کره جنوبی از ایران فاصله می گیرد؟

سئول در تقلای جایگزینی برای تهران

۱۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۸۹۶۷۹۰ اخبار اصلی
سئول در تلاش است تا از‌ آمریکا نوعی معافیت از تحریم‌ها را بگیرد تا بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد اما در ضمن می‌کوشد جایگزین‌هایی برای نفت ایران پیدا کند.
سئول در تقلای جایگزینی برای تهران
دیپلماسی ایرانی : پالایشگاه‌های کره جنوبی در سال جاری میلادی حدود 10 درصد از منابع نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کنند که در مقایسه با سال گذشته اندکی بیشتر است اما در عین حال به دنبال جایگزین‌هایی برای نفت جمهوری اسلامی هستند تا در صورتی که تحریم‌ها واردات نفت از ایران را مختل کرد، به دردسر نیافتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی و یکی از سخنگو‌های شرکت‌های وارد کننده نفت، گزارش داد که پالایشگاه‌های کره جنوبی که پنجمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود قراردادی برای خرید روزانه 200 هزار بشکه در نفت در سال 2012 منعقد کرده‌اند که در مقایسه با رقم 190 هزار بشکه‌ای سال 2011 اندکی بیشتر است.با این حال باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا قانون تحریم‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی به امضاء کرده که هدف آن بازداشتن پالایشگاه‌ها از پرداخت پول نفت ایران است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز تحریم نفت جمهوری اسلامی را در دستور کار دارد و برآیند این تحریم‌ها می‌تواند در راه واردات نفت کره جنوبی از ایران اختلال ایجاد کند.

به همین منظور سئول در تلاش است تا از‌ آمریکا نوعی معافیت از تحریم‌ها را بگیرد تا بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد اما در ضمن می‌کوشد جایگزین‌هایی برای نفت ایران پیدا کند. این در حالی است که گفته می‌شود تحریم‌های گذشته موجب شده حدود 5 میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران در حساب‌های بانکی کره جنوبی به تله بیافتند و تهران همچنان به دنبال راهی برای خارج کردن این دلار‌های نفتی است.در حال حاضر شرکت اس‌کی کره جنوبی روزانه 130 هزار بشکه از نفت ایران را خریداری می‌کند و سخنگوی هیوندای نیز اعلام کرده که این شرکت روزانه 70 هزار بشکه نفت ایران را خریداری خواهد کرد اما در عین حال به دنبال راهی است که در صورت اختلال در واردات نفت ایران متحمل ضرر نشود.

وی افزود ما در حال بررسی گزینه‌های متعددی هستیم که از جمله آنها ایجاد تنوع در منابع نفتی است تا در صورت تغییر شرایط،‌مشکلی برای پالایشگاه‌ها ایجاد نشود. سخنگوی شرکت اس‌کی نیز اعلام کرده است که نفت ایران می‌تواند با واردات نفت از دیگر کشور‌های خاورمیانه جایگزین شود. این در حالی است که اخیرا سئول پس از رایزنی‌های مقامات آمریکایی واردات محصولات پتروشیمی از جمهوری اسلامی را نیز محدود کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با توجه به نگرانی وارد‌کنندگان آسیایی نفت ایران از تحریم جمهوری اسلامی به دلیل وابستگی آنها به منابع نفتی،‌آمریکا در تلاش است تا دیگر تولید‌کنندگان نفت را برای پر کردن جای خالی نفت ایران مجاب کند.
رایزنی با عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید‌کننده نفت در جهان از جمله این اقدامات است که واشینگتن از سال گذشته آن را به طور جدی دنبال می‌کند.موضوع افزایش تولید نفت عربستان برای نخستین بار به منظور ترغیب چین که یکی از خریداران بزرگ نفت ایران است، مطرح شد. برخی منابع خبری گزارش دادند که کاخ سفید از مقامات سعودی خواسته است که تعداد بشکه‌های صادراتی نفت به چین را افزایش دهند تا در مقابل واردات نفت چین از ایران کاهش پیدا کند.

روند لابی با مقامات سعودی برای افزایش تولید نفت علاوه بر آمریکا از سوی اروپا نیز دنبال می‌شود تا در صورت تحریم نفت ایران، منابع کافی در بازار موجود باشد. این در حالی است که اخیرا خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع ناشناس در عربستان مدعی شد که ریاض برای پر کردن جای خالی نفت ایران آماده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظر شما :