امریکایی‌ها به دنبال مسئولیت‌های مشورتی در افغانستان

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۸۲۴۷ آسیا و آفریقا
مقام های امریکایی و ناتو می گویند که ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای بین المللی تحت رهبری ناتو در افغانستان درخواست کرده است که 1700 سرباز خارجی دیگر به افغانستان فرستاده شود.
امریکایی‌ها به دنبال مسئولیت‌های مشورتی در افغانستان
دیپلماسی ایرانی: این روزها بحث بر سر انعقاد تفاهم نامه استراتژیک میان کابل و واشنگتن برای حضور درازمدت امریکایی ها در خاک افغانستان، احداث پایگاه نظامی از سوی آنها و دخالت در امور امنیتی این کشور در صورت لزوم، میان نمایندگان سنا و پارلمان و رسانه های این کشور ادامه دارد.

به نظر می رسد با توجه به شدت گرفتن حمله های شورشیان مسلح در چند ماه گذشته و بروز مشکلات دیپلماتیک امریکا و افغانستان با پاکستان در مبارزه علیه تروریسم، افغان ها به این تصمیم برسند که زمینه و بستری را برای حضور تعدادی از نیروهای خارجی در کشورشان فراهم کنند تا یکباره این کشور دچار خلاهای امنیتی نشود و دموکراسی و ثبات نوپایی که بدان دست یافته، در معرض مخاطرات جدی قرار نگیرد.

اما پیش از آنکه نمایندگان مردم افغانستان رای به چنین تصمیمی بدهند و یا تاریخ خروج نهایی نظامیان خارجی سر برسد، اعلام شده است که ژنرال جان آلن این روزها نیاز به نیروهای بیشتری پیدا کرده است. برخی مقام های امریکا و ناتو می گویند که این نیروهای خارجی می بایست از آغاز سال 2012 به ارتش و پلیس افغانستان که در جنگ علیه طالبان شرکت دارند، مشاوره بدهند.

درواقع درخواست سربازان جدید برای اعزام به افغانستان این معنی را می دهد که واشنگتن و متحدانش همچنان که برای خروج از افغانستان آماده می شوند، قصد دارند مرحله واگذاری مسئولیت ها را به همتایان افغان خود تسریع ببخشند و برای این منظور بحث های آموزشی و تدابیر خارجی لازم را نیز هرچه سریع تر انتقال دهند.

مقام های امریکایی بر این باورند که اگر تعلیم و تربیت سربازان افغان با سرعت بیشتری پیش برود، سربازان امریکایی سال آینده بیشتر در قرارگاه های خود می مانند و به این ترتیب تلفات شان در افغانستان کاهش می یابد. به گفته آنها، قرار است این سربازان رهبری گروه های مشورتی را در افغانستان بر عهده بگیرند که این امر از آغاز سال جاری با مشورت دادن به ارتش ملی این کشور که درگیر جنگ با طالبان است انجام می شود.

از قرار معلوم این پیشنهاد ژنرال آلن هنوز به پنتاگون نرسیده است چرا که این گام پس از بررسی سیاست های بارک اوباما و مشاوران امنیت ملی وی در مورد افغانستان برداشته خواهد شد. گفته می شود هدف از این پیشنهاد این است که بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در پایان سال 2014 بر توانایی های امنیتی و جنگی افغان ها افزوده شده و اعتماد به آن از سوی جامعه افزایش یابد.

به گزارش رادیو آزادی، اکنون مقام های امریکایی و نیز ژنرال آلن بر این عقیده اند که فرایند انتقال مسئولیت های امنیتی به نظامیان افغان باید تا حد ممکن سرعت بگیرد که یکی از دلایل اصلی آن حفاظت از جان سربازان امریکایی و کاستن از مخالفت هایی است که در داخل امریکا علیه باراک اوباما و وعده های او در مورد افغانستان وجود دارد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که اوباما قصد دارد تجربه عراق را در افغانستان تکرار کند. وقتی او در سال 2010 اعلام کرد که ارتش عراق رهبری ماموریت امنیتی را در این کشور بر عهده گرفته است، تلفات سربازان امریکایی کاهش یافت و مسیر خروج نظامیان امریکا از این کشور هموار شد.

روزنامه لس انجلس تایمز از قول یک مقام بلندپایه نظامی امریکا که در این بحث ها و تصمیم گیری ها حضور دارد، می نویسد که اولویت کار آنها تعلیم و تربیت ارتش و پلیس ملی افغانستان است اما سربازان امریکایی هم باید با آنها همراه باشند، زیرا درحال حاضر قوای نظامی افغان توانایی آن را ندارد که به تنهایی این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

این روزنامه از قول یک ژنرال دیگر امریکایی هم نوشته است: امریکا و ناتو از سال 2003 تا 2005 در واگذاری مسئولیت های امنیتی به افغان ها تعلل کردند که این عمل سربازهای امریکایی را مجبور کرد تا خود آنها جنگ های خونین و جدی را پیش ببرند. این درحالی است که سربازهای امریکایی حاضر در افغانستان باید شکل و محتوای ماموریت خود را تغییر دهند و بیشتر روی تعلیم و تربیت و مشورت به نظامیان افغان تمرکز کنند و فرصت کنونی را که در اختیار دارند از دست ندهند.

 

نظر شما :