5 نکته کلیدی که اوباما باید در مذاکره با ایران رعایت کند

۰۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۸۹۹۱۴۶ سرخط اخبار
در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، گمانه زنی های متعددی در مورد چارچوب مذاکرات و نتیجه احتمالی آن انجام می گیرد. مجله «تایم» امروز مطلبی را در وبسایت خود منتشر کرده که در آن توصیه هایی را در این رابطه برای «باراک اوباما» مطرح کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، در این مطلب با اشاره به اینکه برای موفق بودن دیپلماسی در قبال ایران، باید نکاتی از جانب طرف غربی مورد توجه قرار گیرد، پنج موضوع مهم که اوباما باید به آن ها توجه داشته باشد مورد اشاره قرار گرفته است:
 
نکته اول: اجازه نده سیاست داخلی، استراتژی تو را تعیین کند!
 
مناقشه میان آمریکا و ایران، سه دهه قدمت دارد و در هر دو طرف، منجر به موضع گیری های متفاوت و متضادی شده است. امروز به جای مذاکره با خود ایران، بیشتر تلاش دولت آمریکا باید صرف مذاکره با مراکز عمده قدرت در واشنگتن شود تا آن ها را نسبت به موضع خود متقاعد کند. اوباما با پرهیز از این امر، باید جلوی تأثیر این مناظرات داخلی بر استراتژی خود را گرفته و با موضعی مشخص وارد مذاکره با ایران شود.
 
نکته دوم: دستور کار مذاکرات را فراتر از برنامه هسته ای قرار بده!
 
دشمنی چنددهه ای میان ایران و آمریکا، در حد خودش مشکل آفرین هست. محدود کردن مذاکرات به یک متغیر (برنامه هسته ای) که به نوبه خود پرتنش ترین موضوع در این رابطه نیز هست، چشم انداز موفقیت را محدود می کند. هرچند برنامه هسته ای ایران مهمترین موضوع است، اما این امر نباید باعث شود دو طرف از انجام مذاکرات در سایر حوزه ها که ممکن است منافع مشترک و زمینه های توافقی در آن بیابند، اجتناب کنند. 
 
نکته سوم: کشورهای میانجی را به مذاکرات وارد کن!
 
یکی از مهمترین عوامل شکست مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، فقدان اعتماد میان دو طرف بوده است. آمریکا کشورهایی را طرف مذاکره با ایران قرار داده که با موضع خودش همسو هستند، در صورتی که هیچ کشوری که منافع ایران را نیز در نظر داشته باشد، در این مذاکرات حاضر نیست. در این راستا، وارد کردن کشورهایی همچون برزیل و ترکیه به مذاکرات، می تواند به موفقیت آمیز بودن آن یاری برساند.
 
نکته چهارم: در مورد غنی سازی اورانیوم در ایران واقع بین باش!
 
دولت بوش خط قرمز خود را غنی سازی پیشرفته اورانیوم از سوی ایران قرار داده بود؛ اما ایران از این خط قرمز عبور کرد. اکنون نیز غربی ها اصرار دارند که ایران نباید در خاک خود غنی سازی با درصد بالا را انجام دهد. از سوی دیگر، به نظر می رسد خط قرمز اوباما، تنها استفاده تسلیحاتی ایران از غنی سازی اورانیوم باشد. به این ترتیب، بهتر است غرب غنی سازی اورانیوم از سوی ایران را بپذیرد و در عوض با در نظر گرفتن مکانیزم های کنترلی، از تسلیحاتی نشدن برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کند.
 
نکته پنجم: تحریم ها تنها در صورتی موثرند که از میان برداشته شوند
 
غرب از ایران تقضای اعتمادسازی دارد و می خواهد ایران غنی سازی با درصد بالا را متوقف کند، اما در عوض خودش تلاش چندانی برای جلب اعتماد ایران انجام نمی دهد. در این رابطه، غرب باید خواسته ایران را نیز در نظر بگیرد و با لغو تحریم ها، اطمینان ایران را نسبت به ادامه مذاکرات جلب کند.


نظر شما :