کاهش شانس حزب حاکم در انتخابات پارلمانی روسیه

نفس در سینه پوتین حبس است

۱۱ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۸۳۴۴ گفتگو
دیپلماسی ایرانی با دکتر محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه، درباره رقابت انتخاباتی در این کشور گفتگویی داشته است که در زیر می‌خوانید.
نفس در سینه پوتین حبس است
دیپلماسی ایرانی:‌ 13 آذرماه 450 صندلی دومای روسیه با نمایندگان جدیدی پرخواهد شد. هم اکنون حزب روسیه واحد با داشتن 315 صندلی دوما، اکثریت را در دست دارد، اما نظرسنجی‌ها نشان می دهد که از این محبوبیت کاسته شده است.این انتخابات به نوعی با انتخابات بعدی این کشور که انتخابات ریاست جمهوری است، گره خورده است. باید دید که آیا مردم همچنان به فضای سیاسی حاکم رای مثبت خواهند داد یا خیر. دیپلماسی ایرانی با دکتر محمود شوری، کارشناس مسایل روسیه، درباره این رقابت انتخاباتی گفتگویی داشته است که در زیر می‌خوانید:

 

احزاب رقیب در انتخابات پارلمان روسیه چه احزابی هستند؟

 

تا به امروز چند حزب مشخص شده و دادگستری روسیه هفت حزب را که دارای مجوز شرکت در انتخابات هستند را اعلام کرده است. یکی از این احزاب حزب روسیه واحد است که حزب حاکم بوده و تحت رهبری آقای پوتین است. دیگری حزب لیبرال دموکرات است که سال‌ها در دو دهه اخیر در انتخابات شرکت داشته و تحت رهبری آقای ولادیمیر ژیرینوفسکی است. حزب کمونسیت نیز همانند حزب لیبرال دموکرات همچنان از احزاب قدرتمند در روسیه محسوب می‌شود که آقای گنادی زوگانف  رهبر آن است. حزب یابلاکو که جریان‌های لیبرال و طرفدار اقتصاد بازار آزاد در آن متمرکز هستند، این حزب طرفداران محدودی دارد و همیشه به عنوان اپوزسیون لیبرال روسیه در طول این سال‌ها مطرح بوده است. احزاب دیگری که وجود دارند، همچون میهن دوستان روسیه است که بیشتر گرایش‌های ناسیونالیستی و ضد غربی دارند و حزب روسیه عادل که بیشتر به حزب روسیه متحد نزدیک است و پوتین از آن حمایت می‌کند. درنهایت حزب راستگرای روسیه است. این هفت حزبی که نام برده شد، احزابی هستند که مجوز شرکت در انتخابات را دارند.

در انتخابات دوما، مردم به لیست احزاب رای می‌دهند و حزبی که بیش از 5 درصدآراء را کسب کند، می‌تواند برای دوما نماینده معرفی کند.

 

جایگاه و اهمیت پارلمان در سیستم سیاسی روسیه چیست؟

 

همانند تمامی پارلمان‌ها در کشورهای دیگر، مجموعه قوانین را پارلمان تهیه می‌کند و وظیفه سیاسی که پارلمان دارد تایید کابینه است که ازسوی دولت معرفی می‌شود و در پارلمان رای می‌آورد. هر حزبی که رای بیشتری داشته باشد، می‌تواند نخست وزیر را معرفی کند. باید اضافه کرد که با هماهنگی حزب پیروز باید نخست وزیر و کابینه انتخاب شوند. شاید این مساله مهمترین نقشی است که پارلمان در سیاست روسیه ایفا کند. همچنین تصویب قوانین مهم همچون بودجه نیز باید از پارلمان گذر کند.

نتیجه انتخابات پارلمان چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه خواهد گذاشت؟

این انتخابات تا حد زیادی نشان می دهد که حزب آقای پوتین و مدودیف تا چه اندازه محبوبیت دارند و آیا این محبوبیت کاهش یا افزایش پیدا کرده است. آنچه نظرسنجی‌ها تا به امروز اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد که به نسبت انتخابات گذشته محبوبیت حزب روسیه واحد کاهش خواهد داشت و شاید نتواند اکثریت دوسوم آراء را نیز بدست بیاورد، البته بیش از نیمی از آراء را حتما بدست خواهد آورد، اما برای تصویب قوانین مهم و یا اصلاح قانون اساسی آنها به دوسوم آراء نیاز دارند. درچنین شرایطی حزب روسیه واحد باید با احزاب دیگر ائتلاف کند. به نظر می‌رسد که اگر حزب روسیه واحد بتواند در این انتخابات شرکت کند، نخست وزیری آقای مدودیف و هم رییس جمهور شدن آقای ولادیمر پوتین تضمین شده است. انتخابات ریاست جمهوری چند ماه آینده است که فاصله زیادی هم با انتخابات پارلمان ندارد. به عبارت دیگر این انتخابات ذائقه مردم نشان خواهد داد که آیا هنوز به حزب روسیه واحد و رهبران آن همچنان اعتماد دارند یا خیر. اگر در این انتخابات این حزب با نتیجه خوبی بتواند کرسی‌های دوما را به خود اختصاص دهد، می‌توان گفت که آینده انتخابات ریاست جمهوری نیز تا اندازه‌ای مشخص خواهد بود.

 

پیش‌بینی و نظر شما درباره نتیجه این انتخابات چیست؟

 

به نظر می‌رسد که ما شاهد تغییرات بسیار وسیعی در روسیه در طول دوسال آینده نخواهیم بود. ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری، پوتین برای اینکه بتواند سیر محبوبیت خود را حفظ کند، دست به ابتکارات زیادی بزند و اقدامات تازه‌ای را دنبال کند. به باور من پوتین برای اینکه بتواند محبوبیت خود را حفظ کند باید برنامه جدیدی را مطرح کند. این وضعیت، شرایط ناامیدکننده‌ای برای بسیاری از روس‌هاست، اگرچه ممکن است به حزب روسیه واحد رای دهند و آقای پوتین نیز رئیس جمهور شود، اما بسیاری از آنها امیدی به تغییرات در آینده ندارند. آنچه که می‌تواند روح تازه‌ای به روسیه بدهد و شادابی رابه عرصه سیاست این کشور برگرداند، شاید در دستان خود پوتین با ابتکارعمل‌هایی که نشان خواهد داد، باشد. به نظر می‌رسد که پوتین با توجه به هوش سیاسی خود دست به اقدامات جدیدی خواهد زد.     

 

نظر شما :