مرگ رهبر القاعده برگ برنده باراک نخواهد بود

سایه بن لادن بر فراز ریاست جمهوری اوباما

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۹۰۰۶۹۴ آمریکا
گفتاری از مهدی محتشمی، مدیر کل اسبق امریکای وزرات‌خارجه ایران، در خصوص کارنامه باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در مبارزه با تروریسم، برای دیپلماسی ایرانی
سایه بن لادن بر فراز ریاست جمهوری اوباما

 

دیپلماسی ایرانی: یک سال از عملیات بمباران مقر اسامه بن‌لادن رهبر القاعده توسط نیروهای ویژه امریکا که منجر به کشته شدن وی شد، گذشته است که این عملیات به عنوان یک دستاورد بزرگ امنیتی- نظامی نیروهای امریکایی و دولت باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، تلقی گردید. به نظر می‌رسد امریکا کماکان با مشکلات پیچیده نظامی در افغانستان و پاکستان روبروست که نه تنها منجر به ریشه‌کن کردن نیروهای القاعده نگردید، بلکه موجب افزایش سردی روابط و فراگیر شدن اختلاف‌ها میان امریکا و پاکستان شد.

پس از یک سال از حمله هوایی امریکا به مقر بن‌لادن، روز گذشته هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در وزیرستان جنوبی پاکستان عملیاتی انجام دادند که منجر به کشته شدن سه تن در این کشور شد. امریکا معتقد است هنوز تروریسم و بازمانده‌های القاعده به عنوان بزرگترین تهدید برای امریکا در منطقه حضور دارند. آقای جان برمن مشاور ارشد عملیات ضد تروریستی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه BBC گفت، گاهی ناچار به فدا کردن جان انسان‌هایی برای نجات جان افراد دیگر می‌باشیم. وی همچنین اظهار داشت همکاری پاکستان باتروریسم برای امریکا حائز اهمیت است، امریکا خود را برای حمله به خاک پاکستان بدون هماهنگی و نظر آن دولت محق می‌داند. این امر به شدت مورد اعتراض مقامات پاکستانی از جمله یوسف گیلانی نخست‌وزیر این کشور قرار گرفته است. تا جایی‌که حضور مقامات پاکستانی در اجلاس مبارزه با تروریسم ناتو در ماه آینده در شیکاگو را با ابهام مواجه ساخته است.

استمرار حملات هواپیماهای بدون سرنشین به بهانه مبارزه با نیروهای القاعده و بعضا کشتار مردم بی‌دفاع این کشور موج نارضایتی شدید مردم پاکستان را نیز در پی داشته است. علیرغم سیاست تبلیغاتی دولت بوش درگذشته و ادامه آن توسط باراک اوباما مبنی بر دستگیری و کشتن بن‌لادن به عنوان یک هدف و دستاورد اساسی مهم به منظور گذاشتن نقطه پایانی بر جریان تروریسم و القاعده در منطقه خاورمیانه و افغانستان و پاکستان، به نظر می‌رسد ادامه فعالیت‌های نیروهای القاعده بر این ادعا خط بطلان کشیده است و همچنان نیروهای عملیاتی القاعده نه تنها در غرب آسیا بلکه در کل خاورمیانه از جمله یمن و کشورهای افریقایی، فعال و از ظرفیت  بالقوه تهدید آمیز برخوردار می‌باشند.

بنابراین به نظر می‌رسد علیرغم اینکه پس از مورد هدف قرار دادن بن‌لادن و کشتن وی که با استقبال افکار عمومی مردم امریکا مواجه گردید و به عنوان یک پیروزی برای دولت اویاما محسوب شد، به دلیل گذشت زمان و ادامه فعالیت‌های‌ تروریستی القاعده  و کشته شدن نیروهای امریکایی در افغانستان و همچنین درگیری روزمره مردم امریکا با نابسامانی‌های اقتصادی و رفاهی و با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، این موضوع نمی‌تواند ابزار قابل توجهی برای تبلیغات اوباما محسوب شده و باراک اوباما با موضوع‌های اساسی و چالش‌ برانگیز‌تری در عرصه بین‌المللی روبروست که نحوه برخورد و حل و فصل آن می‌تواند در فعالیت‌های انتخاباتی اوباما موثر باشد، که مساله پرونده هسته‌ای ایران به عنوان محوری‌ترین موضوعات در این چارچوب محسوب می‌گردد. /14


نظر شما :