حمله به سفارت اقدام ناشیانه ای بود

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۰۰۶ گفتگو
مهندس اکبر ترکان، معاون سابق وزیر نفت و از وزرای دولت سازندگی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به تلاشهای غرب برای تحریم ایران معتقد است موفقیت یا شکست این موضوع به دیپلماسی ما بستگی دارد و اقدامات ناشیانه ای مثل حمله به سفارت خانه‌ها زمنیه را برای این که اقدامات علیه جمهوری اسلامی گسترش می دهد.
حمله به سفارت اقدام ناشیانه ای بود
دیپلماسی ایرانی:‌ مسئول انرژی اتحادیه اروپا گفته که اعضای این اتحادیه بر سر تحریم صادرات نفتی ایران به توافق رسیده‌اند. او گفته است: «من فکر می‌کنم تحریم نفت ایران یک ابزار بسیار مهم است و ما باید کشورهای بزرگ دیگر، و از همه مهمتر روسیه را نیز قانع کنیم تا به این سیاست بپیوندند.» ایالات متحده امریکا نیز متقابلا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا با تحریم خرید نفت از ایران، فشار را بر ایران بیشتر کنند. در ارتباط با این تحریم‌ها و تاثیرگذاری آن بر بازار نفت و ایران با مهندس اکبر ترکان، معاون سابق وزیر نفت  و از وزرای دولت سازندگی گفتگو کرده ایم که در زیر می خوانید:‌

 

آقای مهندس،‌ مدتی است که بحث‌هایی در مورد تحریم نفتی ایران مطرح است. به نظر شما این اتفاق تا چه حد امکان پذیر است؟‌

 

 وقتی از تحریم سخن می گویید باید مشخص شود، منظور تحریم از سوی کدام دولتها یا سازمانها است. آیا تحریم از سازمان ملل منظور نظر است، یا تحریم ایالات متحده یا تحریم اروپا یا تحریم‌های یکجانبه کشورهای دیگر. من نمی توانم در مورد احتمال تحریم نفت ایران از سوی کشورهای دیگر نظر قطعی بدهم اما آنچه که می توانم بگویم این است که من مطمئنم نفت ایران به صورت جهانی تحریم نخواهد بود و سازمان ملل وارد چنین چالشی نمی شود. آنچه مطرح است تحریم‌ها ایران در حیطه نفوذ و تاثیر گذاری ایالات متحده است.

 

موضع اعضای اوپک در مقابل چنین تحریمی چیست؟‌

 

اعضای اوپک با چنین تحریمی موافق نیستند. بعضی از موثرترین اعضای اوپک معتقدند که تحریم نفتی ایران، بازار نفت جهان را دچار چالش‌های اساسی خواهد کرد و در دراز مدت اوپک قادر به جایگزینی نفت ایران نیست. اصولا چنین رویه ای، رویه خطرناکی است. اگر چنین رویه ای باب شود امنیت انرژی جهانی را تهدید می کند و من فکر نمی کنم عقلای جهان با این چنین رویکردی موافق باشند که وضعیت انرژی و نفت جهان را با چنین چالش پیچیده ای مواجه کنند.

 

موضع کشورهای دیگر در برابر این اقدام چه خواهد بود؟‌

 

به نظر می رسد هنوز پیش بینی در این زمینه زود است، اما آنچه می توان گفت این است که رفتار کشورهای دیگر در قبال سیاست‌های آمریکا به دیپلماسی ما بستگی دارد. یعنی این بسیار مهم است که ما خودمان بستر تحریکاتی علیه کشورمان را فراهم نکنیم. من حا دثه ای مثل حمله به سفارت خانه‌ها که نمونه ای از آن اخیرا رخ داد را یک کار ناشیانه ای می دانم که زمنیه را برای این که اقدامات علیه جمهوری اسلامی گسترش می دهد. به نظرمن نباید از این روشهای ناشیانه استفاده کرد چرا که ممکن است نتیجه این روشهای ناشیانه به سود دشمن تمام شود. ما باید به دنبال حفظ منافع ملی خود باشیم و تلاش کنیم فشار بر کشور کاسته شود. کسانی که تلاش می کنند فشارهای بین المللی بر جمهوری اسلامی ایران افزایش دهند، نادانسته در مسیر طراحان این فشارها قرار می گیرند.

 

آیا عربستان ممکن است که در صورت تحریم نفت ایران، خلاء ایران را با افزایش تولید خود پرکند؟

 

اگر عربستان بخواهد وارد چنین حیطه ای شود در واقع وارد تولید غیر صیانتی خواهد شد چرا که در تولید صیانتی این کشور قادر به تولید چنین میزانی نیست. منظور از تولید صیانتی تولیدی است که قابل برنامه ریزی برای دراز مدت  و دارای بازیافت حداکثر از مخازن نفتی باشد .اما اگر عربستان بخواهد می تواند با تولید غیر صیانتی دست به چنین کاری بزند.

 

به هر حال به نظر می رسد با توجه به تحولاتی که در اتحادیه اروپا و آمریکا در حال وقوع است آمریکا و حامیانش قصد دارند در راستای فشار هرچه بیشتر بر ایران به تحریم نفت ایران اقدام کنند. به نظر شما تا چه حد این اقدام می تواند موثر واقع شود؟‌

 

تحریم‌هایی که ایالات متحده و همراهانش دنبال می کنند ماهیت سیاسی و اقتدار گرایانه دارد. اگرچه این تحریم‌ها به ایران خسارت‌های زیادی وارد خواهد کرد ولی بنای نظام اسلامی بر این نیست که این منطق زورگویی را بپذیرد. بنای جمهوری اسلامی بر فهم متقابل و احترام به حقوق بین الملل است و تصور نمی کنم که این نوع رفتارهای زورگویانه از موضع اقتدار موجب شود که جمهوری اسلامی از مواضع خود عقب نشینی کند. بنابراین اگرچه این تحریم‌ها هزینه بر بوده و خواهد بود ولی به نظر نمی رسد هدفی که آنها به دنبال آن هستند را به دنبال داشته باشد. 

 

( ۱ )

نظر شما :