چشم امید آتن به مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا

یونان به این راحتی‌ها از خیر نفت ایران نمی‌گذرد

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۸۹۷۵۳۲ اقتصاد و انرژی
مساله این نیست که بتوان فقط جایگزین‌های نفت ایران را پیدا کرد بلکه مهم این است که بتوان جایگزینی با همان قیمت و همان تسهیلات و با همان کیفیت یافت.
یونان به این راحتی‌ها از خیر نفت ایران نمی‌گذرد

دیپماسی ایرانی: این روزها یونان بیش از هر کشور اروپایی نگران وضعیتش است. در اوج بحران اقتصادی‌ای که هر آن می‌رود تا این کشور کهن اروپایی را به انفجار اجتماعی و اقتصادی برساند، اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را تحریم کرده و این مساله باعث شده است تا بر حجم نگرانی‌های موجود نزد مقام‌های آتن به شدت افزوده شود.

شبکه خبری الجزیره، به نقل از مطبوعات یونانی آورده است، در آستانه نشست اخیر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نگرانی‌های یونانی‌ها به اندازه‌ای بود که اتحادیه اروپا پذیرفت بحث اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش را تا ماه می به تعویق بیندازد تا بدین ترتیب کمکی هم به یونان کرده باشد. ولی این مساله هم باعث نشده است تا از حجم نگرانی‌های یونان کاسته شود. استاوروس دیماس، وزیر امور خارجه یونان در خلل نشست اخیر وزرای امور خارجه این اتحادیه به شدت از تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «بازار یونان نیازمند نفت ایران با همان قیمتی که این کشور تا کنون فروخته، است و آتن نمی‌تواند از کنار تسهیلات نفتی ایران به آسانی بگذرد.»

الیاس سیکانداریاس، تحلیلگر یونانی مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: «بسیار روشن است که آتن از تحریم‌های نفتی ایران نگران است و تلاش می‌کند که تا قبل از 5 ماه آینده جایگزینی برای نفت ایران بیابد، یعنی زمانی که اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های ایران در نظر گرفته است. یونانی‌ها از این که بروکسل‌نشین‌ها یونان را از این تحریم‌ها مستثنا نکردند، بسیار ناخرسندند.»

وی همچنین گفت: «حکومت یونان چشم امید به اظهارات مسئولان اروپایی و ایرانی‌ برای انجام مذاکرات دو طرف در ترکیه درباره همین موضوع دوخته است. چرا که مساله این نیست که بتوان فقط جایگزین‌های نفت ایران را پیدا کرد بلکه مهم این است که بتوان جایگزینی با همان قیمت و همان تسهیلات و با همان کیفیت یافت.»

سیکانداریاس تاکید کرد، مشکل شرکت‌های واردکننده نفتی در یونان و همچنین ایتالیا این است که روزی ایران بخواهد نفتش را به کشورهایی بفروشد که به تحریم‌ها پایبند نباشند و یونان مجبور باشد نفتش را به واسطه آن کشورها بخرد، در این صورت قیمت نفت خریداری شده بسیار بالا خواهد رفت و این مساله نمی‌تواند برای پالایشگاه‌های نفت یونان مقرون به صرفه باشد. این را هم باید توجه کنیم که این مساله صرفا یک مساله سیاسی است و اروپایی‌ها اهداف سیاسی آن را دنبال می‌کنند نه اهداف اقتصادی.

وی درباره احتمال تصمیم پیش‌دستانه ایران به قطع صادرات نفت به اروپا گفت: «چنین چیزی نتایج بسیار بدی بر روی آتن خواهد گذاشت. چرا که یونان در حدود نیمی از نفت وارداتی خود را از ایران تامین می‌کند.»

سیکانداریاس درباره منابع نفتی جایگزین نیز گفت: «این بدان معنا است که اروپایی‌ها نفتشان را از عربستان یا آذربایجان تامین کنند، با توجه به ارقامی که از نفت وارداتی یونان از ایران وجود دارد، ایران بیش از یک سوم نیازهای داخلی یونان را تامین می‌کند، این مساله نشان می‌دهد که استفاده از منابع جایگزین نیز نمی‌تواند موثر واقع شود و برای رسیدن به نفت ایران باید از طرف‌های سومی کمک بگیرند.»

یک کارشناس اقتصادی دیگر که نخواست نامش فاش شود نیز گفت: «تصمیم ایران به توقف صادرات نفت به اروپا نتایج منفی بر آتن خواهد گذاشت. در حالی که باید مسئولان مراقب باشند در چنین وضعیتی جنجال تازه‌ای به پا نکنند و در دل بازارهای نفت ترس ایجاد نکنند.»

وی تاکید می‌کند، در تمامی نشست‌های اتحادیه اروپا کشورهای یونان، ایتالیا و اسپانیا نگرانی شدید خود را از قطع واردات نفت ایران ابراز داشته‌اند.

این تحلیلگر اقتصادی همچنین می‌گوید: «به دلیل بحران اقتصادی یونان و احتمال ورشکستگی آن بسیاری از کشورها از صادرات نفت خود به این کشور نگرانند در حالی که ایران به سادگی و با تسهیلات بسیاری با آتن تعامل می‌کند.»

درباره تسهیلاتی که ایران به یونان می‌دهد، این کارشناس اقتصادی گفت: «نمی‌توان دلیلی آورد که ثابت کند این تسهیلات سیاسی است ولی این شیوه تعامل نزدیک به 30 سال است میان ایران و یونان جریان دارد.» 

نظر شما :