مجله هفته/ تحریم صنعت نفت را قبول نداریم

۱۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۸۹۷۵۱۳ اقتصاد و انرژی
غربی ها رو به بازی ناجوانمردانه آورده و از هزار ترفند غیرقانونی و مزورانه برای مقابله با ایران استفاده کرده اند که از نظر ما قبول نیست.
مجله هفته/ تحریم صنعت نفت را قبول نداریم

دیپلماسی ایرانی: واکنش ها به تحریم های گسترده ایران از سوی اروپا و امریکا هنوز ادامه دارد و مقام های نفتی، نظامی، مجلسی، تجاری، بانکی و... کشورمان هر یک بسته به شغل و مسئولیتی که دارند، اقدام های ضد ایرانی غرب را محکوم کرده و گفته اند در مقابل فشارها کم نمی آوریم و می ایستیم. 

از آن طرف غربی ها هنوز دور افتاده اند در دنیا از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال که خریداران نفتی ایران را از صرافت خرید نفت بیندازند و برای عرب ها بازاریابی کنند و به قول خودشان کمربند محاصره را بر ایران تنگ تر و تنگ تر کنند. 

از جمله واکنش های اعتراضی مقام های ایرانی نسبت به سیاست های تحریمی اتحادیه اروپا، یکی سخنان متعلق به مدیرعامل شرکت نفت مرکزی است که بطور مستقیم با تحریم ها ارتباط دارد و اگر بگوییم تحریم ها هیچ تاثیری بر هیچ جای اقتصاد ایران ندارد، دست کم بر اینجا دارد و باعث می شود روش ها و رویکردهای تازه ای در بازاریابی و فروش نفت کشور در پیش گرفته شود.

 مهدی فکور مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفتگوی کوتاهی که با خبرگزاری مهر انجام داده است، درباره تحریم فروش برخی کالاها و تجهیزات پیشرفت و پیچیده صنایع نفت و گاز توسط سازندگان خارجی به مجموعه شرکت ملی نفت ایران گفته است: تحریم صنعت نفت را به هیچ وجه قبول نداریم. 

برای اینکه متوجه منظور ایشان شوید باید سطور بعدی را هم بخوانید. او با تاکید بر اینکه ایران با وجود تمامی تحریم‌ها جایگاه نفتی خود را در سازمان اوپک حفظ کرده است، می گوید: در حال حاضر صنعت نفت ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه حرف اول را می زند و با وجود تحریم‌‌ها تمامی اهداف چشم انداز صنایع نفت و گاز محقق خواهد شد. 

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران گفته، "باید واژه تحریم را از ادبیات صنعت نفت کشور پاک کرد. اینکه گفته می شود با افزایش تحریم ها امکان واردات و یا بومی سازی کالاهای پر مصرف و پیچیده در صنعت نفت ایران وجود ندارد به هیچ وجه صحت ندارد." به گفته وی، با وجود تحریم‌ها امکان بومی سازی پیچیده ترین تجهیزات صنایع نفت و گاز توسط سازندگان و صنعتگران داخلی محقق شده است. 

مهدی فکور همچنین درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه برای توسعه میادین نفت و گاز طبیعی ایران در مناطق مرکزی گفته است: در برنامه پنجم توسعه جذب حدود 7.8 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه میادین نفت و گاز مناطق مرکزی ایران هدف گذاری شده است. از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 900 میلیون دلار از این اعتبارات جذب شده و در مجموع در برنامه پنجم توسعه باید سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار اعتبار داخلی و خارجی جذب شود. 

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه بر اساس برنامه باید امسال حدود یکهزار و 860 میلیارد تومان اعتبارات از محل منابع داخلی در میادین نفت و گاز مناطق مرکزی ایران جذب می شد، قول داده است: با وجود تمامی محدودیت ها امسال اولین جذب اعتبارات خارجی در این منطقه انجام می شود.


نظر شما :