نظر هیات چینی درباره مذاکرات 1+5 و ایران

۲۷ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۰۰۰۶۱ سرخط اخبار

دستیار وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که گفت‌و گوها با ایران در استانبول دستاوردهای مثبتی حاصل کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری شینهوا گزارش داد: ما ژائو ژو ، دستیار وزیر امور خارجه چین و رییس هیات چینی در مذاکرات 1+5 با ایران در بیانیه‌ای پس از نشست استانبول این دور از مذاکرات را جدی، سودمند و سازنده خواند.

وی اظهار کرد:‌ ما به تبادل نظر درباره‌ مساله‌ هسته‌یی ایران پرداختیم. همه طرف‌ها قصد دارند گفت‌وگو و مذاکره مبتنی بر اصل گام به گام و اقدام متقابل و نیز بر مبنای برابری و سود متقابل داشته باشند تا اعتماد دو جانبه برای حل جامع، عادلانه و مناسب مساله‌ هسته‌یی ایران ایجاد شود.

این مقام عالی‌رتبه‌ چینی افزود: به لطف تلاش‌های همه طرف‌ها این نشست یک روند پایدار گفت‌وگو را آغاز کرد و به دستاوردهای مثبتی رسید.

وی گفت که چین تلاش‌هایی در جهت احیای این گفت‌وگوها انجام داده و " پیش از نشست، ما تماس‌های دائمی با همه‌ی طرفها داشتیم و حل دیپلماتیک و از سرگیری سریع مذاکرات را خواستار شدیم."

ژائو ژو افزود که در طول مذاکرات " ما همه‌ طرف‌ها را تحت فشار گذاشتیم تا انعطاف و صداقت به خرج دهند و نگرانی‌های یکدیگر را جدی بگیرند تا اینکه گفت‌وگوها را موفق سازند."

وی در عین حال خاطرنشان کرد که مساله هسته‌یی ایران مساله‌ای پیچیده است و " ما ممکن است در آینده با دشواری‌ها یا موانعی از همه نوع روبرو شویم."

وی ادامه داد:‌ ما امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند با صداقت همکاری کنند و تلاش‌های بیشتری برای حل مسالمت آمیز مساله هسته‌یی ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره انجام دهند.

ژائوژو گفت که چین آماده است با همه طرف‌ها برای ارتقای گفت‌وگو و صلح همکاری کند و به ایفای نقشی سازنده در حل مساله‌ هسته‌یی ایران از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز ادامه خواهد داد.

نظر شما :