ترفند واشنگتن برای حل بحران دمشق

آمریکا روسیه را واسطه کرد

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۰۴:۴۸ کد : ۱۸۹۶۹۳۰ اخبار اصلی
قدرت‌های بزرگ جهانی مثل روسیه و منطقه‌ای مثل ایران تا کنون هیچ سناریوی سیاسی برای خروج از بحران یا برای آشتی مخالفان با حکومت بشار ارائه نداده‌اند.
آمریکا روسیه را واسطه کرد

دیپلماسی ایرانی: تا کنون رهبران سوریه هیچ سناریوی سیاسی‌ای از سوی کشورهای منطقه و غیر منطقه‌ای برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه دریافت نکرده‌اند. بحرانی که نزدیک به 10 ماه است سراسر سوریه را در نوردیده و هنوز راه به جایی نبرده است.

منابع نزدیک به دولت سوریه به روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گفته‌اند که هیچ کشوری برای سوریه تا کنون پیشنهادی ارائه نداده و آن‌چه در رسانه‌ها می‌آید فقط صرفا جنبه رسانه‌ای دارد.

یک منبع آگاه عالی‌رتبه که از این روزنامه خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید: «قدرت‌های بزرگ جهانی مثل روسیه و منطقه‌ای مثل ایران تا کنون هیچ سناریوی سیاسی برای خروج از بحران یا برای آشتی مخالفان با حکومت آشتی ارائه نداده‌اند.»

وی همچنین تاکید می‌کند، طرف روسی تا کنون هیچ تغییر موضعی در برابر دمشق بر سر بحران جاری در این کشور اتخاذ نکرده است.این منبع عالی‌رتبه همچنین می‌گوید: «روسیه شاید در ذهن خود راه حل‌هایی داشته باشد یا در حال بررسی و ارائه پیشنهادهایی برای حل بحران جاری در سوریه باشد ولی تا کنون به هیچ جمع‌بندی نرسیده و چیزی ارائه نداده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «دمشق همچنین از پایتخت‌های مختلف غربی از جمله واشنگتن پیامی دریافت کرده است مبنی بر این که به پیشنهادهای طرف روسی برای حل بحران جاری در سوریه اعتماد دارند و بی‌میل نیستند که مسکو برای حل بحران جاری در سوریه وارد عمل شود. رهبران روسی در هماهنگی کامل با دمشق هستند و ما نیز تا آن‌ جا که ممکن است تلاش می‌کنیم که تحولات سیاسی و میدانی جاری در سوریه را به اطلاع آنها برسانیم.»

وی درباره مواضع ایران گفت: «ایران حاضر به همکاری و حضور موثر در راه حل‌های سیاسی برای حل بحران سوریه است و اعتقاد دارد که روسیه جزئی مهم و سازنده برای رسیدن به هر گونه راه حلی در این کشور است. البته ما فقط این موارد را فرض می‌کنیم و الا تا کنون هیچ سناریویی به دفتر ریاست جمهوری برای حل بحران سوریه ارائه نشده است.»

این منبع آگاه درباره طرز فکر مسئولان سوری درباره تحولات جاری در کشورشان نیز می‌گوید: «تصمیم‌گیران سوری می‌گویند که بشار اسد تا پایان دوره ریاست‌ جمهوری‌اش یعنی بر اساس آن‌چه قانون اساسی تاکید کرده است، تا پایان ماه ژوئن 2014 در قدرت خواهد ماند و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و اسد نیز یکی از نامزدها خواهد بود، هر کسی که این انتخابات را ببرد رئیس جمهوری سوریه می‌شود، برای همین اگر هم بشار اسد باخت قدرت را به کسی که برنده انتخابات شده واگذار خواهد کرد.»

ناظران مسائل سوریه می‌گویند که اوضاع در این کشور به شدت متشنج است و یک رویارویی میان نظام اسد و هم‌پیمانانش با مخلفان و هم‌پیمانانشان ایجاد شده است.

مسئول سوری در پایان تاکید می‌کند، انتظار دمشق از تهران این است که در صورت بروز هر گونه مداخله نظامی خارجی ایران فورا وارد عمل شده و اجازه ندهد که بحرانی علیه دمشق شکل بگیرد. آنها از ایران می‌خواهند که به همسایگانش در کشورهای خلیج فارس و ترکیه فشار بیاورد و آنها را راضی کند که بیش از این برای سوریه ایجاد مزاحمت نکنند. ایران در این زمینه کارهای بسیاری انجام داده اگر چه علنا بیان نکرده و به همه طرف‌های خارجی درگیر امور داخلی سوریه نیز هشدار داده است که هر گونه مداخله نظامی یا اعمال فشار بیش از اندازه به دمشق می‌تواند امنیت کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس را به مخاطره بیندازد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :