با آغاز عملیات غنی‌سازی زیرزمینی در ایران

آمریکا نگران برخورد اسرائیل با ایران است

۲۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۸۸۸۴ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :مقامات آمریکایی با توجه به این‌که جمهوری اسلامی در آستانه آغاز عملیات غنی‌سازی زیرزمینی در نزدیکی شهر قم قرار دارد، از اینکه این اقدام واکنش تند اسراییل را به همراه داشته باشد، ابراز نگرانی می‌کنند. جمهوری اسلامی چندی پیش در واکنش به تهدید‌ها در مورد اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای اش، بخشی از سانتریفوؤها را به تاسیسات زیرزمینی منتقل کرد تا از حمله‌های احتمالی در امان باشند.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تحلیل‌گران ایرانی و دانشمندان هسته‌ای که در ارتباط نزدیک با بازرسان‌ هسته‌ای هستند، اعلام کرده‌اند که غنی‌سازی 20 درصدی در هفته‌های آینده در تاسیسات فردو آغاز خواهد شد.
این در حالی است که مقامات آمریکایی ناشناس ابراز نگرانی کرده‌اند که اقدامات تهران، موضع آن‌هایی که به دنبال اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی و افزایش فشار برای محدود کردن صادرات نفت ایران هستند را تقویت کند و در این صورت ریسک افزایش بهای نفت وجود خواهد داشت.
کریم سجادپور، تحلیل‌گر ایرانی در موسسه صلح بین‌المللی کارنگی در واشینگتن در این زمینه اظهار داشت: مشاوران باراک اوباما در محافل خصوصی به نگرانی وی در مورد این‌که اسراییل آغاز غنی‌سازی در این تاسیسات را به عنوان توجیهی برای اقدام نظامی قلمداد کند، اشاره می‌کنند.
سجادپور در ادامه خاطرنشان کرد: برخی در کاخ سفید این سوال را مطرح می‌کنند که آیا ایران این اقدامات را در جهت تحریک اسراییل برای اقدام نظامی انجام می‌دهد تا به همراه ساختن افکار عمومی در داخل و خارج از مرزهایش دست یابد؟
این در حالی است که همواره تاکید شده است که اقدام نظامی آخرین گزینه در مقابله با برنامه‌های هسته‌ای تهدید‌آمیز ایران در صورت شکست دیپلماسی خواهد بود.
از سوی دیگر آمریکا و متحدانش اخیرا تحریم‌های سختی را به منظور بازداشتن تهران از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای تهدید آمیزش اعمال کرده‌اند. اماگروهی از جمهوریخواهان در آمریکا و نتانیاهو در اسراییل بر این باورند که تحریم ها علیه ایران در مهار برنامه های هسته ای این کشور کافی نبوده و باید از گزینه نظامی استفاده کرد.



 

نظر شما :