پیشنهاد عربستان به مصر درباره ایران

۲۷ آذر ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۸۹۶۵ سرخط اخبار
سعود فیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی به مقامات نظامی مصر پیشنهاد داده است که در ازای دریافت کمک مالی از عربستان سعودی، زنده کردن رابطه سیاسی و دیپلماتیک این کشور با ایران را فراموش کنند.

به گزارش «تابناک»، «حسنین هیکل»، متفکر مصری در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: در مقطع کنونی، عربستان سعودی، چهار میلیارد دلار به مقامات نظامی مصر و به ویژه به «طنطاوی»، رئیس شورای عالی نظامی این کشور پیشنهاد داده است تا آنان با دریافت این مبلغ، فکر احیای روابط با ایران را از سر خود بیرون کنند، ولی این پیشنهاد سعودی‌ها به مذاق طنطاوی هم خوش نیامده و آن را رد کرده است.

بر پایه این گزارش، طنطاوی در پاسخ به پیشنهاد وزیر خارجه گفته است که مصر روابط خارجی خود را به پول نخواهد فروخت و رابطه مصر با ایران، بنا بر خواست دولت مصر ـ که از سوی مردم این کشور برگزیده خواهد شد ـ تنظیم می‌شود.

این گزارش همچنین می‌افزاید: در روابط میان کشور‌های عربی خاورمیانه، پول و نقش مالی عربستان، همواره یکی از متغیر‌های تعیین کننده بوده است، به گونه‌ای که در جریان جنگ ایران و عراق، بخش بسیاری از کمک‌های مالی رژیم صدام حسین را عربستان سعودی تأمین می‌کرد؛ کمک‌هایی که بعدها با عهدشکنی صدام و پرتاب موشک به سوی عربستان جبران شد.

افزون بر این، مقامات عربستان سعودی در اوج مبارزات انتخاباتی دولت عراق و پیش از آنکه نوری مالکی برای دومین بار در این کشور نخست وزیری را تصاحب کند، گفته بودند که آنان آماده‌اند، بیش از پولی که در جریان جنگ ایران و عراق به صدام کمک کرده‌اند تا انقلاب اسلامی ایران را سرنگون کند، به مخالفان دولت شیعی عراق بدهند تا این دولت را براندازند.

در روز‌های اخیر نیز پول‌های عربستان سعودی در کویت، باعث شد که نخست وزیر سابق این کشور ـ که احساسات دوستانه‌ای نسبت به ایران داشت ـ سقوط کند و جای وی را نخست‌وزیری عربستانی بگیرد.



نظر شما :