طرح جديد آمريکا در مقابله با گرمای زمین

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۸۷ اخبار اصلی
به نظر می سرد که کاخ سفید در نظر دارد تا چهره بوش را در خصوص مسئله تغییرات آب و هوایی پیش از ترک این مقام در ژانویه 2009 تغییر دهد.همچنین طرح این مسئله توسط دولت بوش از منزوی شدن این کشور در اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان جلوگیری می کند.

جورج بوش، رئیس جهمور آمریکا در حالیکه از طرف سیاستمداران دنیا برای عدم توجه به موضوع تغییرات آب و هوایی محکوم می شد روز پنجشنبه پیشنهاد تازه ای را برای جلوگیری از گازهای گلخانه ای ارائه داد.

 

وی خطاب به کشورهای آلوده کننده محیط زیست، خواهان رسیدن به یک توافق کلی تا آخر سال آینده شد. چنین توافقی می تواند اولین توافقی باشد که آمریکا به عنوان بزرگترین آلوده کننده محیط زیست در آن شرکت می کند. جورج بوش گفت: من بر این باورم که این یک هدف بین المللی است. و رسیدن به این هدف نیاز به  مشارکت کشورهایی  دارد که بیشترین انرژی را مصرف  و بیشترین گازهای گلخانه ای را تولید می کنند.

 

این در حالی است که آقای بوش از اجرای تعهدات پیمان کیوتو تا زمانی که دو کشور اصلی آلوده کننده هوا –چین و هند- به این پیمان عمل نکنند سر باز می زند. آقای بوش روز پنجشنبه اعلام کرد: ما همگی خطرات گازهای کلخانه ای را می دانیم اما این را نیز باید بپذیریم که بدون همکاری کشورهایی مثل چین و هند به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید. بنابراین این مسئله باید با شرکت کشورهایی مثل روسیه، چین، هند، آمریکا، انگلستان و دیگر کشورها دنبال شود.

 

آمریکا معتقد است که کشورهایی مثل چین باید در زمینه افزایش دمای کره زمین نقش فزاینده ای  را ایفا کنند چرا که مسوول افزایش آلودگیهای کربنی در جهان هستند این در حالی است که چین اظهار داشته است که کشورهای صنعتی جهان از جمله آمریکا باید این نقش بیشتری این مسئله  داشته باشند  چرا که آنها مسوول آلودگیهای زیست محیطی در گذشته بوده اند.

 

رئیس جمهور آمریکا با اعلام پیشنهاد خود در روز پنجشنیه گفت: در سالهای اخیر علم، دانش ما را در خصوص تغییرات آب و هوایی افزایش داده و راه کارهای جدیدی را برای مقابله با آن پیش روی ما قرار داده است. وی همچنین اعلام کرد در دیدار با روسای هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه جی 8 که هفته آینده در آلمان برگزار خواهد شد بسته پیشنهادی خود را ارائه خواهد داد و تاکید کرد که آمریکا این مسئله را با جدیت دنبال می کند.

 

این در حالی است که آنجلینا مرکل، صدر العظم آلمان که هفته آینده ریاست اجلاس جی 8 را بر عهده دارد، در طی هفته های جاری تلاشهایی فراوانی برای اقناع دیگر اعضای این گروه در خصوص مسئله تغییرات آب و هوایی کرده است و به نظر می رسد که موضوع تغییرات آب و هوایی یکی از مهمترین موضوعات بحث این اجلاس باشد که از 6-8 ماه جوون در آلمان برگزار خواهد شد.

 

خانم مرکل خواستار توافقی عمده از جمله کند شدن افزایش میانگین دما به دو درجه سانتیگراد در قرن حاضر، از طریق کاهش گازهای گلخانه ای به میزان 50 درصد تا سال 2050 در مقایسه با سطح تصاعد این گازها در سال 1990 شده است.

 

آمریکا نه تنها از اجرای سیاستهای پیمان کیوتو سر باز می زد بلکه با هر برنامه دیگری که موجب کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا بود مخالفت می کرد. بعضی از منتقدان معتقدند که آقای بوش می خواهد با جایگزین کردن پیشنهاد خود به جای پیمان کیوتو از مذاکره در خصوص این پیمان سر باز بزند. این در حالی است که رئیس جهمور آمریکا هنوز برنامه مشخصی در خصوص اینکه برای کاهش آلودگیها چه گامهایی را در 20 سال آینده طی خواهد کرد اعلام نکرده است اما برای اهداف بلند مدتی مثل 50 سال آینده برنامه ریزی می کند. برخی دیگر از منتقدان دولت آمریکا گفته اند که جورج بوش کوشیده است با ارائه طرحی برای گفتگو بدون تعیین هدفی مشخص برای مقابله با گرمایش زمین، زمینه مساعدی را برای تعلل ورزی رییس جمهوری بعدی در زمینه مقابله با گازهای گلخانه ای فراهم آورد.

 

 

به نظر می سرد که کاخ سفید در نظر دارد تا چهره بوش را در خصوص مسئله تغییرات آب و هوایی پیش از ترک این مقام در ژانویه 2009 تغییر دهد.همچنین طرح این مسئله توسط دولت بوش از منزوی شدن این کشور در اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان جلوگیری می کند.  موضوع تغییرات آب و هوایی که یکی از موضوعات مهم برای هم پیمانان  اروپایی وی تونی بلر، نخست وزیر انگلستان و آنجلا مرکل، صدر العظم آلمان-  و حزب دموکرات که در حال حاضر کنترل کنگره آمریکا را در دست دارند است بنابراین رئیس جمهور آمریکا به ناچار در  مقابله با این فشارها، مجبور به اتخاذ تصمیمات جدیدی است. وی قول داده است که از آغاز پاییز امسال جلساتی را همراه با 10-15 کشور اولید کننده بیشترین گازهای گلخانه ای از جمله چین و هند تشکیل دهد.

 

اما این پیشنهاد جدید آقای بوش چه عکس العملهایی را در پی خواهد داشت؟ آلمان و به دنبال آن انگلستان و ژاپن، در حال حاضر پیشنهاد کاهش 50 درصدی گازهای گلخانه ای را تا سال 2050 اعلام کرده اند. خانم مرکل که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا و نشست جی 8 را بر عهده دارد اعضای این گروه را به عملی شدن این طرح ترغیب می کند و این در حالی است که آمریکا از آن سر باز می زند. خانم مرکل امروز پس از سخنان جرج بوش رد برلین گفت: آنچه در سخنان جرج بوش مثبت به نظر می رسد این است که هیچ کس نمی تواند مسئله تغییرات آب و هوایی را نادیده بگیرد.


نظر شما :