آغاز غنی سازی اورانیوم ایران درتاسیسات « فردو »

۲۴ آذر ۱۳۹۰ | ۰۵:۱۱ کد : ۱۸۸۶۰ سرخط اخبار
سرویس بین الملل -  دیپلمات‌های غربی مدعی شده است که ایران می‌تواند به زودی فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم آغاز کند.

به گزارش «تابناک»، رویترز، با بیان این ادعا، افزود: متخصصین ایرانی آماده سازی‌های لازم را تاسیسات فردو در نزدیکی قم انجام داده‌اند و راه برای آغاز غنی‌سازی سطح بالا در این مجتمع هموار شده است.
 
بنا به ادعای این خبرگزاری، ماشین‌ها، تجهیزات و مواد هسته‌ای مورد نیاز به فردو منتقل و نصب شده‌اند و گمان می‌رود که کار غنی‌سازی که تاکنون در تاسیسات نطنز پی‌گیری می‌شد، هر گاه که ایران اراده کند در تاسیسات به مراتب امن‌تر فردو در اعماق زمین آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که مقامات کشورمان قبلا اعلام کرده بودند که تاسیسات فردو که کوچکتر از نطنز است با تجهیزات پیشرفته‌تر تکمیل خواهد شد و غنی سازی 20 درصدی از نطنز به این محل جدید منتقل خواهد شد و متعاقبا آژانس هم، که بر این مرکز نظارت دارد، در جریان شروع به کار این تاسیسات قرار خواهد گرفت .

طبعیتا اگر خبر رویترز صحت داشته باشد ، مقامات ایرانی به زودی به صورت رسمی این خبر را اعلام خواهند کرد و در صورتی هم که صحت نداشته باشد ، مسولان لازم است ضمن حفظ هوشیاری، اطلاعات لازم را در اختیار رسانه ها قرار دهند؛ زیرا این شائبه وجود دارد که برخی بخواهند با جریان سازی سیاسی و با پوشش رسانه ای به اهدافی که در سر می پرورانند، دست یابند.برای مثال، آمریکایی ها بی میل نیستند با پر رنگ کردن این قبیل اخبار،  ولو با گفتن حرف های تکراری، بحث پهباد را از متن رسانه ها و از مرکز توجه افکار شهروندان خود و دیگر کشوها خارج کنند.
 
البته، آژانس هم باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کند و با رویکردی غیر سیاسی و به زبانی فنی در این باره اظهار نظر نماید.
 

نظر شما :