مجله هفته/ ماهانه 100 پوند برای انصراف از جنگ

۱۱ آذر ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۸۴۵۴ آسیا و آفریقا
روزنامه ساندی تایمز بریتانیا نوشته است: به طالبانی که از جنگ دست بکشند ماهانه 100 پوند پرداخته می شود و از پیگرد قانونی نیز معاف می شوند.
مجله هفته/ ماهانه 100 پوند برای انصراف از جنگ
دیپلماسی ایرانی: تاکنون سیاست ها و برنامه هایی که از جانب دولت افغانستان، شورای علی صلح و نیز مشاوران و برنامه ریزان خارجی برای تقویت فرایند صلح در افغانستان درنظر گرفته شده، ثمر چندانی نداشته و یا دست کم نزد افواه عموم این چنین پنداشته می شود که چنین سیاستی نتوانسته شورشیان مسلح در این کشور را وادار به عقب نشینی و تسلیم و پشیمانی از گذشته شان کند.

مخالفان فرایند صلح بر این باورند که سود تروریست ها در جنگ و خشونت است و آنها از سوی منابعی تغذیه مالی و پشتیبانی می شوند که در صورت زمین گذاشتن سلاح، دیگر دسترسی به این کمک ها نخواهند داشت و ضمنا قافیه را به کلی به دولت افغانستان واگذار خواهند کرد. این منتقدان هرگونه مذاکره و امتیازدهی به ستیزه جویان طالبان را مخالف عقل تلقی می کنند و نسبت به تصمیماتی که در این باره اتخاذ شده، اعتراض دارند. با این حال دولت و هم پیمانان خارجی اش بر این اعتقادند که در کنار جنگ و تعقیب و گریز طالبان می بایست زمینه و مشوق هایی را هم برای صلح با آنها ایجاد کرد.

از جمله مشوق هایی که برای طالبان و شورشیان مسلح در افغانستان درنظر گرفته شده است تا اسلحه هایشان را زمین بگذارند و به پروسه صلح بپیوندند، یکی این است که ماهیانه 100 پوند دریافت می کنند و از پیگیرد قانونی معاف می شوند.

ساندی تایمز می نویسد، برنامه "ادغام یا پیوستن مخالفان به جامعه" که بریتانیا هم آن را امضا کرده و با کمک پیمان ناتو راه اندازی شده، نمی تواند طالبان را مجبور کند تا سلاح خود را زمین بگذارند.

به نوشته این روزنامه، این عفو حتی شامل طالبانی خواهد شد که نظامیان بریتانیایی را کشته و مرتکب جنایاتی چون قتل اطفال، سر بریدن و یا به دار آویختن زنان شده اند! البته تردیدی نیست که این اقدام بازماندگان صدها سرباز این کشور را که در جنگ 10 سال گذشته در افغانستان کشته شده اند خشمگین می سازد ولی دیوید هوک مدیر برنامه صلح در کابل معتقد است که پیوستن مخالفان به جامعه برای صلح ضروری است.

او در این باره می گوید: من با افغان ها در این زمینه همکاری می کنم. دولت های یاری‌گر در جامعه جهانی نیز عفو شورشیان را تایید کرده اند و بریتانیا به تنهایی شش و نیم میلیون یورو به این برنامه کمک کرده است.

هوک برای تفهیم منطق این برنامه، به پذیرش تعداد زیادی از شورشیان جمهوری خواه ایرلند در جامعه بریتانیا اشاره کرده و آن را مصداقی درنظر گرفته است که می تواند در مورد شورشیان افغان نیز تحقق یابد و به فرایند صلح کمک کند.

به گفته او، تاکنون 2700 نفر از طالبان به پروسه صلح پیوسته اند و از این تعداد تنها پنج نفر دوباره به جمع شورشیان برگشته اند. این مقام نظامی بریتانیا به ساندی تایمز گفته است که شمار زیادی از طالبان از جنگ خسته شده و می خواهند به خانه هایشان برگردند.

 

نظر شما :