ترمیم روابط آغاز شد

۲۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۸۸۱۸ آسیا و آفریقا
این برای چندمین بار است که روابط اسلام آباد و واشنگتن تحت تاثیر حضور نظامیان امریکایی در منطقه به هم می خورد و خیلی زود تلاش هایی برای رفع اختلافات و بازگشت به وضع سابق آغاز می شود.
ترمیم روابط آغاز شد
دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد این بار این ایالات متحده است که باید کمی کوتاه بیاید و قدمی به عقب بگذارد تا دولت پاکستان بپذیرد و بتواند از شدت عصبانیت مردمش بکاهد و بهانه ای برای تقویت دوباره رابطه با امریکا بیابد. البته در مورد رابطه امریکا و پاکستان می گویند که ‌قهر و آشتی های آنها مثل زندگی زناشویی است و همیشه اوج و فرودهای بسیار داشته است. همواره اخم و تشرهایی که به هم روا داشته اند، بعد از مدت زمان کوتاهی زیر پوشش منافع فیمابین قرار گرفته و فراموش شده است. امریکا و پاکستان به اخلاق و عادات هم خو گرفته و شناخت کاملی از یکدیگر دارند. روی همین اصل دعواها و منازعات میان آنها هیچ گاه به جدایی یا قهر طولانی مدت نینجامیده و همیشه با یافتن یک نقطه مشترک، دوباره پیوند خورده است. به قولی می توان گفت، دیر و زود داشته ولی سوخت و سوز نداشته.

حالا گفته می شود تلاش ها برای ترمیم مجدد مناسبات برهم ریخته اسلام آباد – واشنگتن آغاز شده و دیر یا زود مشکلات عدیده شان مرتفع می شود و باز داستان حضور نیروهای نظامی و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین و حرکت کاروان کمک های نیروهای ناتو به سمت افغانستان و...

البته این بار آنچه بر عمق تنش ها میان دو کشور افزود، چند واقعه پی در پی بود که با کشته شدن اسامه بن لادن توسط کماندوهای امریکایی شروع شد و نقطه اوجش اظهارات جنجالی سفیر امریکا در پاکستان درباره حمایت دستگاه استخبارات این کشور از برخی تروریست ها بود و انتهایش کشته شدن 24 سرباز پاکستانی در حمله نیروهای ناتو.

یکی از مهم ترین پیامدهای این گسست سیاسی، کنار کشیدن پاکستان از حضور در کنفرانس مهم بن 2 بود که اگرچه افغان ها و امریکایی ها مصرانه گفتند که به آنچه از این کنفرانس می خواستند رسیده اند و عدم حضور پاکستانی ها خللی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کنفرانس ایجاد کرده، ولی این نیز گفته شد که به زودی گفتگوها با پاکستان در مورد مسائل امنیتی منطقه از سر گرفته می شود و اتفاقات اخیر نمی تواند مانع گفتگوهای صلح یا تداوم مبارزه با تروریسم شود.

پاکستان از نقش تاثیرگذار خود بر افغانستان به خوبی مطلع است و طی سال های گذشته – بویژه در ماه های اخیر – اعتراض ها و انتقادهای تند و تیزی را از سوی افغان ها شنیده است. بی تردید نقش مهم پاکستان در ثبات افغانستان و نتیجه دادن ده سال جنگ با تروریسم در منطقه، مهم ترین عاملی است که امریکایی ها را به بازسازی و ترمیم روابط با پاکستان ترغیب می کند.

بیت جونز معاون نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته است که این تلاش ها از سوی امریکا آغاز شده و به زودی مناسبات دو طرف به حال سابق بازمی گردد.

بیت این را نیز گفته است که امریکایی ها مطابق با میل و خواسته پاکستان بود که پایگاه هوایی شمسی را در بلوچستان تخلیه کردند. اما همزمان تلاش می شود روابط میان امریکا و پاکستان مثل سال های گذشته برقرار شود. وی روز دوشنبه در این باره گفت: "مسائل کنونی از رویداد تاسف باری نشات گرفته که در امتداد مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان رخ داد. این حادثه از سوی ارتش امریکا در دست بررسی است اما در عین حال همزمان می خواهیم تا حد توان به گفتگو با پاکستان در مورد مسائل منطقه ادامه دهیم. ما همچنان معتقدیم که می توانیم روابط قابل اعتمادی را با پاکستان مثل گذشته ایجاد کنیم."

روابط دو کشور پس از کشته شدن 24 سرباز پاکستانی در جریان یکی از حمله های نیروهای ناتو مختل شد و مناقشاتی را هم بین افغانستان و پاکستان پدید آورد. چند روز پیش نیز نخست وزیر پاکستان از نبود فضای اعتماد میان کشورش و امریکا سخن گفت و بر نگرانی نیروهای بین المللی دخیل در امنیت منطقه افزود. پس از بحرانی شدن روابط، پاکستان اعلام کرد که اجازه عبور کاروان های کمک رسانی ناتو را نمی دهد و کامیون ها نیز چند روزی است مترصد اجازه پاکستان برای عبور به سمت افغانستان هستند. نخست وزیر پاکستان گفته، این مسیر تا چند هفته دیگر مسدود خواهد ماند.

 

نظر شما :