پوست اندازی برمه و واهمه‌های چین

۰۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۸۹۷۳۳۳ آسیا و آفریقا
اصلاحات سیاسی داخلی در میانمار طی سه ماه گذشته که با استقبال اروپا و امریکا همراه شد، سرانجام سبب شد تا تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور لغو و دولت برمه به ادامه روند موجود ترغیب شود.
پوست اندازی برمه و واهمه‌های چین

دیپلماسی ایرانی: از زمانی که آنگ سان سوچی رهبر دموکراسی خواهان و مخالف حکومت های اقتدارگرا در برمه از حبس خانگی رها شد و حتی امکان حضور در رقابت های انتخاباتی کشورش را پیدا کرد، روند سیاسی در برمه تغییر کرده و ناظران جهانی را به این باور رسانده است که فرهنگ سیاسی این کشور در حال توسعه و تغییر است.

پس از آنگ سان سوچی که نماد دموکراسی خواهی و مبارزه با اقتدارگرایی و خشونت در جامعه برمه و آسیای جنوب شرقی قلمداد می شود، صدها زندانی سیاسی نیز که سال ها در بند دولت نظامی این کشور بودند، رهایی یافتند و به اصلاحات سیاسی در این کشور جنبه عینی تری بخشیدند.

دولت میانمار در آستانه پوست اندازی و تغییر ساختارهای کهنه سیاسی خود قرار دارد و این روند قدرت بزرگ منطقه یعنی چین را تا حدی نگران کرده است. پس از شروع اصلاحات سیاسی در برمه، مقام های دیپلماتیک امریکایی و انگیسی به این کشور سفر کرده و با دولت و دموکراسی خواهان برمه دیدار و نسبت به تحولات سیاسی صورت گرفته ابراز خرسندی کردند.

در جریان دیدارهایی که هیلاری کلینتون و ویلیام هیگ از برمه انجام دادند، وعده هایی مبنی بر توقف تحریم های بین المللی علیه این کشور داده شد و از قدم های اولیه دولت این کشور برای برگشت از سیاست های مغایر با حقوق بشر و آزادی بیان و نیز دست کشیدن از حصر و سرکوب مخالفان تمجید کردند. پس از سفر این مقام ها بود که آزادی حدود 650 زندانی سیاسی دیگر به اجرا درآمد و خانم آنگ سان سوچی نیز اعلام کرد در رقابت های انتخاباتی شرکت خواهد کرد و طیف سیاسی خود را به عنوان نماینده بخشی از جامعه این کشور برای حضور در پارلمان رهبری خواهد کرد.  

متعاقب تغییرات گسترده در نگرش و ساختار سیاسی برمه، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کردند که از اصلاحات دموکراتیک در این کشور خرسندند و آماده عادی سازی روابط با این کشور هستند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل تصمیم گرفتند که تحریم های مربوط به محدودیت و ممنوعیت سفر برخی مقام های سیاسی برمه و از جمله رئیس‌جمهور این کشور را به اروپا لغو کنند و اقدام های بیشتر و فوری تری را برای لغو تحریم‌های این کشور انجام دهند.

این اتحادیه قرار بود در پایان ماه آوریل درباره ادامه تحریم‌ها علیه برمه به بحث و گفتگو بنشیند ولی تصمیم دولت این کشور برای اجرای اصلاحات سیاسی و تسهیل در مشارکت منتقدان و مخالفان حکومت در امور سیاسی و اجتماعی و آزادی رهبران و فعالان مخالف سبب شد تا اتحادیه اروپا نیز در تصمیم خود تجدیدنظر کند و دولت برمه را مورد تشویق قرار دهد.

بر اساس گزارش ها، اتحادیه اروپا سفر 491 نفر از مقام های دولتی برمه را به اروپا ممنوع کرده و حدود 900 شرکت و سازمان این کشور را نیز با محدودیت و ممنوعیت در تجارت با اروپایی ها مواجه کرده بود. همچنین براساس این تحریم ها صادرات منابع طبیعی برمه از قبیل چوب و سنگ با ممنوعیت مواجه شده و این کشور را در تنگناهای اقتصادی و تجاری قرار داده بود.

از زمانی که دولت تین سین در مارس 2011 قدرت را در برمه در دست گرفت و به حدود نیم قرن حاکمیت اقتداراگرایان نظامی در این کشور پایان داد، گام هایی عملی در راستای اصلاحات سیاسی برداشته شده و فشارها را به تدریج از شهروندان و رهبران مخالف برداشته و مجوز فعالیت های گام به گام سیاسی را هم برای آنها درنظر گرفته است.

تغییر روند سیاسی در این کشور با نگرانی بی سروصدای چین بزرگ ترین قدرت منطقه همراه شده و نیروی مضاعفی به دموکراسی خواهان و جنبش های سرکوب شده منطقه داده است. این از آن روست که بیم آن می رود اروپا و امریکا با ارائه مشوق های سیاسی و اقتصادی به دولت برمه، سرمایه گذاری بلندمدتی روی این کشور داشته باشند و گفتمان دموکراسی خواهی و مبارزه با قدرت های مطلقه را در منطقه ترویج دهند. برمه از شمال شرقی با چین و از جهات دیگر با تایلند و بنگلادش و لائوس هم مرز است و همواره کشوری تاثیرگذار بر ژئوپلتیک منطقه به شمار آمده است. باید منتظر ماند و دید توسعه سیاسی نوپدید در برمه چگونه پیش می رود و آیا دولت این کشور نزدیکی مادی و معنوی به اروپا و امریکا و همچنین هندوستان بزرگ ترین دموکراسی منطقه را به معضلی برای پکن تبدیل می کند؟


نظر شما :