چه کسی در انتخابات فرانسه تنبیه شد؟

هدف اعتراض به سارکوزی بود نه انتخاب اولاند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۰۰۹۴۹ اروپا
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسایل اروپا، درباره دلایل پیروزی فرانسوا اولاند و شکست نیکولا سارکوزی
هدف اعتراض به سارکوزی بود نه انتخاب اولاند

دیپلماسی ایرانی: کاخ الیزه منتظر رئیس جمهوری از حزب سوسیالیست فرانسه است.به قول فرانسوا اولاند، این دوره نوبت چپ گراهاست تا کشور را اداره کنند. نیکولا سارکوزی که به عنوان راست میانه و با سابقه دوره پیشین ریاست جمهوری خود به رقابت اولاند رفت، دست خالی بازگشت و جای خود را به رقیب داد. دکتر پیروز ایزدی، کارشناش مسایل اروپا، بر این باور است که دلیل اصلی انتخاب فرانسوا اولاند اعتراض مردم به سیاست‌ها و رفتار نیکولا سارکوزی بوده است. گفتگوی دیپلماسی ایرانی با وی را  در زیر می‌خوانید:  

علت اصلی پیروزی آقای اولاند و شکست سارکوزی را در چه می دانید؟

باید بیشتر برمسائل اقتصادی و بحران‌های آن تاکید کنیم. این روزها هر انتخاباتی که دراروپا برگزار شده، به  دلیل آنکه بحران اقتصادی در سراسر قاره اروپا فراگیر است، بیشتر متاثر از موضوع بدهی‌ها و کسربودجه دولت‌هاست که به شکل مشکل مشترکی میان این کشورها درآمده است. بنابراین دولت‌های اروپایی درگیر حل این مشکل هستند که آقای سارکوزی نیز از این قاعده مستثی نبوده و در این انتخابات سقوط کرد. علاوه بر آن شخصیت نیکولا سارکوزی نیز مورد پسند مردم فرانسه نبود و برخی رفتارهای وی را در شان یک رئیس جمهور نمی‌دانستند و به دنبال رئیس جمهور نرمالی بودند. در نتیجه فرانسوا اولاند را انتخاب کردند. در حقیقت این رای اعتراض به نیکولا سارکوزی بود و نه رای مثبت به اولاند.
 

آیا در حوزه سیاست خارجی و داخلی نیز مردم منتقد عملکرد سارکوزی بودند و یکی از دلایل انتخاب اولاند را می‌توان تغییر روکرد در این زمینه دانست؟

سیاست خارجی تاثیر چندانی در نحوه رای دادن مردم ندارد،‌چراکه برای مردم مسائل معیشتی و اقتصادی اهمیت بیشتری دارد. شاید تنها برخی از نخبگان و خواص به مسائل سیاست خارجی توجه داشته باشند. باید یادآوری کرد که مساله سیاست خارجی از جمله مواردی بود که نیکولا سارکوزی قصد داشت از آن به عنوان برگ برنده در این انتخابات استفاده کند که آن هم برای به پیروزی رسیدن وی کارساز نشد. از جمله اقدامات سارکوزی می‌توان تلاش او در زمان بحران گرجستان، تهاجم به لیبی و تلاش‌هایش که در فصول توافق‌نامه مالی  اروپا و آلمان کرد را ‌نام برد که تمامی این کوشش‌ها هم مورد توجه مردم قرار نگرفت.
 

مردم فرانسه با چه شاخصه‌ مهمی فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست را به ریاست جمهوری برگزیدند؟

تاکید اولاند بر عدالت اجتماعی، برابری فرصت‌های اجتماعی، وعده بازگرداندن سن بازنشستگی به 60 سال، ایجاد مشاغل جدید در آموزش و پرورش، از بین بردن تبعیض، فاصله گرفتن از سرمایه‌داران و گرفتن مالیات بیشتر از افراد پردرآمد تا از بار مسائل اقتصادی به ویژه در زمینه تامین کسر بودجه کم شود و اقشاری آن را به دوش کشند که مرفه‌تر هستند، سبب پیروزی و انتخاب وی از سوی مردم فرانسه شد.
 

واکنش اروپا در قبال انتخاب فرانسوا اولاند چه خواهد بود؟

مساله‌ای که در سطح اروپا در مورد پیروزی اولاند مطرح شده وجود اختلاف‌نظرها با آلمان بر سر رویکرد اولاند درباره راه‌های برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی است که تا اندازه‌ای با مواضع آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان، همخوانی ندارد. به این دلیل که فرانسوا اولاند بیشتر بر این باور است که سیاست‌های ریاضتی به تنهایی کارساز نیست و درکنار آن باید فکری هم به حال افزایش رشد اقتصادی کرد. اولاند راه‌حلی را نیز پیشنهاد کرده بود که با انتشار اوراق قرضه اروپایی که بانک مرکزی اروپا آن را تضمین می‌کند و با فروش آنها در پروژه‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری شود تا رشد اقتصادی دو کشور را تحریک کند.
 

با توجه به اینکه سارکوزی سعی بر حسنه کردن روابط با امریکا داشت، رویکرد اولاند چه خواهد بود؟

اولاند بیشتر به سیاست داخلی توجه دارد، البته تلاش می‌کند تا سیاست نرمالی را نیز در برابر امریکا داشته باشد و این سیاست به گونه‌ای خواهد بود که نه بسیار به امریکا نزدیک شده و یا از آن دور شود.

زمانی‌که نیکولا سارکوزی وارد فرماندهی نظامی ناتو شد، پس از آنکه ژنرال دوگل در سال1966 از ناتو خارج شده بود، اولاند در آن دوران مخالفت کرده بود، اما الان اعلام کرده است که فرانسه را از فرماندهی نظامی ناتو خراج نخواهد کرد.
 

اگر قصد داشته باشیم حضور فرانسه را از این پس در منطقه خاورمیانه تحلیل کنیم، به نظر شما چه تفاوت‌هایی را با دوره ریاست جمهوری پیشین این کشور شاهد خواهیم بود؟

همانطور که گفته شد نیکولا سارکوزی سیاست خارجی فعال و در برخی موارد تهاجمی را در پیش گرفته بود و بسیار علاقه داشت که نقش خود را در حل بحران‌های بین‌المللی افزایش دهد و در ابتکارات پیشگام باشد. اما اولاند چنین روحیه‌ای ندارد و در زمینه مسائل بین‌المللی نیز تجربه چندانی ندارد. در نتیجه به نظر می‌رسد که مسائل سیاست خارجی را بیشتر به وزیر خارجه خود واگذار کرده و خود وی بیشتر به مسائل داخلی توجه کند.  
 

روابط با ایران چه تغییری خواهد کرد؟

مسلما از لحن تند و گزنده سارکوزی خبری نخواهد بود، اما مواضع اصولی چندان تفاوتی نخواهد کرد. به عبارت دیگر روابط با ایران به لحاظ ماهوی تغییری نمی‌کند و ممکن است از نظر رویکرد و سبک تا اندازه‌ای ملایم‌تر شود.
 

به طور کلی پیروزی فرانسوا اولاند را چگونه ارزیابی کرده و این دوره ریاست جمهوری را برای فرانسه چگونه پیش بینی می‌کنید؟

چالش‌هایی که در برابر رئیس جمهوری جدید فرانسه وجود دارد، چالش‌های بزرگی است و بحث کاهش نرخ بیکاری و تامین کسر بودجه مراحلی است که هیچ رئیس دولتی در اروپا موفق به حل آنها نشده است. با توجه به شرایطی که در داخل اروپا حاکم است، شاید تا اندازه‌ای حل این بحران‌ها از کنترل دولت‌ها خارج است. همچنین تاثیر بیرونی در عصر جهانی شدن بر اقتصادها نیز بسیار زیاد است. در نتیجه باید دید راه‌حل‌هایی که اولاند ارائه داده است تا چه اندازه می‌تواند کارساز باشد و آیا اقتصاد اروپا تا اندازه‌ای رو به بهبودی خواهد رفت که این امر به دیگر کشورها نیز سرایت کند و وضعیت اقتصادی آنها هم بهتر شود و یا اینکه سایر کشورها همچون کشورهای جنوبی اروپا روبه ورشکستی پیش روند و این امر نیز بر اقتصاد دیگر کشورهای اروپایی تاثیرگذار باشد.

در زمینه سیاست خارجی هم انتظار می‌رود که فرانسوا اولاند رویکرد متعادل تری را با توجه به منافعی که فرانسه در نقاط مختلف جهان دارد، در پیش بگیرد. همچنین تامین بازارهای انرژی و صادراتی برای محصولات فرانسه فرقی نمی‌کند که هر رئیس جمهوری که پیروز شود باید این مسایل را در اولویت قرار دهد.

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/14


نظر شما :