مجله هفته/ تایتانیک امریکا برای مهاجران

۰۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۸۹۶۳۵۸ آمریکا
درحالی که چند روز پیش خبر رسید یک قایق مسافربری دیگر که از آب های اندونزی به سمت استرالیا می رفت، گرفتار باد و توفان شد و اکثر سرنشینان ایران و افغانی و عرب تبارش جان باختند، خبری دیگر حاکی از این بود که در امریکا طرحی برای احداث یک شهر شناور روی آب های آزاد برای مهاجران تهیه شده و چندی بعد به بهره برداری می رسد.
مجله هفته/ تایتانیک امریکا برای مهاجران
دیپلماسی ایرانی: معلوم نیست این طرح امریکایی ها که تصاویر خوش و آب و رنگی هم از آن منتشر شده، جنبه رویایی و تخیلی دارد و وعده ای غیرقابل تحقق و صرفا برای افزایش پرستیژ است یا اینکه قصد دارند، مهاجران فلک زده و سرگردان در آب های آزاد را به سمت خود بکشانند و در سودای رسیدن به این بهشت خیالی گرفتار باد و توفان کنند.

تصاویری که از این شهر شناور منتشر شده، بیبشتر به کارتون های رایانه ای شبیه است و کمی هم آدم را به یاد فیلم تایتانیک جیمز کامرون می اندازد. طراحان این شهر هیچ قولی نداده اند که شهر مهاجرپذیر دریایی شان غرق نشود و گرفتار بادها و امواج متلاطم نشود. آنها فعلا یک مشت تصویر ساختگی و رایانه ای را به خورد مستضعفان عالم داده اند تا بلکه از ورود بی رویه مهاجر به خاک امریکا جلوگیری کنند و آنها را با وعده احداث و بهره برداری این شهر، امروز و فردا کنند و وعده ها را به شمول زمان بسپارند تا مثل خیلی از فیلم های امریکایی کم کم از ذهن ها بیرون برود.

اما آنچه امروز درباره این شهر فرضی گفته شده، این است: شرکتی در امریکا به منظور حفظ کارآفرینان خارجی که به دلیل دشواری قوانین مهاجرتی امریکا نتوانسته اند ویزای این کشور را دریافت کنند، طرح ساخت شهری شناور را داده است تا این افراد بتوانند در آب های بین المللی اقامت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت Blueseed معتقد است قوانین مهاجرتی که امریکا در مقابل متقاضیان مهاجرت به این کشور وضع کرده، می‌تواند منجر به از دست رفتن استعدادهای احتمالی، نابودی خلاقیت و زمینه‌های کاری شود که ممکن است در صورت ورود خارجی‌ها به ایالات متحده به وجود آید؛ از این رو این شرکت طرح ساخت شهری شناور را ارائه کرده است که می‌تواند سکونتگاه کارآفرینانی باشد که رویای راه ‌اندازی پروژه‌های بزرگی مانند گوگل را در سر دارند اما تاکنون موفق به گرفتن ویزا برای اقامت در امریکا نشده‌اند.

"مکس مارتی" بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت می‌گوید راه پیدا کردن به "سیلیکون ولی" رویای بسیاری از انسان هاست اما بسیاری از آنها راهی برای عملی کردن این رویا ندارند. وی پس از گفتگو با همکلاسی هایش که به آنها گفته شده بود باید پس از فارغ التحصیلی امریکا را ترک کنند به فکر ساخت کشتی برای سکونت دادن متقاضیان اقامت در امریکا افتاد.

شرکت Blueseed برای برطرف کردن این مشکل تا زمان تصحیح قوانین مهاجرتی امریکا که انتقادهای فراوانی را بر انگیخته است، طرح ساخت کشتی با گنجایش هزار سرنشین را ارائه کرده که می تواند در فاصله 19 کیلومتری جنوب غرب خلیج سان فرانسیسکو و در آب های بین المللی کناره بگیرد.

این کشتی در جایی مانند باهاماس یا جزایر مارشال به عنوان یک سیستم حقوقی معتبر به ثبت خواهد رسید و ساکنان این کشتی نیز باید تابع قوانین همان منطقه باشند. ساکنان کشتی می توانند از طریق دریافت ویزاهای کاری یا توریستی که گرفتن آنها ساده تر از اقامت است با سرمایه گذاران و شرکای کارآفرین خود ملاقات داشته باشند. همچنین در این کشتی امکان استفاده از انواع برنامه های ارتباطاتی از قبیل Skype و دیگر ابزارهای ویدیو کنفرانس وجود خواهد داشت.

این کشتی، نمونه ای تغییر ساختاریافته از یک کشتی مسافرتی خواهد بود که از تمام تجهیزات تکنولوژیکی پیشرفته، مراکز تفریحی و ورزشی و طراحی حافظ محیط زیست و پایدار برخوردار خواهد بود. هزینه زندگی و کار در این کشتی برای هر ماه هزار و 200 دلار خواهد بود.

گفته می شود این طرح توجه تعدادی از سرمایه گذاران از قبیل بنیانگذار PAyPal را به خود جلب کرده است. شرکت Blueseed برای ساخت و تکمیل طرح خود باید تا یک سال و نیم آینده 30 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند تا در نهایت این شهر شناور ویژه مهاجران تا سال 2013 تکمیل شود:

 

نظر شما :