اخوان المسلمین سوریه ادعا کرد:

ایران واسطه آشتی ما با اسد

۱۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۸۹۶۸۱۴ اخبار اصلی
یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین در سوریه اعلام کرد، ایران تلاش کرده است که میان این جنبش با حکومت اسد از طریق دادن 4 منصب عالی در دولت دمشق به آنها وساطت کند.
ایران واسطه آشتی ما با اسد

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که کلید حل بحران سوریه در هیچ جایی نیست جز ایران. این حقیقت را ظاهرا امریکایی‌ها و متحدان عرب‌شان نیز دریافته‌اند. اکثر تحلیلگران غربی و عربی بر این باورند که اگر حکومت سوریه تا کنون توانسته است به رغم سختی‌های بسیار و حتی مداخلات غیر مستقیم خارجی سر پا بایستد و بحران‌ها را رد کند، فقط و فقط به دلیل حمایت قاطع ایران از دمشق است و پس از آن است که می‌توان حمایت‌های روسیه، چین، عراق و لبنان و برخی کشورهای عربی دیگر را به عنوان عوامل بقای نظام اسد بر شمرد. اگر چه در این میان عربستان سعودی و ظاهرا آن هم نه شخص ملک عبدالله بلکه شاهزادگانی چون بندر بن سلطان و ترکی فیصل و سعود الفیصل هستند که همچنان مصرند که با حمایت از جریان‌های افراطی و به خاک و خون کشیدن سوریه می‌توان نظام اسد را سرنگون کرد و نظامی همراه با ریاض نه همراه با تهران سر کار آورد. اما گویا در این معادله نیز عربستانی‌ها در محاسباتشان اشتباه کرده‌اند. آنها گویا فراموش کرده‌اند که اکثریت مخالفان نظام اسد را اخوانی‌ها تشکیل می‌دهند و هسته رهبری اخوان المسلمین که در مصر است، از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا کنون از جریان‌های نزدیک به تهران محسوب می‌شده‌اند. البته نقش قطر را نیز در این زمینه نباید نادیده گرفت. ریاض و دوحه تلاش می‌کنند که میان اخوان المسلمین سوریه با سلفی‌ها که مورد حمایت آنها هستند، عقد اخوت ببندند تا بدین ترتیب نظام اسد به سراشیبی سقوط بیفتد.

همه این‌ها را گفتیم که این را بگوییم اگر بنا باشد حتی آشتی میان مخالفان اسد با او حاصل شود، کلید آن در دست ایران است.یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین در سوریه اعلام کرد، ایران تلاش کرده است که میان این جنبش با حکومت اسد از طریق دادن 4 منصب عالی در دولت دمشق به آنها وساطت کند.

به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، محمد فاروق طیفور، یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین در سوریه در این باره گفت: «در ماه اکتبر سه هیئت از طرف عالی‌ترین مقام ایران با هدف یافتن راه حلی برای حل بحران سوریه به ترکیه اعزام شدند و تلاش کردند با جریان‌های مخالف حکومت اسد از جمله اخوان المسلمین به مذاکره بنشینند.»

طیفور که خود عضو مجلس شورای ملی معارض حکومت سوریه است، همچنین گفت: «آنها به ما پیشنهاد دادند که اخوان المسلمین در کنار اسد بماند در مقابل 4 پست مهم در دولت آینده سوریه بگیرند. ما این پیشنهاد را رد کردیم و به طرف ترکی که واسطه میان ما و ایرانی‌ها شده بود، گفتیم که ایران مواضعی علیه ملت سوریه دارد و نمی‌توانیم با آنها دیدار کنیم!!»

وی تاکید کرد، ما به آنها گفتیم هر وقت که ایران در کنار ملت سوریه ایستاد و مطالبات آن را پذیرفت آن گاه ما هم می‌پذیریم که با آنها مذاکره کنیم و الا ممکن نیست که با ایرانی‌هایی که به نظامی که ملت ما را سرکوب می‌کند همکاری دارد، دیدار کنیم.

طیفور درباره واسطه ترکی نیز گفت: «در ترکیب واسطه‌های ترکی حتی یک مقام حکومتی هم نیست و تا آن‌جا که فهمیدیم آنکارا نسبت به این موضوع درایت بسیاری صرف می‌کند.»

وی سپس گفت: «واسطه ترکی سه بار در یک هفته با ما تماس گرفت و تلاش کرد که ترتیب دیدار ما را با هیئت ایرانی که در هتلی در استانبول مستقر بودند، بدهد ولی در نهایت با پاسخ منفی ما مواجه شد.

ایران هفته گذشته دیدار هیئت ایرانی با مخالفان سوری برای وساطت با حکومت سوریه را رد کرده بود.  

نظر شما :