عبدالله صالح محصول مشترک آمریکا-عربستان

انقلاب یمن مصادره شد

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۹ کد : ۱۸۹۷۳۱۷ گفتگو
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل منطقه معتقد است که عربستان و آمریکا انقلاب در یمن را در مسیر دلخواه خود پیش بردند.
انقلاب یمن مصادره شد
دیپلماسی ایرانی : بازی پس از 33 سال تمام شد. عبدالله صالح از پارلمان یمن برای خود و وابستگانش مصونیت قضایی گرفت. با اعضای کابینه اش عکس یادگاری گرفت و البته مقابل دوربین از مردم کشورش برای این سالهای زمامداری عذرخوهی کرده و حلالیت طلبید. آقای دیکتاتور پس از آن اعلام کرد که برای درمان به ایالات متحده می رود و سپس شاید در عمان مابقی سالهای عمر را بگذراند و شاید هم به یمن بازگردد. مردی که به مانورهای سیاسی رنگین برای بقای در قدرت شهرت داشت و البته به اندازه حسنی مبارک مصری هم بدشانس نبود که امریکایی ها فرش قرمز برای وداعش پهن کنند و اندازه معمر قذافی هم ناتوان نبود که به ضرب گلوله مخالفان در مقابل دوربین ها از پای در آید، به راحتی پس از کشتار چند هزار معترض با کارت سبز به امریکا رفت.گویا هیچ اتفاقی در یمن نیفتاده بود که مصداق نقض حقوق بشر باشد. صالح حتی در روزهایی که زیبایی صورت خود را به دلیل آسیب دیدن در حملات معترضان از دست داده بود به ریاض گریخت و جراحات پلاستیک به کمک او و چهره از دست رفته اش شتافتند. پس از آن نیز هیچ کس فرودگاه های عربستان را نبست تا دیکتاتور به وطن بازنگردد. دیپلماسی ایرانی با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه و منطقه در خصوص خروج عبدالله صالح از یمن و آینده این کشور گفتگویی داشت که در زیر می خوانید:

عبدالله صالح سرانجام پس از مانورهای سیاسی فراوان قدرت را واگذار کرد و به امریکا رفت، آینده یمن پس از او را چگونه می بینید؟

کناره‌گیری عبدالله صالح دیکتاتوری یمن و انتقال قدرت به معاون وی عبدربه منصور هادی توطئه مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس و امریکا برای مهار انقلاب مردم یمن بود. با توجه به اینکه اساسا عربستان سعودی تلاش کرد تا انتقال قدرت از علی عبدالله صالح به معاون وی به صورت سیال و آرام صورت بگیرد، بنابراین به نظر می رسد که هیچ‌گونه تغییر اساسی در ساختار قدرت یمن به وجود نیامده است. عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس انقلاب‌ مردم یمن را مصادره کردند و اجازه ندادند انقلاب یمن به سرانجام برسد زیرا عربستان سعودی از هرگونه تغییر در کشور هم‌مرز خود یعنی یمن بیمناک است زیرا وجود ۶۰ درصد از زیدی‌ها در یمن که ارتباط و رگه‌های عقیدتی با شیعیان شرق عربستان دارند موجب نگرانی عربستان شده و بر همین اساس انتقال قدرت به شکلی آرام صورت گرفت تا هیچ‌گونه تغییر اساسی صورت نگیرد. علی‌عبدالله صالح برای مدتی به امریکا رفته و پس از انتخابات ریاست جمهوری که به صورت مهارو حساب‌شده صورت می‌گیرد، عبدالله صالح باردیگر به یمن بازخواهد گشت و شبح شوم دیکتاتوری همچنان بر یمن سایه خواهد افکند.

به طور خلاصه باید گفت هیچ‌گونه تغییر اساسی در یمن صورت نگرفته و یمن قربانی توطئه مشترک کشورهای حوزه خلیج‌فارس و امریکا بوده و خون جوانان یمنی به هدر رفته است. البته مردم یمن خواهان محاکمه عبدالله صالح هستند اما از آنجایی‌که پارلمان یمن تحت‌تاثیر فشار ارتش و به ویژه فرزند علی‌عبدالله صالح که ریاست گارد جمهوری را برعهده دارد مجبور شده مصونیت قضایی عبدالله صالح و اطرافیان وی را تصویب کند و این نشان دهنده آن است که رویکرد کشورهای حوزه خلیج‌فارس به سمت حفظ بافت سیاسی یمن است و تنها عبدالله صالح از قدرت کناره‌گیری کرده، اما او پشت پرده همچنان امور یمن را به وسیله اطرافیان خودش اداره می‌کند و به نظر می‌رسد در آینده یمن نیز به سمت خشونت‌های بیشتری حرکت خواهد کرد، زیرا جوانان یمن اعلام‌ کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی از خواسته‌های مشروع خود برای ایجاد تغییرات اساسی و محاکمه علی عبدالله صالح و اطرافیانش دست نخواهند کشید.


 صالح در حالی قدرت را واگذار کرد که او و اعضای کابینه اش از پارلمان کارت سبز مصونیت قضایی دریافت کردند آیا معترضان یمنی از کنار این داستان ساده می گذرند یا ابزار ادامه اعتراض ها می‌شود و آیا نبود جایگزینی معتبر برای او می تواند یمن را بستر نارآرامی‌ها و بی ثباتی‌های سیاسی بیشتر کند؟

با توجه به بافت قبیله‌ای یمن و وجود ۶۰ میلیون سلاح نیمه‌سنگین و سبک در دست ۲۹ میلیون جمعیت یمنی، به نظر می‌رسد یمن آماده انفجاری قبیله‌ای است. بدین معنا که هم اکنون برخی از قبایل وابسته به قبیله الهاشد که علی عبدالله صالح بخشی از این قبیله است با سایر قبیله‌ها آماده رویارویی است، زیرا قبایل یمن احساس می‌کنند همچنان قدرت در دست قبیله الهاشد است و پس از یک سال تظاهرات و درگیری قبایل یمنی از ساختار قدرت دور هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که با وجود تظاهرات‌های گسترده و کشتارهایی که صورت می‌گیرد، یمن به سمت خشونت و احتمال تجزیه به دو بخش شمالی و جنوبی حرکت خواهد کرد. چراکه مردم یمن خواستار تغییرات اساسی هستند و علی عبدالله صالح و اطرافیان وی به دلیل سرکوب مردم یمن باید محاکمه شوند.

 چرا برخورد غرب و امریکا با صالح با شیوه رویکرد آنها نسبت به حسنی مبارک و معمر قذافی متفاوت بود. چه فاکتوری در صالح خون او را رنگین تر از سایر دیکتاتورهایی کرد که امریکا پشت آنها را خالی کرد؟

با توجه به وابستگی شدید علی عبدالله صالح به امریکا و غرب و عربستان سعودی، رژیم آل سعود حاشیه امنی را برای عبدالله صالح ایجاد کرد. زیرا وی در طول ۳۳ سال حاکمیت خود بر یمن فرمانبردار مطیع برای امریکا و عربستان سعودی بود و درنتیجه به پاس خدمات عبدالله صالح در طول دوران حاکمیت خودش برای امریکا و عربستان برای او مصونیت قضایی ایجاد کرده و تلاش کردند تا او را از یمن خارج کنند و قدرت را به اطرافیان و یاران نزدیکش بسپارند. این توطئه مشترکی است که از سوی عربستان و امریکا علیه ملت یمن صورت گرفته و این مساله در روابط آینده ملت یمن و رژیم عربستان تاثیر منفی خواهد گذاشت.


تحلیل‌گران نسبت به وقوع جنگ داخلی و یا تبدیل شدن یمن به بهشت القاعده هشدار می دهند چقدر این احتمال ات را قوی می دانید؟

القاعده در جنوب یمن نفوذ زیادی دارد، اما این نفوذ بدین معنا نیست که القاعده بتواند بر حاکمیت یمن مسلط باشد. اما وجود درگیری با توجه به بافت قبیله‌ای یمن و اینکه یمن از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ شاهد جنگ شدید قبیله‌ای بوده، با توجه به سلاح‌های گسترده‌ای که در دست مردم یمن است، این امکان وجود دارد که یمن آمادگی لازم برای ورود به جنگ قبیله‌ای و درگیری داخلی دارد. اگر مطالبات مردم یمن پاسخ داده نشود و اطرافیان علی عبدالله صالح همچنان به کشتار مردم یمن ادامه دهند به طور قطع در آینده میان مردم و حاکمیت در گیری شدیدی بروز خواهد کرد که منجر به جنگ داخلی خواهد شد.

 

نظر شما :