کامرون درصدد همراه ساختن عربستان علیه ایران

لندن از ریاض حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کند

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۸۹۶۹۶۹ اخبار اصلی
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در حالی قصد سفر به عربستان سعودی و دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان دارد که بحث برنامه هسته‌ای ایران و تهدید تهران به بستن تنگه هرمز و یافتن راه حل‌هایی برای مهار این تهدیدها در راس مذاکرات وی با مقامات عربستانی قرار دارد.
لندن از ریاض حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کند

دیپلماسی ایرانی: دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در حالی قصد سفر به عربستان سعودی و دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان دارد که بحث برنامه هسته‌ای ایران و تهدید تهران به بستن تنگه هرمز و یافتن راه حل‌هایی برای مهار این تهدیدها در راس مذاکرات وی با مقامات عربستانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری ایلاف، وابسته به جریان‌های لیبرال مخالف عربستان سعودی که مقر آن در لندن است، یک منبع نزدیک به سفارت بریتانیا در ریاض که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد، علاوه بر موضوعات ذکر شده که به طور جدی بریتانیا را نگران کرده است، نخست وزیر انگلیس قصد دارد درباره تحولات منطقه از جمله موضوع سوریه، عراق و یمن، چگونگی حمایت اقتصادی از مصر و مسیر عملیات سیاسی در خاورمیانه با پادشاه عربستان و دیگر مقام‌های ارشد این کشور به بحث و تبادل نظر بنشیند.

درباره ایران، این منبع آگاه گفت: «اطلاعاتی که به دست آمده نشان می‌دهد که ایران 5 تن اورانیوم غنی شده با غلظت بالا تولید کرده است که می‌تواند در صورت نیاز و افزایش غلظت آن برای ساخت چهار بمب هسته‌ای کافی باشد.»

کامرون همچنین قصد دارد به طرف عربستانی دربار تشدید تحریم‌های مالی علیه ایران رایزنی کند و از عربستان بخواهد که ریاض با لندن در این زمینه همراهی کند. کامرون همچنین ضمن تایید تحریم‌های کاخ سفید علیه بانک مرکزی ایران و هر کشوری که در زمینه نفت با این بانک همکاری کند، همچنین قصد دارد درباره بندهای جدید لایحه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیز با عربستانی‌ها به رایزنی بپردازد. پیش‌بینی می‌شود لایحه تحریمی اتحادیه اروپا تا پایان ژانویه به تصویت این اتحادیه برسد. اگر چه در حال حاضر اختلاف‌های شدیدی میان اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم بانک مرکزی و صادرات نفتی ایران در گرفته است.

این در حالی است که ایران قصد دارد با وساطت ترکیه دور تازه‌ای از مذاکرات با 5+1 را آغاز کند. مذاکراتی که از ژانویه 2011 تا کنون متوقف مانده است. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترک خود در تهران ابراز تمایل کرد که این مذاکرات در ترکیه برگزار شود.

هم‌زمان با سفر دیوید کامرون به ریاض، بریتانیا پیشرفته‌ترین ناو نظامی خود را به سمت خلیج فارس روانه کرده و ادعا کرده است که هدف از این کار رویارویی با بستن تنگه هرمز توسط ایران است. به همراه این ناو 15 ناوچه جنگی دیگر نیز از سوی بریتانیا روانه خلیج فارس خواهد شد.

از سویی مقامات عالی رتبه بریتانیا که ایلاف نامی از آنها نیاورده است، اعلام کرده‌اند که بعید است تا چند هفته آینده ایران بخواهد تهدیدهای خود را عملی کند چرا که انتخابات مجلس ایران نزدیک است و تهران می‌خواهد که این انتخابات با آرامش برگزار شود.

روزنامه انگلیسی دیلی‌ تلگراف نیز نوشت، فرماندهان نیروی دریایی بریتانیا گفته‌اند که ارسال این ناوها به خلیج فارس یک میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت و این همه برای این است که لندن می‌خواهد به تهران بگوید که می‌تواند در برابر تهدیدهای ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز مقابله کند و در این زمینه از تکنولوژی بالایی برخوردار است. این ناوها 190 نفر را در خود جای داده‌اند و قرار است با عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده و از این دریا وارد خلیج فارس شوند.

سفر کامرون به عربستان در حالی انجام می‌شود که ماه گذشته میلادی فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا به ریاض سفر کرده بود و پس از دیدار با مقامات عربستانی نسبت به عواقب تهدیدهای ایران بر سر آن‌چه وی تهدید امنیت خلیج فارس نامید، هشدار داد. وی در آن سفر تاکید کرد، من می‌دانم که اوضاع در منطقه بسیار خطرناک شده است.

خرید تسلیحاتی عربستان از بریتانیا نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این مذاکرات خواهد بود. در سپتامبر 2007 عربستان قرارداد خرید 72 جنگنده یوروفایتر از طراز تایفون به ارزش 8.84 میلیارد دلار خریداری کرد که موعد تحویل آن نزدیک شده است. همچنین عربستان و انگلیس درباره پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری در عربستان و بریتانیا که نزدیک به 150 پروژه است و بالغ بر 20 میلیارد دلار از سوی عربستانی‌ها و 60 میلیارد پوند از سوی بریتانیایی‌ها سرمایه‌گذاری به دنبال داشته است با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :