ایران می تواند سپر موشکی آمریکا را هم مختل کند

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۸۷۷۳ سرخط اخبار

سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان با اشاره به تسلط ایران بر هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا، آن را نشان دستیابی تهران به فناوری جنگ الکترونیک دانست.

"امین حطیط" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس در ارتباط با فرود هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی ۱۷۰- RQ آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران در خاک این کشور گفت: ‌این رخداد در تاریخ جنگ‌های الکترونیکی جهان بی‌سابقه است. ایران برای اولین بار در جهان موفق شد هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا را به تصرف خود در بیاورد. این اقدام در نوع خود بی‌نظیر است. در حقیقت، ایران به گنج بزرگ اطلاعاتی دست یافته و این امکان را برایش فراهم می‌کند تا در آینده بهتر بتواند با نوع هواپیماها کار کند.

* امکان تغییر سیستم هواپیمای RQ-170

این سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان با بیان اینکه پرواز هواپیماهای ۱۷۰- RQ بر فراز منطقه همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: ممکن است آمریکایی‌ها سیستم هواپیماهای مزبور را اصلاح و همچنان از آنها در عملیات جاسوسی و جمع‌آوری استفاده کنند. همچنین ممکن است سیستم کاربری هواپیماهای ۱۷۰- RQ را تغییر داده و از آنها به عنوان هواپیماهای جنگی استفاده کنند.

* تاثیرگذاری بر تصمیم گیری‌ها آمریکا

وی درباره تسلط ایران بر هواپیماهای ۱۷۰- RQ و تأثیرات آن بر عملیات جاسوسی آمریکا گفت:‌این تسلط تاثیرات بسزایی بر روند عملیات جاسوسی واشنگتن در سطح منطقه و جهان بجای خواهد گذاشت. همچنین بر روند تصمیم‌گیری کاخ سفید در زمینه‌های مختلف که مبنی بر اطلاعات جاسوسی است تاثیرگذار خواهد بود.

* ناکامی عملیات نظامی مبتنی بر اطلاعات غلط

این کارشناس مسائل نظامی و امنیتی افزود:  هر عملیات نظامی مبنی بر چهار عنصر است، اول تصمیم‌گیری برای اقدام نظامی، دوم فراهم کردن امکانات لازم برای مقابله خطرات ناشی عملیات نظامی، سوم تصمیم‌گیری برای انجام عملیات نظامی و چهارم نیروهایی که باید برای انجام عملیات نظامی اعزام شوند. تمام این عناصر مبنی اطلاعات است. اگر اطلاعات دقیق نباشد و فرماندهی مجبور می شود، به خاطر اشتباهات عملیات را تغییر دهد، هر عملیات نظامی با شکست روبرو خواهد شد. بنابراین هر عملیات جاسوسی آمریکا که بر اساس اطلاعات غلط باشد به ناکامی نظامی این کشور منجر خواهد شد.

* شیوه‌ها وابزارهای جاسوسی آمریکا


حطیط در ارتباط تسلط ایران بر هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا و تاثیرات آن بر تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید گفت: واشنگتن در عملیات جاسوسی خود بر ۴ عنصر تکیه دارد اولین آن شبکه‌های جاسوسی انسانی است. پس از آن، هواپیماهای بدون سرنشین و سومین عنصر، ماهواره‌‌های جاسوسی و آخرین آن، آژانس‌های جاسوسی است که ترکیبی از عناصر انسانی و فناوری دارد. مثلا در مورد ایران شبکه‌های جاسوسی آمریکا در تهران فعال ‌شدند ولی توسط ماموران ایرانی شناسایی و منهدم گشتند. 

* استفاده از ماهواره‌های جاسوسی

این کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه تصریح کرد:اکنون که نیروهای ایرانی توانسته‌اند هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا را در ایران به زمین بنشانند، بنابراین، در شرایط کنونی آمریکایی ها فقط می‌توانند از یک عنصر جاسوسی علیه ایران استفاده کند و آن ماهواره‌های جاسوسی است. البته با استفاده از این ابزار جاسوسی نمی‌تواند اطلاعات کاملی درباره فعالیت‌های ایران بدست آورد.

* وضعیت دشوار عملیات جاسوسی برای آمریکایی ها

وی افزود:‌ اگر کشورهای دیگر که در معرض عملیات جاسوسی آمریکا قرار دارند اقدامی همچون ایران درباره فعالیت‌های جاسوسی آمریکا انجام دهند، واشنگتن خود را ناتوان در جمع‌آوری اطلاعات خواهد یافت و کاخ سفید تصمیم‌گیری‌های خود در زمینه‌های سیاسی، نظامی و جاسوسی در وضعیت دشواری قرار می‌گیرد.

* جنگ الکترونیک جنگ جدید

این کارشناس مسائل نظامی در پاسخ به این سؤال که آیا شاهد گسترش جنگ الکترونیک در آینده خواهیم بود، مثلا پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا در معرض چنین جنگی قرار بگیرد؟گفت:اولا جنگ الکترونیک یک جنگ جدیدی است. وقتی که آمریکا می‌خواست صدام حسین را سرنگون سازد در اولین گام یا حمله الکترونیکی تمام قدرت نظامی عراق را فلج ساخت و از این طریق بر تمام پایگاه‌های موشکی عراق تسلط پیدا کرد و سپس نیروهایش وارد عراق شدند. بنابراین جنگ الکترونیکی قدرتش خیلی بیشتر از جنگ سربازان در میدان کارزار است.

* گسترش جنگ الکترونیک در منطقه

وی افزود: وقتی که ایران گام جدیدی در جنگ الکترونیک برداشت و توانست بر هواپیماهای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا تسلط پیدا کند معنایش این است که این کشور می‌تواند در سایر بخش‌های جنگ الکترونیک وارد فعالیت شود. شما می‌دانید که تمام کشورهای بزرگ نیروی دریایی و زمینی‌شان دارای گردان‌هایی که ماموریت شان فقط جنگ الکترونیک است. بنابراین، بنده معتقدم که جنگ الکترونیک در سطح منطقه افزایش خواهد یافت.

* امکان ایجاد اختلال در سپرموشکی

این سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان درباره تاثیر جنگ الکترونیک بر سپر موشکی آمریکا در سطح مطقه گفت: سپر موشکی آمریکا در ترکیه مورد توجه ایران قرار دارد بویژه اینکه سپر موشکی مزبور بر اساس سیستم رادار و سیستم‌های الکترونیکی شکل گرفته است. اگر ایران فناوری برتری در جنگ الکترونیک را در اختیار داشته باشد، این امکان برایش فراهم است که در سیستم الکترونیکی این سپر موشکی اخلال ایجاد کند به طوری که هدف از ایجاد آن بی‌خاصیت شود و مقامات آمریکایی مجبور شوند در مورد فعالیت آن بازنگری کنند و ایران می‌تواند در جنگ الکترونیک موفق شود.

* نقش برآب شدن توانایی نظامی آمریکا

حطیط با اشاره به دستیابی ایران به فناوری جنگ الکترونیک گفت : این مسئله سبب می‌شود که چنین فناوری در سطح منطقه گسترش پیدا کند و تاهمپیمانان تهران از آن استفاده کنند. آمریکا نیز همپیمانان خود را از لحاظ فناوری جنگ الکترونیک تجهیز خواهد کرد. بنابراین، جنگ الکترونیک در سطح منطقه افزایش خواهد یافت اما این مسئله وجود دارد که دستیابی کشور بزرگی همچون ایران به فناوری جنگ الکترونیک و توسعه این جنگ در منطقه سبب می‌شود توانایی‌ و ظرفیت‌های آمریکایی‌ها در استفاده کردن از نیروی نظامی نقش بر آب شود.

* قدرت دفاعی عامل خروج آمریکا از خاورمیانه

حطیط در پایان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سیاست‌شان قدرت محورند، تصریح کرد: وقتی که آمریکایی‌ها ظرفیت‌های قدرت دفاعی منطقه را ملاحظه کنند و تاثیرات آن را در سطح منطقه دریابند، مجبور می‌شوند بصورت تدریجی از منطقه خارج شوند و این همان آزادسازی منطقه و تحقق پیش‌بینی امام خمینی(ره) است که منطقه نباید بر اساس قدرت‌های شرق و غرب اداره شود و باید در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل باشد.



نظر شما :