بریتانیا؛ رییس دوره ای ماه می شورای امنیت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۱ کد : ۱۸۷۷ اروپا
بریتانیا ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه می بر عهده دارد. سر جان ساورز، نماینده بریتانیا در سازمان ملل اکنون به عنوان رییس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می شود.
بریتانیا؛ رییس دوره ای ماه می شورای امنیت
بریتانیا ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه می بر عهده دارد. سر جان ساورز، نماینده بریتانیا در سازمان ملل اکنون به عنوان رییس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می شود.
 
یکی از برنامه های اصلی شورای امنیت سازمان ملل در ماه می بررسی موقعیت میانمار است. سر جان ساورز همچنین اعلام کرده است که در تاریخ 20 می اجلاسی تحت عنوان صلح مرکزی به ریاست کشور بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. که هدف از این سمینار بررسی فاصله بین ظرفیت جهانی برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی و حقوقی و اجتماعی پس از هر درگیری است.
 
آقای ساورز همچنین اعلام کرد که دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا برای ریاست این سمینار به نیویورک سفر کرده است. این در حالی است که برخی از صاحبنظران بریتانیایی نیز برای شرکت در این سمینار به نیوریورک خواهند آمد.
 
سر جان ساورز با آغاز ریاست دوره ای بریتانیا بر شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که از انجا که برنامه خاصی در ماه می در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار ندارد این شورا می تواند موضوعات بنیادی زیادی را مورد بررسی قرار دهد. برنامه بریتانیا برای ماه می  شامل  بررسی تلاش های ضد تروریستی در تاریه 6 می، اصلاحات بخش امنیتی در تاریخ 12 می و حمایت از غیر نظامیان در درگیریهای نظامی در تاریخ 27 می  است.
 
همچنین بررسی گسترش سازمان ملل در دارفور در تاریخ 13 می برگزار خواهد شد. رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل همچنین اعلام کرد که در خصوص برنامه های شورای امنیت پی نوشت ها گاهی ارزش بیشتری از خود برنامه های اصلی دارند. وی با بیان این نکته خواستار توجه بیشتر به کشور سومالی شد. در ارتباط با سومالی دوبرنامه جداگانه از طرف شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد شده است.
 
در تاریخ 31 می سال 2008، اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای 10 روز به آفریقا سفر خواهند کرد و از کشورهای نایروبی، سودان، چاد و کنگو دیدار خواهند کرد.
 
نماینده بریتانیا در سازمان ملل در خصوص خاورمیانه اعلام کرد که از آنجا که برنامه ای برای مسائل خاورمیانه در ماه جاری میلادی وجود ندارد. دو برنامه گفتمان در سال جاری در خصوص خاورمیانه در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شده است و طبق برنامه این گفتمان ها باید هر سه یا چهار ماه برگزار شود، پس فکر نمی کنم که نیازی به برگزاری گفتمان آزاد در خصوص مسائل خاورمیانه در ماه جاری وجود داشته باشد.
 
در خصوص درگیریهای غزه، آقای ساورز گفت که بسیار دشوار است که شورای امنیت سازمان ملل بتواند به توافقی اساسی در خصوص مسائل خاورمیانه دست پیدا کند.
 
وی در خصوص زیمباوه نیز اعلام کرد که ، در برنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص زیمباوه اشاره ای نشده است اما موضوع زیمباوه را نمی توان فراموش کرد. وی گفت که بریتانیا از تاخیر در اعلام شمارش آرای انتخابات زیمباوه بسیار نگران است و اظهار امیدواری کرد که هرآنچه از صندوق های رای بیرون بیاید مورد تایید مقامات زیمباوه ای باشد.
 
شورای امنیت سازمان ملل بازوی اجرایی این نهاد بین المللی است. اعضای این شورا را 15 کشور تشکیل می دهند که 5 عضور دائم دارد و 10 کشور دیگر به تناوب هر دو سال یکبار بر اساس حروف الفبا به شورای امنیت می پیوندند. 5 عضو دائم این شورا در تصمیم ها و رای گیری های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت نوبتی است و طول مدت آن یک ماه است. اعضای اصلی که 5 کشور اتمی دنیا به حساب می آیند شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه است. 10 عضوی که هم اکنون در شورا همکاری دارند عبارتند از آفریقای جنوبی، اندونزی، ایتالیا، بلژیک، بورکینافاسو، پاناما، کاستاریکا، کرواسی، لیبی و ویتنام.
 
بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطه قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم های بین المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروهای نظامی بر علیه کشورهای منخاصم است. تصمیم های این شورا به صورت قطعنامه های شورای امنیت اعلام می شود.
 
ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را ماه آینده ایالات متحده که یکی از اعضای دائمی شورا است بر عهده دارد.

نظر شما :