واشنگتن نگران حمله تل آویو به تهران است

هشدار محرمانه مقامات آمریکایی به اسرائیل

۲۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۸۹۷۰۶۴ اخبار اصلی
گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که مقامات آمریکایی در وزارت دفاع نگرانند که اسرائیل با وجود مخالفت آمریکا طرح ریزی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را تقویت کند.
هشدار محرمانه مقامات آمریکایی به اسرائیل
دیپلماسی ایرانی: در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تازه ترین اظهارات خود تحریم ها علیه ایران را موثر توصیف کرده و ادعا کرده است در صورتی که این تحریم ها به تهدید حمله نظامی از سوی آمریکا همراه شود، کارآمد تر خواهد بود، مقامات وزارت دفاع آمریکا از احتمال حمله اسرائیل به ایران ابراز نگرانی می کنند.
گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که مقامات آمریکایی در وزارت دفاع نگرانند که اسرائیل با وجود مخالفت آمریکا طرح ریزی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را تقویت کند.

این در حالی است که در هفته گذشته یک دانشمند هسته ای دیگر نیز در ایران با انفجار بمب در خودرو اش جان باخته است و مقامات تهران آمریکا و اسرائیل را برنامه ریز طرح های سوء قصد به دانشمندان هسته ای جمهوری توصیف می کنند. تهران تاکید کرده است که با عاملان این ترور ها به شدت برخورد می کند. هرچند آمریکا این اتهام را تکذیب کرده اما مقامات اسرائیلی طبق رویه معمول واکنشی نشان نداده اند.
بنابر گزارش این روزنامه آمریکایی باراک اوباما، لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقامات عالی رتبه کاخ سفید به طور خصوصی پیام های هشدار دهنده ای را به مقامات اسرائیلی داده اند تا آنها را از عواقب حمله به ایران آگاه کنند. آمریکا از اسرائیل می خواهد که زمان بیشتری را برای ثمربخشی تحریم ها علیه ایران و دیگر اقداماتی که به منظور بازداشتن جمهوری اسلامی از تولید سلاح هسته ای طراحی شده، در نظر بگیرد.

به همین منظور باراک اوباما روز پنجشنبه با نتانیاهو از طریق تلفن صحبت کرد و ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک آمریکا در هفته آینده با مقامات نظامی اسرائیل در تل آویو ملاقات خواهد کرد.از سوی دیگر مقامات آمریکایی به طور مستقیم به ایران در مورد اقدامات تحریک آمیز هشدار داده اند. جمهوری اسلامی که بارها تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده و اخیرا مانور نظامی در تنگه هرمز برگزار کرد و گفته می شود که قصد دارد مانور دیگری نیز در این منطقه برگزار کند.

تهدید های متقابل ایران و اسرائیل
31 اکتبر 2011 : نتانیاهو تاکید کرد که امنیت تنها به معنی دفاع نیست و باید از توانایی حمله نیز برخوردار بود.
5 نوامبر 2011 : شیمون پرز ، رئیس جمهور اسرائیل در مصاحبه ای تلویزیونی مدعی شد که احتمال حمله اسرائیل و دیگر کشور ها به ایران بیشتر و بیشتر شده است.
18 نوامبر 2011: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت در صورتی که اسرائیلی ها می خواهند فلج شوند، می توانند به ایران حمل کنند.
21 نوامبر: سرلشگر علی حاجی زاده در واکنش به تهدید اسرائیل برای حمله به ایران اظهار داشت که این آرزوی ماست زیرا در این صورت دشمن اسلام و مسلمین به زباله دان تاریخ می پیوندد.
2 ژانویه 2012 : محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران گفت که ایران باید روابط خود را با همه کشور ها به جز رژیم های غیر مشروع آمریکا و اسرائیل گسترش دهد.
10 ژانویه 2012 : فرمانده ستاد مشترک وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که سال 2012 سال حساسی برای پرونده هسته ای ایران، تغییرات در حکومت، ادامه فشار جامعه بین المللی و دیگر رویداد هایی غیر معمول است.
12 ژانویه 2012 : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوء قصد به جان مصطفی احمدی روشن، دانشمند هسته ای ایران را برگ سیاه دیگری در دفتر جنایات اسرائیل توصیف کرد.

تحولات در مثلث آمریکا – ایران - اسرائیل

هر چند ایران در هفته های اخیر برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با غرب اعلام آمادگی کرده است و نیروی دریایی آمریکا نیز ملوانان و ماهیگیران ایرانی را نجات داده است اما تحرک های اسرائیل احتمال حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران را افزایش داده و این در حالی است که مقامات اسرائیلی این احتمال را رد نمی کنند. مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا می گوید که سیاست اسرائیل بر این است که گزینه نظامی را همواره روی میز نگه دارد و مقامات تهران نیز باید این سیاست را جدی بگیرند.
این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی، ارتش آمریکا در حال آماده سازی خود برای واکنش های احتمالی به حمله اسرائیل علیه ایران، شامل اقدامات گروه های تندرو نظامی در عراق علیه سفارت آمریکا در بغداد است. آمریکا بر این باور است که سفارتخانه و دیگر مقر های دیپلماتیک اش در عراق پس از خروج نیرو های آمریکایی از این کشور در موقعیت حساسی قرار گرفته اند.
ایالات متحده در اقدامی برای بازدارندگی علیه جمهوری اسلامی، 15 هزار نیرو را در کویت حفظ کرده و ناو هواپیمابر دوم خود را نیز به خلیج فارس وارد کرده است.
از سوی دیگر ایران نیز موقعیت تجهیزات نظامی خود را تغییر داده است. مقامات می گویند، انتقال سلاح به متحدان کلیدی در منطقه شامل امارات متحده عربی و عربستان سعودی از سوی آمریکا نیز شدت بیشتری گرفته است.
به گفته اورن، اسرائیل همچنان همکاری خود را با آمریکا در مورد ایران ادامه می دهد اما نتانیاهو بر این باور است که هر چند تحریم ها علیه ایران ثمربخش بوده اند اما برای موفقیت آمیز بودن تحربم ها باید آنها را با تهدید حمله نظامی از سوی مقامات آمریکایی ترکیب کرد.

اما در مقابل پانه تا و دیگر مقامات آمریکایی امیدوارند که اطمینان یابند رهبران اسرائیل نمی خواهند به ایران حمله کنند. هرچند که به گفته مقامات آمریکایی پاسخ اسرائیل چندان اطمینان بخش نبوده است.مقامات آمریکایی می گویند که از دو سال پیش در مورد احتمال حمله احتمالی اسرائیل به ایران نگران بوده اند اما در ماه های اخیر با توجه به افزایش تنش ها و تحولات در پرونده هسته ای ایران، زنگ خطر ها در واشبنگتن در مورد این حمله احتمالی به صدا در آمده است.

یک دیپلمات عالی رتبه آمریکایی با اشاره به احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران تاکید می کند که نگرانی ها در کاخ سفید رو به افزایش است. از سوی دیگر ایران در ماه اخیر دست کم از یکی از خطوط قرمز اسرائیل عبور کرده که آن آغاز عملیات غنی سازی اورانیوم در سایت زیرزمینی فردو است. همچنین تصمیم گیری برای بستن یکی از تاسیسات هسته ای نزدیک دیمونا در اسرائیل که اخیرا در رسانه های اسرائیل مطرح شده برای واشینگتن زنگ خطری به شمار می رود که نشان می دهد شاید تل آویو به دنبال تغییر موقعیت تاسیسات هسته ای خود است تا آنها را از حمله احتمالی متقابل تهران در امان نگاه دارد.
یک مقام سابق آمریکایی اظهار داشت که باوجود روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل، مقامات کاخ سفید در مورد اهداف اسرائیل سردرگم هستند.

تهیه کننده:تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :