مجله هفته/ خروج نخبگان ممنوع نیست

۲۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۴ کد : ۱۸۹۸۹۹۵ اخبار اصلی
رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت کشور در آستانه نوروز بخشی از نگرانی های جامعه نخبگان و تحصیل کردگان کشور را از خاطر آنها زدود و اعلام کرد که ممنوعیت خروج نخبگان از کشور برای شرکت در کنفرانس ها صحت ندارد.
مجله هفته/ خروج نخبگان ممنوع نیست
 دیپلماسی ایرانی: مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها که استاد بهاءالدین خرمشاهی از آن با عنوان نخبه گریزی یاد می کند، چند سالی است که بر نگرانی های مسئولان و مردم کشورمان افزوده و همگان از دغدغه حفظ و محافظت از نخبگان در داخل کشور سخن می گویند.

آمار دقیقی درباره میزان مهاجرت از کشور – به خصوص مهاجرت نخبگان – وجود ندارد و یا اگر وجود دارد، تاکنون اعلام نشده است. برخی مسئولان بطور کلی معتقدند که روند مهاجرت کاهش داشته و آنها توانسته اند با ارائه تسهیلات و امکانات در داخل، زمینه های جذب یا حفظ نخبگان را فراهم کنند و مانع هجرت آنها شوند. اما در مقابل برخی قرائن نیز حاکی از آن است که شوق ادامه تحصیل و زندگی در خارج، با وجود همه مشکلات و محدودیت ها و فقدان هایی که در غرب وجود دارد، نتوانسته جلودار نخبگان و تحصیل کردگان را بگیرد.

در این میان برخی تحریم های ضد ایرانی سبب شده است تا دسترسی ایرانیان مقیم خارج از کشور به منابع مالی از طریق بانک ها محدود شود و مشکلات فراوانی در راه ادامه تحصیل و حتی گذران زندگی آنها ایجاد شود. ضمن اینکه متعاقب تحریم های اعمال شده بر ایران، وزارت علوم نیز اعلام کرد که همکاری با تعدادی از نشریات علمی و تخصصی غربی ممنوع است و ایرانیان نباید به درج مقالات علمی خود در آنها مبادرت کنند. این مساله به یک چالش علمی آموزشی تبدیل و سپس عنوان شد که خروج نخبگان و تحصیل کردگان نیز با ممنوعیت هایی مواجه شده و عده ای نتوانسته اند مجوز خروج بگیرند.

در هفته ای که گذشت، رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت کشور در مورد برخی اخبار مبنی بر ممنوعیت خروج نخبگان از کشور برای شرکت در کنفرانس ها گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و این افراد برای خروج از کشور باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و پس از دریافت اجازه خروج به پلیس گذرنامه مراجعه کنند.

سردار محمود صادقی در آماری که به مناسبت رسیدن به پایان سال 90 اعلام می کرد، گفت که در این سال، صدور گذرنامه الکترونیک با افزایش 10 درصدی روبرو بوده و سه میلیون و 100 هزار برگه گذرنامه الکترونیکی صادر شده است.

او درباره سن ممنوع الخروجی افراد با توجه به موعد حضور در خدمت سربازی هم گفت: در گذشته افراد پس از رسیدن به سن 18 سال ممنوع الخروج می شدند اما هم اکنون سن ممنوع الخروج شدن بر اساس ماه تولد حساب می شود.

رئیس پلیس صدور گذرنامه همچنین درباره دریافت اجازه خروج به افرادی که گذرنامه خود را در خارج از کشور دریافت کرده اند، گفت: ایرانیان خارج از کشور که گذرنامه خود را در خارج از ایران تعویض کرده اند اما محل اقامت آنها ایران درج شده است باید قبل از سفر به اداره گذرنامه مراجعه کرده و اجازه خروج سیستمی دریافت کنند. این در حالی است که گذرنامه هایی که محل اقامت آنها نیز کشوری غیر از ایران است نیاز به مجوز خروج ندارند. 

( ۵ )

نظر شما :