اسراييل و حماس به نبرد ادامه مى دهند

۱۳ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۸۲ اخبار اصلی
اسراييل که با بحران هاى داخلى رو به رو است آتش بس با گروه حماس که دولت فلسطينى را در دست دارد رد کرده و در عين حال خالد مشعل رييس دفتر سياسى حماس نيز از ادامه نبرد با نظاميان اسراييل خبر مى دهد. وزير خارجه آمريکا مى گويد که من نقشى به عنوان مذاکره کننده در آتش بس ميان حماس و تشکيلات خودگردان ندارم.

 

دفتر ايهود المرت نخست وزير اسراييل، در بيانيه‌اى اعلام کرده که  با اشاره به کاهش نسبى حملات راکتى قسام مبارزان فلسطينى، کابينه تصميم گرفته تا حملات و فشار نظامى‌اش را عليه گروه‌هاى تروريستى به ويژه حماس و جهاد اسلامى ادامه دهد. در اين نشست بر اين مطلب تاکيد شده که اسراييل هيچ گونه مذاکره‌اى را براى آتش بس با اين سازمان‌هاى تروريستى به انجام نمى‌رساند.

 

ارتش اسراييل اخيرا سياستى را دنبال مى‌کند که شامل حملات هوايى عليه عاملان پرتاب راکت‌هاى قسام به جنوب اسراييل، انجام عمليات‌هاى محدود زمينى در نوار غزه و ترور‌هاى هدفمند افرادى که در حملات راکتى مشارکت داشته يا اعضاى شاخه‌هاى نظامى حماس يا جهاد هستند، مى‌باشد.

 

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا در برلين هشدار درباره اينکه بهتر است زمانش را صرف برقرارى آتش بس ميان فلسطين و اسراييل کند تا ايده‌اى را براى مصالحه‌ صلح نهايى بين اين دو مطرح کند، رد کرده است.

 

وزير خارجه آمريکا مى گويد که  من نقشى به عنوان مذاکره کننده در آتش بس ميان حماس و تشکيلات خودگردان ندارم. بايد خشونت‌ها متوقف شود. فلسطينيان خودشان اين مسير را دنبال مى‌کنند و برخى کشورهاى عربى نيز در اين مسير به آنها کمک مى‌کنند. در همين زمينه، يک هيات حماس به منظور ديدار با مقامات مصرى طى چند روز آينده وارد قاهره مى‌شود تا در خصوص خشونت‌هاى ميان فلسطين و اسراييل و همچنين درگيرى‌هاى داخلى ميان گروه‌هاى فلسطينى گفت‌وگو کند.

 

خالد مشعل رهبر سياسى حماس  به تازگى گفته که حملات عليه اسراييل به رغم اقدامات تلافى‌جويانه‌ افراطى اسراييل که به از دست رفتن جان بسيارى در نوار غزه ظرف دو هفته‌ گذشته منجر شده، ادامه مى‌يابد.

 

آقاى مشعل مى گويد که مقاومت در برابر تجاوزات صهيونيست‌ها بدون توجه به اينکه اقداماتشان مثمرثمر است يا خير، حق مردم فلسطين است. او پيش بينى کرده که ادامه‌ محاصره‌ فلسطينى‌ها به انفجارى منجر مى‌شود که بر کل خاورميانه تاثير مى‌گذارد.

 

رييس دفتر سياسى حماس مى گويد که  از مردم تحت اشغال سوال نمى‌شود که آيا ابزارهاى آن‌ها درصدمه زدن به دشمن مثمرثمر است يا خير. اشغاالگران هميشه ابزارهايى براى صدمه زدن به کسانى که تحت اشغالشان هستند در اختيار دارند. فلسطينيان تنها ابزار معمولى در اختيار دارند که مى‌توانند با استفاده از آن‌ها تا حدى از خودشان دفاع کنند.

 

رهبر سياسى حماس که به حصول توافق مکه براى تشکيل دولت متحد ملى فلسطين و پايان دادن به مناقشات با جنبش فتح کمک کرده است، خارجى‌ها را براى درگيرى‌هاى اخير ميان اين دو طرف فلسطينى مقصر دانست. مشعل پذيرفته که فلسطينيان اشتباهاتى را مرتکب شده‌اند، اما تاکيد کرد که مداخله‌ منفى خارجى به ويژه مداخله‌ آمريکا و اسراييل عامل اين مناقشات داخلى است.

 

در طول اين درگيرى‌ها آمريکا همواره از نيروهاى فتح با هدف تقويت توانمندى‌شان در کنترل امنيتى و رويارويى با حماس حمايت مالى کرده و آموزش‌هاى نظامى به آنها ارائه داده است.

 

مشکلات به واسطه‌ى محاصره‌هاى اعمال شده بر تشکيلات خودگردان از سوى آمريکا و اتحاديه‌ى اروپا پس از پيروزى حماس در انتخابات شوراى قانونگذارى سال 2005 پيچيده‌تر شده است.

 

رهبر سياسى حماس مى گويد که  اين محاصره مجازات دسته جمعى و جنايت است. اين جنايت حتى پس از حصول توافقنامه‌ى مکه که فلسطينيان انتظار لغو محاصره را داشتند شديدتر و جدى‌تر شد. اکنون جامعه‌ بين‌المللى سعى در تضعيف حماس دارد و اين امر منجر به انفجارى مى‌شود که در مقابل اشغالگرى اسراييل خواهد بود. اين انفجار ثبات کل منطقه را تحت تاثير قرار مى‌دهد.

 

مشعل درخواست‌هاى کميته‌ کارى چهار جانبه ( آمريکا، اتحاديه‌ى اروپا، سازمان ملل و روسيه) مبنى بر اين که حماس سه شرط تعيين شده‌ى آن‌ها را بايد بپذيرد، رد کرد.

 

آقاى مشعل مى گويد که  اين فلسطينيان هستند که بايد به رسميت شناخته شوند نه اسراييل. اين بهانه‌يى براى درخواست در اصلاح منشور حماس است که مى‌گويد اسراييل باقى مى‌ماند تا زمانى که اسلام آن را حذف کند همان طور که با پيشينيان آن‌ها عمل کرده است. اين منشور کل فلسطين را يک نهاد اسلامى مى‌داندکه نمى‌تواند به غير مسلمان داده شود.

 

 

مشعل با اشاره به چهلمين سالگرد جنگ خاورميانه در ژوئن سال 1967 زمانى که اسراييل کرانه‌ باخترى، نوار غزه، شرق بيت‌المقدس، بلندى‌هاى جولان و صحراى سينا را به اشغال خود درآورد تاکيد کرد که مقاومت مسلحانه در نهايت به پيروزى مى‌رسد.

 

رييس دفتر سياسى حماس مى گويد چه امرى موجب شد تا شارون، نخست وزير سابق اسراييل، غزه را ترک کند و ايهود باراک، نخست وزير اسبق اسراييل، در سال 2000 از لبنان خارج شود؟ نگاهى بياندازيد به آنچه در عراق در حال وقوع است، جايى که ابر قدرت جهان به دليل مقاومت عراق با سردرگمى شديد روبه‌روست. به رغم حمايت اکثر قدرتمندان جامعه‌ى بين‌المللى از اسراييل زمان به نفع فلسطينيان است، ما بر حقيم و هدفمان عادلانه است.

 

در همين و در تحولى ديگر در سرزمين هاى اشغالى، حال شيمون پرز معاون نخست وزير اسراييل رسما کانديداتورى‌اش براى احراز پست رياست جمهورى اسراييل را اعلام کرد. وى هفت سال پيش براى اين پست رقابت کرده بود؛ اما سرانجام پارلمان در راى‌گيرى محرمانه‌اى به موشه کاتساف رييس جمهور کنونى اسراييل که فعاليت وى به اتهام تجاوز به عنف به حالت تعليق درآمده است راى داده بود.

 

پرز پس از آنکه حزب کاديما از وى براى کانديداتورى در اين پست حمايت کرد گفت که اين آخرين شانس من براى خدمت به اين کشور است. انتخابات رياست جمهورى اسراييل در 13 ژوئن برگزار مى‌شود.

 

ايهود اولمرت نخست وزير فعلى گفته که اسراييل  به داشتن رييس جمهورى همچون پرز افتخار مى‌کند و به گفته او، تمام آنچه که يک رييس جمهور درست، مطلوب و قابل افتخار دارد، در پرز جمع است.

 

برنده‌ اين انتخابات در راى گيرى محرمانه‌اى در پارلمان اسراييل تعيين مى‌شود. دو رقيب ديگر اين عرصه رئوون ريولين رييس سابق پارلمان اسراييل از حزب ليکود و کوليتى آويتال از حزب کارگر هستند.


نظر شما :