سفیر سوریه در لبنان: به زودی همه را شوکه خواهیم کرد

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۸۹۶۳۴۲ سرخط اخبار

اتحادیه عرب در حالی به جنگ اقتصادی سوریه رفته است که فرانسه و امریکا، دو کشور متخاصم سوریه در عقب‌گردی روشن سفرای خود را به دمشق بازگرداندند تا از آن‌چه در این کشور می‌گذرد، عقب نمانند. بدین ترتیب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تنها کشورهای جامعه عربی هستند که سفیری در دمشق ندارند. این در حالی است که به رغم گذشت 10 ماه از اعتراض‌های مردمی در سوریه که متاسفانه از روند عادی خود خارج شده و کار را به جنگ مسلحانه کشانده است، هیچ دستاوردی برای مخالفان نظام اسد حاصل نشده و نظام اسد همچنان یک‌پارچه باقی مانده است. اما این بدان معنا نیست که دمشق بتواند از آینده خود اطمینان داشته باشد. فشارهای جامعه غربی که مسئولیت فشار به سوریه را به دست اتحادیه عرب سپرده و خود از پشت صحنه سناریو را هدایت می‌کند، همچنان ادامه دارد و مشخص نیست چه سرانجامی در انتظار سوریه است. خبرآنلاین در این رابطه مصاحبه‌ای را با علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در لبنان انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

 

اوضاع در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توانید به دوستداران سوریه اطمینان دهید که کشور از بحران خارج شده است؟

سوریه همان طور که غیوران و دلسوزان ناظر آن هستند، منعکس کننده دو دیدگاه است.f نظام سوریه به رغم توطئه‌های بسیار خطرناکی که تدارک دیده شده بود تا ارکان و ارتش آن را دچار انشقاق و جدایی کنند، یک‌پارچه مانده است. آنها می‌خواستند که زیربناهای مردمی سوریه را از هم متلاشی کنند. ولی به رغم وجود چنین توطئه خطرناکی، در حالی که همه توان خود را برای حمله به سوریه به کار گرفتند، وحدت ملی سوریه و یکپارچگی مردم بیشتر شده است. آنها بیشتر به اصلاحاتی که اسد، رئیس جمهوری رهبری می‌کند، تمایل دارند و هر چه اصلاحات بیشترد خود را نشان می‌دهد دشمنان سوریه نیز بیشتر شوکه می‌شوند چرا که آنها بر روی فروپاشی زیربناهای نظام و وحدت سوریه شرط بسته بودند. ارتش به نظام وفادار است، دستگاه دیپلماسی و نیروهای مردمی نیز همگی به نظام وفادار هستند. همه این اتفاقات در حالی که همه را متعجب کرده، به نظام سوریه این اطمینان را داده است که انشاءالله به حول و قوه الهی از محنت فعلی‌اش خارج خواهد شد.

سوریه در صورتی که از این وضعیت خارج شود چه برنامه‌ای برای آینده روابطش با جامعه جهانی و عربی در نظر می‌گیرد؟

وضعیتی که در سوریه پیش آمده رهبران آن را بر آن داشته است که در سیاست‌هایشان تجدید نظر کنند. در روابط سوری – عربی و سوری – جامعه جهانی تجدید نظر خواهد شد تا نقاط قوت و ضعف مشخص شوند و دوست از دشمن و منافق و ریاکار شناخته شود. کسانی که چنین رویکردهای منافقانه‌ای اتخاذ کردند به سوریه این امکان را دادند تا سوریه برای برآورده کردن نیازهایش و اصلاحاتی که پیش گرفته تجدید نظر کند. سوریه مسیر اصلاح را با جدیت و به طور عمیق پیگیری می‌کند. سوریه بدین ترتیب می‌خواهد در مواجهه با دشمنان قوی‌تر عمل کند و با تهدیدهای پیش رو و هر آن‌چه در آینده تهدیدش خواهد کرد، قدرتمندانه‌تر برخورد کند. انشاءالله سوریه از این وضعیت به سلامت خارج خواهد شد و در خیر و سلامت باقی خواهد ماند.

آیا سفر ولید المعلم، وزیر امور خارجه به جده و شرکتش در کنفرانس سازمان کنفرانس اسلامی را می‌توان تحولی ایجابی در رد تحریم‌های عربی یا تاخیر در اجرای آن دانست؟

سوریه به روابط عربی – عربی پایبند است و می‌خواهد که برادران عرب در توافقاتشان تجدید نظر کنند. همچنین به حفظ روابط با برادرانش در سازمان کنفرانس اسلامی بسیار پایبند است. در عین حال خواهان حفظ روابط دوستانه با کل جهان است. سوریه به مواضع و دیدگاه‌هایش اطمینان دارد و در نهایت این دیگران خواهند بود که در سیاست‌هایشان تجدید نظر خواهند کرد و ثابت خواهد شد که این آنها بودند که در سرمایه‌گذاری‌شان بر سر اعمال تحریم‌ها اشتباه کرده‌اند، تحریم‌هایی که می‌خواستند از طریق آنها سوریه را تحت محاصره قرار دهند. با این حال سوریه تلاش دارد با استفاده از امکاناتش از این محاصره به سلامت خارج شود و به همگان ثابت کند که این تحریم‌ها بیش از همه متوجه کشورهای تحریم‌کننده است و بیش از این که برای سوریه هزینه داشته باشد برای این کشورها هزینه‌ساز خواهد بود. به زودی ثابت می‌شود که سوریه به سلامت از این بحران خارج خواهد شد.

مواضع ترکیه روز به روز تندتر می‌شود، حتی ترکیه اعلام کرده است که قصد دارد به زودی منطقه‌ای را از سوریه جدا کند. نظر شما در این زمینه چیست؟

چنین رویکردی با مخالفانی از درون خود ترکیه مواجه شده است. همچنین مخالفت‌های خارجی نیز با آن بسیار زیاد بوده است. به گونه‌ای که به ترکیه اجازه نمی‌دهد که بخواهد چنین سیاستی را دنبال کند. علاوه بر آن قدرت سوریه و پایبندی‌هایش نیز به ترکیه اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. همچنین مواضع جامعه جهانی به ویژه مواضع روسیه، چین، هند، برزیل، کشورهای امریکای لاتین و ایران همگی مخالف چنین سیاستی است و هر گونه مداخله نظامی خارجی یا ایجاد منطقه جدا شده از سوریه را کاملا رد می‌کند. اینها توهماتی است که عده‌ای در ذهن می‌پروراند. سوریه در سلامت باقی خواهد ماند و از این توطئه با قدرت و توان هر چه بیشتر خارج خواهد شد.

مواضع تند جامعه عربی که روزبه روز نیز تندتر می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در ابتدای صحبت‌هایم گفتم، سوریه می‌خواهد که روابط خوبی با جامعه عربی داشته باشد اما متاسفانه این آنها هستند که تبدیل به نمایندگان امریکا برای اعمال فشار به سوریه شده‌اند و دیکته‌های آن را اعمال می‌کنند. آنها از حفظ وحدت سوریه و قدرتی که در اختیار دارد، شوکه خواهند شد و این مساله آنها را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. رویکرد خصمانه کشورهای عربی متاسفانه روزبه روز افزایش یافته است و آنها روز به روز بیشتر خود را نماینده امریکا و رژیم صهیونیستی برای محاصره سوریه می‌دبینند. آنها گمان کردند که سوریه ضعیف است و روز به روز بیشتر به سمت فروپاشی حرکت می‌کند و خیلی زود مشروعیت و مصداقیت خود را از دست می‌دهد. آنها برای این کار از رسانه‌ها و تقلب رسانه‌ای به شکل گسترده‌ای استفاه کردند و از آن به عنوان وسیله‌ای خطرناک‌تر از اسلحه بهره بردند تا حقایقی که به سادگی قابل رویت هستند را مشوش نشان دهند. اکنون آنها به پایانی نزدیک شده‌اند که به هیچ وجه تصور آن را نمی‌کردند. همه را مطمئن می‌سازیم که سوریه در سلامت باقی خواهد ماند و به اذن الهی پیروز این میدان خواهد شد و انشاء الله پیروز همه قضایای عدالت‌خواهانه و در راس آنها مقاومت باقی خواهد ماند. مقاومتی که شرف امت عربی در دفاع از کرامت و استقلال فلسطین، لبنان، سوریه و همه جایگاه‌هایی است که سوریه برای دفاع از خود، ملت و ارتشش برای رسیدن به کرامت، حفظ استقلال و تمامیت ارضی‌اش به آن متمسک بوده است. 

نظر شما :