مجله هفته/ از طرح قطع صادرات نفت چه خبر؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۸۹۷۹۹۵ اقتصاد و انرژی
از مطرح شدن پیشنهاد قطع صادرات نفت به کشورهای اروپایی زمان زیادی نمی گذرد اما از آنجا که طرح ها و پیشنهادهای مختلفی در راستای برخورد با تحریم کنندگان و مخاصمان ایران روی میز است، بر آن شدیم آخرین تصمیمات و نظرات ارائه شده درباره سرنوشت این طرح را مرور کنیم.
مجله هفته/ از طرح قطع صادرات نفت چه خبر؟

دیپلماسی ایرانی: اگر دولت همان اندازه که در قطع گوگل و ایمیل و بستن فیس بوک و نظیر اینها مصمم و جدی نشان داده است، در قطع صادرات نفت و قطع رابطه با بریتانیا و قطع دسترسی دشمنان به تنگه هرمز نیز جدی بود، امروز این پرسش ها به صورت پیگیرانه مطرح نمی شد و نمایندگان مجلس هم فرصت پیدا می کردند تا طرح های قدیمی تری چون تجدیدنظر در روابط با آژانس بین المللی انرژی اتمی را دستور کار قرار دهند.

در روزها و هفته هایی که اروپا نگران قطع صادرات نفت ایران است و در سرمایی کشنده به سر می برد، تهران موعد ضرب شست نشان دادن به آنها را به تاخیر انداخته و احتمالا آن را به پس از تعطیلات نوروز موکول کرده است. حتی در این باره گفته شده است که "بررسی" طرح مزبور به آن زمان منتقل شده است و نه "اجرای" آن.

اما افکار عمومی در داخل که نسبت به توهین و تندروی های غرب علیه ایران به شدت جریحه دار شده و اغلب در مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی انزجار خود را از غرب و ایادی منطقه ای آنها (عربستان و امارات و...) اعلام می کنند، این روزها از منتخبان خود در دولت و مجلس انتظار برخورد جدی تر و فوری تری را با تحریم کنندگان دارند.

پیشنهاد قطع پیشدستانه صادرات نفت به اروپا در فصل زمستان، به نظر منطقی تر و کارآمدتر از قطع آن در زمان پس از تعطیلات نوروز می آید. پس از تعطیلات هم نگرانی اروپای بحران زده از سرمای زمستان سپری شده و هم به تیرماه که زمان اجرای قانون منع خرید نفت از ایران توسط اروپاست فرا می رسد. با این حال سایت خانه ملت به نقل از یک عضو هیات رئیسه مجلس نوشته است که طرح دوفوریتی مربوط به این پیشنهاد در کمیته های تخصصی مرحله طراحی و بررسی را می گذراند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس افزوده است: با توجه به اجماعی که در مجلس وجود دارد چنانچه این موضوع به تایید همه ارکان نظام برسد مجلس آمادگی تصویب این طرح را دارد.

امیدوار رضایی میرقائد با تاکید به اینکه طرح دو فوریتی قطع صادرات نفت ایران به اروپا هنوز به هیئت رئیسه تحویل رسمی نشده است، می گوید: این طرح فعلا در حد کارشناسی، طراحی و بررسی در کمیته‌های تخصصی است که نمایندگان در حال بررسی آن از جهات مختلف هستند.

وی با بیان اینکه طرح قطع صادرات نفت به اروپا ابعاد مختلفی دارد، افزوده است: با توجه به اینکه این طرح علاوه بر بعد اقتصادی دارای ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و بین‌المللی نیز است نمایندگان در حال بررسی همه جانبه و کارشناسی این طرح هستند.

به گفته وی، در مجلس اجماع برای تصویب این طرح وجود دارد و چنانچه همه ارکان نظام بر این موضوع اتفاق نظر داشته و تصویب آن را در شرایط فعلی اقدامی مناسب تشخیص دهند مجلس آمادگی تصویب آن را دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در مورد زمان بررسی طرح در مجلس نیز گفته است: این طرح به بعد از تعطیلات و برگزاری انتخابات نهم مجلس موکول شده و پس از بررسی‌های بیشتر در مجلس تصمیم‌گیری نهایی انجام خواهد شد.

همچنین ناصر سودانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از نهایی شدن این طرح دو فوریتی خبر داده و گفته است‌ این طرح در 4 ماده طراحی شده است و یکی از مواد اصلی آن اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران تا پایان دادن کشورهای اروپایی به تحریم نفتی کشورمان، هر گونه صادرات نفت به این کشورها را قطع می‌کند.   

نظر شما :