یوان جایگزین دلار در معاملات تجاری امارات و چین شد

آغاز جنگ اقتصادی چین و امریکا

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۸۹۷۸۷۳ اقتصاد و انرژی
بنا به گزارش‌ها چین طی امضای توافق‌نامه‌ای که با امارات متحده عربی داشته از ابوظبی خواسته است که از این به بعد در قبال نفتی که از آن می‌خرد به جای دلار یوان پرداخت کند.
آغاز جنگ اقتصادی چین و امریکا

دیپلماسی ایرانی: در حالی که امریکایی‌ها از پکن بر سر تامین نفتش از ایران همچنان دلخورند و فشارهای آنها بر پکن نتوانسته چینی‌ها را قانع کند که از ایران نفت نخرند، اکنون پکن به سمتی می‌رود که یک جنگ اقتصادی تمام عیار با امریکا راه بیندازد. چینی‌ها اخیرا از ابوظبی خواسته‌اند که در قبال خرید نفت از امارات به جای دلار یوان به آنها پرداخت شود. مساله‌ای که باعث خشم شدید امریکایی‌ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان‌های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، بنا به گزارش‌ها چین طی امضای توافق‌نامه‌ای که با امارات متحده عربی داشته از ابوظبی خواسته است که از این به بعد در قبال نفتی که از آن می‌خرد به جای دلار یوان پرداخت کند.

ایلاف برای صحت و سقم این خبر به سراغ وزرای انرژی، بازرگانی و خارجی و رئیس بانک مرکزی امارات متحده عربی رفته و از آنها درباره صحت این خبر پرسیده است ولی همه آنها تنها یک جواب داده‌اند: «ما از این موضوع خبر نداریم و در نتیجه نه می‌توانیم آن را تایید و نه می‌توانیم آن را رد کنیم.»

در همین رابطه سلیم احمد بدران، کارشناس اقتصادی درباره این توافق‌نامه گفت: «این توافق‌نامه نشان می‌دهد که در یک چارچوب سیاست پولی چینی کامل امضا شده و قصد دارد یوان را به عنوان یک مرجع پولی معتبر وارد کارزار اقتصاد جهانی کند.»

وی تاکید می‌کند، از بعد سیاسی چین می‌تواند بدین ترتیب ثابت کند که یک قدرت تاثیرگذار در جهان است. در بعد اقتصادی نیز چین می‌تواند خود را از دست دلار برهاند و در مقابل دلار بیشتری برای خود ذخیره کند و سرمایه‌‌گذاری بیشتری بر روی واحد پولی خود انجام دهد.    

دکتر بدران همچنین تاکید می‌کند، چین استراتژی گام به گام را برای گسترش نفوذ واحد پولی خود انتخاب کرده و می‌خواهد بدین ترتیب یوان را در بازارهای جهانی تقویت کند. چین برای این کار می‌تواند از مراکز "اف شور" که کشورهایی مثل هنگ‌کنگ و برخی بانک‌های بزرگ خارجی با آن همکاری می‌کنند استفاده کند. مراکزی که یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی آن محسوب می‌شوند.  

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این طبیعی است که کشورها به دنبال ذخیره‌های نقدی متنوع باشند و قراردادهای خود را با واحدهای ارزی مختلف منعقد کنند. در حال حاضر نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به چین به عنوان یک شریک اقتصادی پراگماتیک می‌نگرند از این رو بر روی آن حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

بدران در این باره می‌گوید: «می‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد که چین به زودی جایگاه دوم مصرف انرژی دنیا را به خود اختصاص دهد. این کشور در حال حاضر نیمی از واردات نفت مورد نیاز خود را از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می‌کند از این رو طبیعی است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به چین به عنوان یک شریک اقتصادی بسیار مهم بنگرند و این شیوه تعامل مالی می‌تواند در تسهیل تعاملات تجاری میان آنها بسیار مهم باشد.»

روابط تجاری امارات و چین در 11 ماه گذشته میلادی بالغ بر 32 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 38.2 درصد رشده است. از این رقم 24.3 میلیارد دلار مختص به صادرات چین به امارات بوده است. مراودات تجاری ایران و چین نیز در حدود 30 میلیارد دلار بوده است.

بدران در پاسخ به این سوال که آیا دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز به این سمت می‌روند که در تعامل با چین یوان را جایگزین دلار کنند، می‌گوید: «بعید نیست. در حال حال حاضر دلار امریکا خطری برای ذخیره‌های ارزی کشورها محسوب می‌شود. به ویژه که در سال‌های اخیر بحران اقتصادی شدیدی بر کشورهای امریکا و اروپایی حاکم شده و این مساله باعث شده است تا کشورها به فکر جایگزین کردن واحدهای ارزی دیگر به جای دلار بیفتند. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده امریکا به دلیل مشکلات اقتصادی و نیاز به انرژی به زودی شروع به مصرف انرژی ذخیره شده خود کند که این مساله باز هم باعث کاهش ارزش دلار خواهد شد. این مساله باعث می‌شود تا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سمت شرق یعنی چین، هند، ژاپن و دیگر بازارهای نفتی متمایل شوند.»

این کارشناس اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که جنگ اقتصادی میان ایالات متحده امریکا و چین امری گریزناپذیر باشد و زمینه اصلی درگیری‌ها برای نفوذ این دو کشور در مناطق مختلف جهان را باعث شود. به ویژه که از لحاظ اقتصادی چین به سمتی می‌رود که به زودی گوی سبقت را در مصرف انرژی از ایالات متحده بگیرد و همین مساله باعث می‌شود تا استفاده از یوان به جای دلار بیش از هر زمانی رایج شود.   

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

  

نظر شما :