صالحی: چین و روسیه نمی‌توانند اقدامی برای ما انجام دهند

۲۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۸۹۴۸ سرخط اخبار
وزیرامورخارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با ایرنا امکان استرداد هواپیمای بدون سرنشین آمریکا و کمک گرفتن از کشورهای خارجی برای به زمین نشاندن این هواپیمای پیشرفته جاسوسی را رد کرد.

وی با بیان اینکه چند روز خبر به زمین نشاندن هواپیمای تجسسی آمریکا را به عمد اعلام نکردیم تا تناقضات گفتاری مقامات آمریکایی آشکار شود، اظهار داشت: ادعاهای آمریکا درباره این هواپیمای فوق مدرن تجسسی بی پایه و اساس بوده و برای توجیه عمل خصمانه اش است.

وی تصریح کرد: آمریکا چه بخواهد باور کند و چه نکند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون کمک هیچ کشور خارجی این هواپیما را با کمترین آسیب به زمین نشانده اند.

وی افزود: آمریکا از طریق سفیر سوئیس در تهران که حافظ منافع این کشور است، برای استرداد این هواپیما پیامی را ارسال کرده که پاسخ ما به این درخواست روشن است.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون های بین المللی این 'تجاوز' را پیگیری و از حقوق ملت دفاع می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی از مقامات افغانستان نیز در این باره توضیح خواست و به آنان توصیه کرد اجازه تکرار این تجاوز را ندهند.

وی به همه همسایگان جمهوری اسلامی ایران نیز توصیه کرد: خاک و حریم هوایی خود را در اختیار آمریکا و همپیمانانش قرار ندهند چرا که 'اقدامی غیر دوستانه' تلقی می شود.


مشروح این مصاحبه دو ساعته بدین شرح است:

خبرنگار ایرنا: آقای وزیر! نخستین پرسش درباره هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رادار گریز آمریکا (RQ-170) موسوم به جانور قندهار است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند بدون کوچکترین آسیبی این هواپیما را در اختیار بگیرند. ارزیابی شما از این اقدام جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه غربی ها شبهاتی در توانایی علمی و فنی ایران و نیز حتی بحث کمک گرفتن از کشورهایی چون روسیه و چین را مطرح کرده اند، چیست؟

وزیر امور خارجه پاسخ داد: هواپیمای تجسسی آمریکا که با هوشمندی و درایت نیروهای مسلح ما به دام افتاد، 'دستاوردی عظیم و یک معجزه ' است؛ بطور یقین این اتفاق برای آمریکا و غرب غیرقابل باور است. یعنی آنها نمی توانند این حقیقت را باور کنند که کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران به حدی از بلوغ علمی برسد که بتواند این هواپیما را به سلامت به زمین بنشاند.
صالحی افزود: این به خودشان برمی گردد که این موضوع را بخواهند باور کنند یا نکنند؛ ما از این عدم باورها زیاد داشته ایم.

وی یادآوری کرد: هنگامی که تصدی سازمان انرژی اتمی را به عهده داشتم، دکتر احمدی نژاد فرمودند بروید و غنی سازی 20 درصد را خودتان راه بیندازید و وقتی پیرو دستور ایشان، پس از دو روز اعلام کردیم فرایند غنی سازی 20 درصد آغاز شده است، اگر یادتان باشد تمامی رسانه های غربی گفتند این 'یک بلوف' است و ایران توانایی غنی سازی 20 درصد را ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نخستین محصول اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد را در 22 بهمن اعلام کردیم و مردم شادمان شدند اما همان زمان، برخی صاحبنظران غربی گفتند این یک بلوف سیاسی است؛ در آن زمان در مصاحبه ای اعلام کردم صبر کنید گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شود و هرچه در این گزارش بیان شود، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

صالحی یادآور شد: وقتی آژانس نیز در گزارش خود اعلام کرد ایران توانسته است غنی سازی 20 درصد را انجام دهد، گفتند ایرانی ها نمی توانند صفحه سوخت هسته ای بسازند و هنگامی که 20 فروردین 89 ، نخستین صفحه سوخت مجازی را در معرض دید همگان گذاشتیم که البته با استفاده از فلزهای آلومینیوم و مس بود، باز غربی ها غافلگیر شدند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: باور این واقعیات برای غرب سنگین است چون تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان هستند که قابلیت ساخت صفحه سوخت 20 درصدی را دارند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: واقعا برای غرب بسیار مشکل است به این باور برسد که کشوری در حال توسعه مانند جمهوری اسلامی ایران بتواند پس از 30 سال به چنین درجه ای از علم و تکنولوژی با اتکا به توانمندی و نیروهای بومی خود برسد؛ ممکن است بسیاری کشورها به این توانمندی دست یابند اما با کمک دیگران که این بحث دیگری است.

صالحی تصریح کرد: اما درباره ایران، این جوشش علمی و تکنولوژیکی در داخل کشور آغاز شده یعنی چشمه این دستاوردها در داخل کشور است و این امر اهمیت بسیاری دارد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: درباره هواپیمای تجسسی رادار گریز آمریکا نیز که یکی از هواپیماهای بسیار پیشرفته آنها است، وقتی عزیزان ما در نیروهای مسلح توانستند به زیبایی، آن را به زمین بنشانند، چند روز این مطلب را اعلام نکردیم تا ببینیم طرف مقابل چه می گوید و بازتاب ها چه خواهد بود.

صالحی گفت: پس از چند روز که تناقض های گفتاری آمریکایی ها روشن شد، این مطلب را اعلام کردیم و بعد از مدتی نیز دوستان ما در نیروهای مسلح، این هواپیما را در معرض دید بینندگان قرار دادند.

وزیر امور خارجه افزود: حال، آمریکا می خواهد باور کند یا نکند اما اقدام ما اثر خودش را در بین ملت های جهان گذاشت و ملت های جهان به این دستاورد بزرگ ملت بزرگ ایران آفرین گفتند.
رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این اقدام، جایگاه ما را نزد افکار عمومی جامعه جهانی بسیار بیش از آنچه بود، ارتقا داد و اظهارات و گفتار ما را نسبت به تحولات چشمگیر علمی و تکنولوژیکی کشور به اثبات رساند و مردم جهان نیز متوجه شدند اظهارات ما صرف یک ادعا نیست بلکه حقیقت است.

صالحی با رد برخی ادعاها مبنی بر کمک گرفتن از کارشناسان کشورهای دیگر برای به زمین نشاندن هواپیمای آمریکایی گفت: وقتی چنین 'پهپادی' وارد کشور می شود، فرصتی نیست که از کسی کمک بخواهید؛ خودمان اکنون هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز تجسسی می سازیم.
وزیر امور خارجه افزود: اینطور نیست که ما در خلاء بوده و ناگهان توانسته باشیم این اقدام را انجام دهیم؛ این امر مسبوق به سابقه است یعنی عزیزان ما در نیروهای مسلح، سالها این توانمندی را ایجاد کرده بودند و لذا ضرورتی نداشت از کشور دیگری استفاده کنیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: حتی گفته اند این هواپیما خودش به زمین نشسته است؛ خب! باور این کار برای آنها سخت است و شاید اگر من هم جای آنها بودم به غرورمان بر می خورد که کشوری در حال توسعه اینگونه بتواند به بالاترین فناوری های پیچیده کنترلی، مخابراتی و رادیویی دست یابد.

خبرنگار ایرنا از صالحی سووال کرد: وزارت امور خارجه در چارچوب کنوانسیون های بین المللی چه اقداماتی را درباره نقض حریم هوایی ایران انجام داده است یا انجام خواهد داد؟

رییس دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: به تمامی کنوانسیون هایی که به آنها پیوسته ایم متعهد هستیم و هر اقدامی را انجام دهیم در چارچوب این تعهدات خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: حضور این هواپیما را بر فراز حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، یک 'تجاوز' می دانیم و در چارچوب کنوانسیون ها که حقوقمان در آنها لحاظ شده است، به همان میزان که خود را 'متعهد' می دانیم، به همان میزان نیز سعی خواهیم کرد از 'حقوقمان' دفاع کنیم و به هر آنچه در این کنوانسیون ها پیش بینی شده است، عمل خواهیم کرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: 'اعتراضی' را به دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کردیم و اعتراض هایی را نیز برای دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل جنبش عدم تعهد ارسال کرده ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه از بعد حقوقی نیز در حال بررسی این تجاوز است تا جنبه های خاصی را به اجرا بگذارد.

از وزیر امور خارجه سووال شد: آیا به دادگاه های بین المللی همچون دادگاه کیفری لاهه شکایت خواهیم کرد؟

صالحی پاسخ داد: اکنون نمی خواهم پیش بینی امری را کنم یا مراجعی را اعلام کنم؛ تا حقوقدانان ما با دقت کافی نظرات خود را اعلام نکنند نمی خواهم پیشدستی کنم اما به تمام مراجعی که از نظر حقوقی می توانیم موضوع را ارجاع دهیم، ارجاع خواهیم داد.

خبرنگار ایرنا از صالحی پرسید: در پی این تجاوز به حریم هوایی ایران، سفیر سوئیس در ایران را که حافظ منافع آمریکا است، احضار کردید.مقامات آمریکایی در این مورد درخواست استرداد هواپیما را مطرح کرده اند، پاسخ شما چیست و این درخواست چگونه مطرح شده است؟

وزیر امور خارجه پاسخ داد: آمریکایی ها پیامی را از طریق سفیر سوئیس فرستاده بودند و در آن پیام تقاضا کرده اند، این هواپیما را پس بدهید؛ به همین سادگی.

صالحی اظهار داشت: پاسخ ما مشخص است؛ حالا آنها برای اینکه از این مهلکه خود را خارج کنند، ادعاهای دیگری دارند از جمله اینکه اعلام کرده اند این هواپیما در حال انجام ماموریت سازمان ملل بوده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: انجام ماموریت برای سازمان ملل، شیوه های خود را دارد. برای مثال، وقتی در بسیاری مناطق، سازمان ملل نیرو اعزام می کند مانند سومالی یا جنوب لبنان، تانک ها، خودروها و ابزار و ادواتش ، آرم و رنگ خاصی دارند.

صالحی اظهار داشت: ادعاهای آمریکا در این زمینه 'کاملا بی مبنا، بی اساس و بی پایه' برای 'رد گم کردن، فرار به جلو و ایجاد زمینه ای برای توجیه عمل خصمانه اش' است که البته هیچ کس، خریدار آن نیست.

صالحی افزود: ما اعتراض خود را به سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران در این زمینه اعلام کردیم و گفتیم اقدام آمریکایی ها، اقدامی خصمانه است و ما در چارچوب کنوانسیون های بین المللی عمل خواهیم کرد و این حق را برای خود قائلیم، هر اقدامی که جامعه بین المللی در چارچوب مقررات جاری و کنوانسیون های موجود برای کشور مورد تجاوز اجازه می دهد، انجام دهد، آن اقدامات را انجام دهیم.

از وزیر امور خارجه درباره سفر چند ساعته اخیر 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و ادعاهای مطرح شده درباره ارتباط این سفر با هواپیمای جاسوسی آمریکا سووال شد که وی پاسخ داد: تحولات منطقه، تحولاتی مورد توجه کشورهای منطقه از جمله روسیه است.

صالحی افزود: ما رایزنی هایی در ارتباط با تحولات منطقه با روسیه داریم و دکتر جلیلی برای رایزنی با روسها درباره تحولات منطقه سفر کرد و هیچ بحثی در ارتباط با هواپیمای تجسسی آمریکا نشده است.

وزیر امور خارجه درباره همزمانی انجام این سفر و موضوع هواپیمای آمریکایی و تحلیل های ارائه شده در این زمینه اظهار داشت: گاهی این مسایل پیش می آید و آنها هم این تحلیل ها را ارائه می کنند تا مشکل خودشان را حل کنند.

وی تصریح کرد: ما پهپاد را به زمین نشانده ایم، حالا روسیه یا چین می خواهند چه اقدامی برای ما انجام دهند.

صالحی تاکید کرد: ما اکنون صاحب اختیار این هواپیما هستیم.

خبرنگار ایرنا در این هنگام از وزیر امور خارجه پرسید: با توجه به اینکه برخی مقامات آمریکایی از جمله 'دیک چنی' برای بازپس گیری این هواپیما خواستار حمله نظامی به ایران و برخی دیگر نیز خواستار معدوم کردن آن شده اند و شورای عالی امنیت ملی آمریکا نیز با انجام این اقدامات مخالفت کرده است و 'باراک اوباما' رییس جمهوری این کشور نیز درخواست استرداد این هواپیما را بطور علنی بیان کرد اما مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله حضرتعالی این درخواست استرداد را رد می کنید؛ آیا امکان مصالحه و معامله ای در این زمینه میان تهران - واشنگتن وجود دارد؟
صالحی در پاسخ گفت: هرگونه تصمیم گیری درباره این موضوع به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

خبرنگار ایرنا پرسید: آقای وزیر! فرموده اید که نیات آمریکا از این اقدام برای مکشوف است. واقعا اهداف کاخ سفید از این اقدام چه بوده است؟

رییس دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: نیات و دلیل تخاصم و دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران در پی پیروزی انقلاب اسلامی همواره مشخص بوده است.

صالحی افزود: تخاصم آمریکا از زمان جنگ تحمیلی آغاز شد و 'جیمی کارتر' رییس جمهوری وقت آمریکا در زمان آغاز این جنگ گفت که ایران باید تاوان انقلابش را بدهد.

وزیر امور خارجه گفت: آنها می دانستند انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ریشه ای و اصیل است و نخبگان سیاسی نیز می دانستند این انقلاب به چه سمت و سویی خواهد رفت، چه م

نظر شما :