با توجه به احتمال تهدید منابع وارداتی نفت از ایران

نخست وزیر چین خواستار همکاری نزدیک با عربستان شد

۲۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۸۹۷۰۸۹ اخبار اصلی
عربستان سعودی بزرگترین منبع صادر کننده نفت به چین است و تامین امنیت انرژی در دستور کار جیابائو در سفر به ریاض قرار دارد و بخشی از آن به نگرانی پکن در مورد تنش های هسته ای و تحریم های ایران باز می گردد.
نخست وزیر چین خواستار همکاری نزدیک با عربستان شد

ون جیابائو، نخست وزیر چین در سفر به ریاض مقامات سعودی را برای افزایش سرمایه گذاری شرکت های چینی در بخش نفت و گاز عربستان تحت فشار قرار داد و این در حالی است که اخیرا نگرانی پکن در مورد چشم انداز واردات نفت از ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان سعودی بزرگترین منبع صادر کننده نفت به چین است و تامین امنیت انرژی در دستور کار جیابائو در سفر به ریاض قرار دارد و بخشی از آن به نگرانی پکن در مورد تنش های هسته ای و تحریم های ایران باز می گردد که می تواند روابط تهران و پکن را به چالش بکشد.

نخست وزیر چین در دیدار با شاهزاده نایف، یکی از اعضای عالی رتبه دولت سعودی خاطرنشان کرد که چین و عربستان در مرحله مهمی از توسعه قرار دارند و باید در زمینه تجارت و پروژه های نفتی و  گازی به طور نزدیک همکاری کنند.

هرچند در جریان این نشست به طور مستقیم به نام ایران اشاره نشد اما نگرانی ناشی از احتمال در خطر افتادن واردات نفت از ایران دلیل اصلی سفر جیابائو به عربستان بوده است.

مایکل میدن، تحلیلگر انرژی در موسسه اوراسیا بر این باور است که پکن از احتمال تهدید منابع وارداتی نفت از ایران و همچنین افزایش قیمت نفت نگران است.

این در حالی است که اخیرا آمریکا یک شرکت چینی را به اتهام همکاری با ایران تحریم کرده است. این شرکت دولتی چینی تامین کننده محصولات پالایش شده نفتی برای ایران بوده است. اما وزارت خارجه چین این اقدام را غیر قابل پذیرش خوانده و تاکید کرده است که تحریم شرکت چینی بر مبنای قوانین داخلی آمریکا پذیرفتنی نیست و چین مراتب ناخرسندی عمیق خود را در این مورد اعلام می کند.

با این حال دولت اوباما اعلام کرده که این تحریم ها علیه شرکت های چینی ،بخشی از تلاش گسترده تر به منظور هدف گرفتن بخش انرژی ایران و بازداشتن تهران از ادامه فعالیت های هسته ای تهدید آمیز است.

گفتنی است که برآورد ها نشان می دهد چین در ماه های ژانویه و فوریه میزان واردات نفت از ایران را کاهش داده و دلیل آن را اختلاف نظر بر سر قرارداد ها اعلام کرده است. اما در همین مدت در جستجوی منابع جایگزین نفت بوده و با تولید کنندگان نفت در خلیج فارس برای افزایش واردات نفت مذاکراتی انجام داده است.  

نظر شما :