سفر رئیس ستاد ارتش آمریکا به سرزمین های اشغالی

ایران آمریکایی ها را به تل آویو کشاند

۲۵ دی ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۸۹۷۰۹۸ اخبار اصلی
ژنرال مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش امریکا با هدف هماهنگ‌سازی مواضع واشنگتن با تلاویو برای تحت فشار قرار دادن ایران روز پنج شنبه 19 ژانویه به اسرائیل سفر می‌کند.
ایران آمریکایی ها را به تل آویو کشاند

دیپلماسی ایرانی: ‌ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش امریکا با هدف هماهنگ‌سازی مواضع واشنگتن با تلاویو برای تحت فشار قرار دادن ایران روز پنج شنبه 19 ژانویه به اسرائیل سفر می‌کند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، دمپسی در این سفر با ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل و بینی گانتس، رئیس ستاد ارتش این رژیم و همچنین بنیامنین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد و درباره هماهنگی‌های لازم بر سر انجام یک سری دستورالعمل‌ها علیه ایران و برنامه‌های هسته‌ای‌اش با آنان به رایزنی خواهد پرداخت.

پیش از این لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا چند دیدار با مقام‌های اسرائیلی از جمله وزیر دفاع این رژیم انجام داده بود و نسبت به انجام هر گونه حمله نظامی به ایران به آنان هشدار داده بود. پانه‌تا تاکید کرده بود که ایالات متحده امریکا با انجام هر گونه حمله نظامی به ایران به شدت مخالف است و از این که اسرائیل دائما صحبت از انجام یک حمله انفرادی به ایران می‌کند نیز به شدت احساس نگرانی می‌کند.

پانه‌تا در سفر دو ماه پیش خود به تلاویو نیز نتوانست از نتانیاهو و ایهود باراک تعهد بگیرد که هیچ گونه حمله از پیش اعلام نشده‌ای را به ایران انجام نخواهند داد. نتانیاهو به پانه‌تا گفته بود که تلاویو هیچ لزومی نمی‌بیند که در صورت تصمیم به انجام حمله نظامی به ایران قبل از آن واشنگتن را در جریان بگذارد.

بنا به این گزارش سفر دمپسی به اسرائیل بر نتایج تحریم‌های اعلام شده علیه ایران به ویژه در بخش بانکداری و صنعت نفت و تاثیر آنها بر توقف استمرار برنامه‌های هسته‌ای ایران متمرکز خواهد بود.

رئیس ستاد ارتش امریکا در حالی این سفر را به اسرائیل انجام می‌دهد که تنش میان تهران و واشنگتن پس از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران در بخش بانک‌داری و صنعت نفت به بهانه برنامه هسته‌ای کشورمان به اوج خود رسیده است. به ویژه زمانی که ایران اعلام کرد، در صورتی که غربی‌ها بخواهند صنعت نفت ایران را تحریم کنند، ایران حق خود می‌داند که تنگه هرمز را ببندد.

هاآرتص همچنین نوشت، دمپسی و گانتس برای نخستین بار از زمان انتصابشان به ریاست ستاد ارتش دیدار جداگانه و رو در رو خواهند داشت. آنها پیش از این یکدیگر را در نشست کشورهای عضو ناتو در بروکسل دیده بودند. محور این دیدار نیز برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی ایالات متحده امریکا از حمله نظامی یک‌جانبه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود.   

مقام‌های اسرائیلی دائما به طرف‌های امریکایی می‌گویند که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تا کنون هیچ تاثیری بر توقف برنامه هسته‌ای ایران نگذاشته و چاره‌ای جز حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نمی‌بینند حتی اگر نتیجه این حمله فقط باعث به تعویق افتادن برنامه‌های هسته‌ای ایران شود. اسرائیلی‌ها می‌گویند، از نگاه آنها ایران خط قرمز هسته‌ای را عبور کرده و غرب نتوانسته برای جلوگیری از پیشرفت ایران کاری از پیش ببرد. با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو که در زیر کوه راه‌اندازی شده و امکان حمله نظامی به آن تقریبا وجود ندارد، اسرائیلی‌ها بیش از پیش از توقف برنامه هسته‌ای ایران ناامید شده‌اند و اکنون نیز بیش از هر زمانی صحبت از لزوم حمله به ایران می‌زنند. ولی با این حال امریکا همچنان مخالف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.  در پاسخ به این ادعاهای اسرائیل امریکایی‌ها می‌گویند، خط قرمز برنامه هسته‌ای ایران رسیدن به تسلیحات هسته‌ای و تولید بمب اتمی است که ایران تا کنون به این مرحله نرسیده و هیچ بمب هسته‌ای تولید نکرده است.

تهیه کننده:  تحریریه دیپلماسی ایرانی

 


نظر شما :