اگر بگذارند ایران قدرت اول منطقه می‌شود

۱۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۸۹۶۸۱۹ اخبار اصلی
ایران بی‌شک این روزها احساس عظمت می‌کند. ارتش نظامی پیشرفته و تولید موشک‌های مدرن ایران را در صدر کشورهای بزرگ منطقه قرار داده است اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا غرب و در راس آنها امریکا اجازه می‌دهند که ایران این ظفرمندی را به این آسانی‌ها جشن بگیرد؟
اگر بگذارند ایران قدرت اول منطقه می‌شود
دیپلماسی ایرانی: مانور نظامی ایران در تنگه هرمز که در حقیقت واکنشی قاطع به تهدیدهای نظامی و سیاسی کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده امریکا بود، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشته است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که مرحله فعلی یکی از حساس‌ترین مراحل ایران در رویارویی با غرب محسوب می‌شود و مخاطرات این تنش بیش از آن چیزی است که تصور آن می‌رود. به ویژه ساز جنگی که افراط‌گرایان در غرب و اسرائیل علیه ایران می‌نوازند روز به روز بلندتر می‌شود و این مساله می‌تواند تهدیدهای وقوع تنشی تازه در خاورمیانه را روز به روز بیشتر کند.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: آن‌چه این روزها حول ایران می‌گذرد یاد دوران تهدیدهای غرب علیه عراق برای تدارک یک حمله نظامی به آن کشور را تداعی می‌کند. ایران در حالی مانور نظامی در تنگه هرمز را با موفقیت به انجام رساند و به نقل از محمود موسوی، سخنگوی، این مانور صحبت از تجربه موفق شلیک موشک‌هایش با برد متوسط زمین به هوا را اعلام کرد که بسیاری از تحلیلگران از این مساله نگرانند که مبادا این عرض اندام به قیمت وارد شدن یک جنگ تمام عیار میان ایران و غرب بینجامد. ایران بی‌شک این روزها احساس عظمت می‌کند. ارتش نظامی پیشرفته و تولید موشک‌های مدرن ایران را در صدر کشورهای بزرگ منطقه قرار داده است اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا غرب و در راس آنها امریکا اجازه می‌دهند که ایران این ظفرمندی را به این آسانی‌ها جشن بگیرد؟ به ویژه این که در این منطقه اسرائیلی وجود دارد که تاب تحمل هیچ رقیبی را ندارد و تنها ابزار برای رقابت با دیگران را جنگ و نابودی آنها می‌داند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ایران تهدید کرده است که در صورتی که مورد تعرض نظامی قرار بگیرد به شدت به مقابله بر خواهد خواست و حتی تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. تنگه‌ای که یک سوم نفت جهان از آن عبور می‌کند که نفت ایران نیز از جمله آن است. ایران به رغم تهدیدها و محدودیت‌های بسیاری که متوجه تولید نفت آن است، همچنان دومین تولید کننده نفت اپک محسوب می‌شود. ایران کشوری بزرگ با تمدنی کهن و ملتی با فرهنگ با تاریخی اصیل است که می‌خواهد این عظمت را با دستیابی به تکنولوژی‌های مدرن روز تکمیل کند. اما غرب مانعی بزرگ برای توسعه ایران محسوب می‌شود. ایران این امکان را دارد که به بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز جهان تبدیل شود ولی شرکت‌های بزرگ جهانی به دلیل تحریم‌های سنگینی که غرب وضع کرده و ممانعت‌هایی که در این زمینه ایجاد کرده از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش انرژی آن محروم مانده است. این یک جزء کوچک از صدها امکاناتی است که ایران از آن بهره‌مند است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: تحریم‌هایی که امروزه بر ایران صادر شده بی‌شک تاثیرات بسیاری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. به گونه‌ای که نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت و احتمالا رشد اقتصادی نیز کاهش خواهد داشت و همه اینها به این دلیل است که ایران می خواهد به یک کشور قدرتمند منطقه در برابر اسرائیلی که از راه‌های نامشروع به قدرت رسیده، تبدیل شود.

در ادامه این یادداشت تاکید شده است: با این حال به نظر نمی‌رسد که ایران به این سادگی‌ها به شکست تن دهد و حاضر باشد در قبال خواسته‌های غرب و امریکا کوتاه بیاید. ایران در حال حاضر سوریه و عراق را کنار خود دارد و به یک هم‌پیمان قدرتمند برای آنها تبدیل شده است. شاید ایران بتواند از این طریق خود را از فشارهای بی‌امان غربی‌ها نجات دهد.

در پایان این یادداشت آمده است: تهدید به تنگه هرمز حربه‌ای خطرناک از سوی ایران است که قطعا در صورت افزایش تهدیدها علیه ایران در صورتی که تهران تصمیم بگیرد این تهدید را عملی کند هزینه‌های سنگینی را متوجه همگان خواهد کرد. از این رو ضروری است که راهی برای جلوگیری از وقوع این اتفاق بیابیم و غرب نیز برای حفظ آرامش حداقل در این بخش از منطقه، منطقه‌ای که یکی از ملتهب‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری می‌کند، بهتر است مواضعی اتخاذ کند که کمتر خصمانه باشد آرامشی حتی به طور نسبی ایجاد شود.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :