قطع ارتباطات بانکی میان دو کشور

تحریم ایران دامن لبنانی‌ها را هم گرفت

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۸۹۸۱۰۲ اقتصاد و انرژی
منابع آگاه در دولت لبنان اعلام کردند، به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی از سوی اروپا و امریکا علیه ایران، مراودات مالی میان ایران و لبنان با چالش مواجه شده است.
تحریم ایران دامن لبنانی‌ها را هم گرفت

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه در دولت لبنان اعلام کردند، به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی از سوی اروپا و امریکا علیه ایران، مراودات مالی میان ایران و لبنان با چالش مواجه شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی المستقبل، منابع نزدیک به کابینه میقاتی اعلام کرده‌اند که منطقه البترون که برای ساخت سد و مراکز تولید برق کمک‌های مالی از ایران دریافت می‌کردند به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایران نمی‌توانند این کمک‌ها را دریافت کنند و این مساله به چالشی در آن منطقه تبدیل شده است. این در حالی است که گفته می‌شود جبران باسیل، وزیر انرژی و آب لبنان که از افراد نزدیک به میشل عون، رهبر جریان ملی آزاد و از متحدان حزب الله محسوب می‌شود، برای تداوم همکاری‌های مالی و فنی با ایران به فکر یافتن راه‌های جایگزین است.

مقام‌های عالی‌رتبه بانک مرکزی لبنان تاکید دارند که قوانین لبنان هیچ ممانعتی برای همکاری‌های مالی میان ایران و لبنان ایجاد نکرده‌اند ولی این تحریم‌های بین‌المللی است که باعث می‌شود مراودات مالی دو طرف با چالش مواجه شوند و بیم آن می‌رود که فشارهای غرب به ویژه امریکا که ایران را مورد تحریم مالی قرار داده‌ است، همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های لبنانی را تحت تاثیر قرار دهد و حتی بانک‌های لبنانی از جمله بانک مرکزی این کشور را متهم به پول‌شویی کنند.

دو بانک لبنانی سال گذشته میلادی به اتهام پول‌شویی از سوی امریکا مورد تحریم قرار گرفتند و بانک خزانه‌داری امریکا نیز تهدید کرده است که ممکن است مراوادات خود با بانک مرکزی و تمامی بانک‌های لبنانی را به حالت تعلیق در آورد. همچنین نمایندگان کنگره امریکا تهدید کرده‌اند که قصد دارند در صورت عدم اثبات بی‌طرفی بانک مرکزی لبنان در اتهام پول شویی وارد آمده به این دو بانک صنعت بانکداری لبنان را مورد تحریم قرار دهند که این مساله می‌تواند اقتصاد ضعیف لبنان را با چالشی جدی مواجه کند و حتی آن را فلج سازد.

در همین رابطه گفته می‌شود که عملیات بین بانکی برای انتقال پول میان بانک‌های ایرانی و لبنانی نیز متوقف شده است. مثلا فعالیت بانک صادرات ایران در حال حاضر بسیار محدود شده به گونه‌ای که تنها به نقد کردن چک‌هایی با مبالغ پایین، حداکثر 70 میلیون دلار، محدود شده است.   

یک مقام آگاه در بانک مرکزی لبنان که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «بانک‌های لبنانی به دلیل مواضع جامعه جهانی به ویژه تحریم بانک مرکزی ایران در حال حاضر نمی‌توانند با بانک صادرات ایران مراودات مالی داشته باشند. این بدان معنا است که دولت ایران یا شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند از طریق این بانک در لبنان حساب باز کنند.»

در همین حال گفته می‌شود که داد و ستد اوراق قرضه ایران در لبنان نیز به دلیل تحریم‌های جامعه بین‌المللی با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل فعالیت بسیاری از پروژه‌های ایرانی در لبنان در حال حاضر به تعلیق در آمده است.  

یک منبع آگاه در وزارت نوسازی و بازسازی لبنان در این باره گفت: «ایران نزدیک به 90 میلیون یورو اوراق قرضه برای فاز اول ساخت و توسعه تاسیسات برق‌رسانی لبنان در آب‌های منطقه هرمل و مسلخ در طرابلس و مرکز بهداشت الیمونه توزیع کرده که این پروژه‌ها به دلیل تحریم صنعت بانکداری ایران با مشکل مواجه شده‌اند و در حال حاضر عملیات اجرایی آنها متوقف شده است.»

در همین رابطه مذاکره میان طرف‌های ایرانی و لبنانی برای یافتن راه حلی برای برون رفت از این مشکل آغاز شده است. در همین رابطه طرف لبنانی در حال بررسی پیشنهادهای ایران برای از سرگیری ارتباطات مالی است. گفته می‌شود که یکی از گزینه‌ها تاسیس شعباتی از بانک‌های لبنان در ایران و امکان استمرار مراودات مالی از طریق آنها است. از سویی طرف لبنانی به دلیل به زیر ذره‌بین رفتن دادوستدهای مالی لبنان توسط امریکایی‌ها از جابه‌جایی نقدی پول به لبنان خودداری می‌کند. 

نظر شما :