آنکارا خواستار توضیح تهران شد

۲۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۸۸۲۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : ترکیه از ایران خواسته است تا در مورد اظهارات تهدید آمیزی که اخیرا حسین ابراهیمی،‌معاون کمیته امنیت ملی مجلس مطرح کرده ،‌توضیح دهد.
ابراهیمی ترکیه را تهدید کرده است که این حق طبیعی ایران است که در صورت تهدید شدن، پایگاه‌ها ناتو در ترکیه را هدف قرار دهد.
به گزارش روزنامه زمان ،‌ترکیه خواستار توضیح ایران در زمینه این تهدید شده است اما مقامات ایرانی می‌گویند که اظهارات ابراهیمی نظر شخصی وی بوده و موضع رسمی ایران نیست.
به گزارش این روزنامه ترکی، منابع دیپلماتیک فاش کرده‌اند که احمد داود اغلو ،‌وزیر امور خارجه ترکیه خواستار ارائه توضیح از همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی شده است.
این در حالی است که دیپلمات‌ها پیشتر گفته بودند که وزارت امور خارجه ایران اطمینان داده است که از چنین تهدید‌هایی حمایت نمی‌کند و این تهدید‌ها در سیاست وزارت امور خارجه تاثیرگذار نیست. به گفته این دیپلمات‌ها مقامات ایرانی از آنکارا درخواست کرده اند که تنها به بیانیه‌ها و اظهارات مقامات رسمی ایران مانند وزیر امور خارجه یا رئیس جمهور توجه کنند.
گفتنی است اظهارات تهدید‌آمیز ابراهیمی پس از آن مطرح شد که امیرعلی حاجی زاده، فرمانده بخش هوایی سپاه پاسداران نیز موضع گیری مشابهی را به عمل آورده بود. وی تاکید کرد که در صورت هدف قرار گرفتن ایران،‌جمهوری اسلامی نیز پایگاه‌های ناتو در ترکیه را هدف قرار خواهد داد.
این تهدید‌ها به موازات موضع مخالف ایران با موافقت ترکیه با طرح سپر موشکی ناتو انجام می‌شود اما به گزارش خبرگزاری آناتولی داوداغلو در گفت و گو با صالحی مراتب ناخرسندی عمیق خود از این تهدید‌ها را به وی اعلام کرده است .
گزارش‌ها حاکی از آن است که این دومین باری است که وزیر امور خارجه ترکیه در مورد تهدید‌هایی که مطرح می‌شود به صالحی شکایت کرده است. وی دو هفته پیش نیز در جده در ملاقات با وزیر امور خارجه ایران، نارضایتی خود را در این زمینه اعلام کرده بود.
گفته می‌شود که صالحی هم پاسخ داده این تهدید‌ها نظر وی و موضع رسمی ایران نیست.




نظر شما :