نامه‌نگاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۸۹۶۳۱۰ سرخط اخبار
ایران به مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد داده است که به ‌ایران سفر کنند.

به گزارش «تابناک»، یک دیپلمات غربی به «آسوشیتدپرس» گفته است که هیأتی عالی‌رتبه از مقامات آژانس می‌توانند اواخر ژانویه به‌ ایران سفر کنند.

وی افزوده است که ‌ایران در چهاردهم دسامبر، نامه‌ای به آژانس نوشته که بر پایه آن، هیأتی از آژانس می‌تواند به تهران سفر کند.
 
این دیپلمات غربی، همچنین گفته است که ‌ایران جرییات بیشتری درباره ‌این موافقت خود اعلام نکرده است.
 
ذکر این مهم لازم است که‌ ایران، کشوری است که از ورود بازرسان آژانس برای بازرسی فنی استقبال می‌کند، اما همواره از رویکرد سیاسی آژانس به پرونده هسته‌ای این کشور انتقاد کرده است.

ایران پیشتر هم از یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس برای سفر به تهران دعوت کرده بود؛ اما به ظاهر وی شروطی را برای این سفر تعیین کرده که هیچ گاه مورد پذیرش ایران قرار نگرفت. ایران اعلام کرده بود که در چهارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این سازمان همکاری می‌کند.

بنا بر این گزارش، در صورت انجام سفر هیأت عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ریاست این هیأت را «هرمان ناکارتز»، بازرس عالی‌رتبه آژانس بر عهده دارد.

وی پیشتر هم قرار بود، به ‌ایران سفر کند، اما این کشور پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجلاس گذشته که روندی سیاسی و نه فنی داشت، سفر وی را به نشانه اعتراض به‌ این سیاسی کاری آژانس به تعویق انداخت.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ‌ایران، در حالی منتشر شد که ماه‌ها پیش از آن، این گزارش در اختیار مقامات آمریکایی بود، به گونه‌ای که برخی گمان کردند گزارش سیاسی آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران را آمانو به عنوان گزارش آژانس در شورای حکام قرائت کرده است.

نظر شما :