رایزنی آمریکا با نظامیان ترکیه برای دوران پس از مرگ اردوغان

۲۸ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۱ کد : ۱۹۰۱۰ سرخط اخبار
مقامات اطلاعاتی رژیم اسرائیل بر این باورند که حال عمومی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از آنچه رسما اعلام می‌شود، وخیم‌تر است و برخی از مقامات نظامی ترکیه و آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اداره ترکیه در غیاب یا پس از مرگ رجب طیب اردوغان هستند.

به گزارش «تابناک»، «دبکا» گزارش داده است که آنان و دیگر مقامات اطلاعاتی آمریکا تا کنون از میزان پیشرفت سرطان نخست وزیر ترکیه و درمانی که روی او صورت گرفته، آگاهی نداشتند و نمی‌دانستند که سرطان به دیگر اعضای بدن وی نیز گسترش یافته است.

وزیر بهداشت ترکیه، روز گذشته به خبرنگاران گفت به شایعات موجود درباره اردوغان توجه نکنند، اما در عین حال این موضوع را انکار نکرد و حتی پس از ترخیص اردوغان از بیمارستان، مقامات ترکیه یک بالگرد آورژانس متعلق به نیروی هوایی ترکیه را در نزدیکی منزل وی آماده‌باش نگه داشته‌اند.

با این حال، روز پنجشنبه نشستی با حضور اردوغان و عبدالله گل و سران نظامی این کشور برگزار شده، ولی مکان این جلسه هنوز مشخص نشده است. اردوغان روز جمعه نیز پس از دیدار با وزیر دفاع آمریکا گفت، در حال بهتر شدن است.

اما مقامات اطلاعاتی ترکیه و غرب اکنون سخت نگران سیاست ترکیه در صورت ناتوانی یا مرگ اردوغان و در حال رایزنی با مقامات نظامی این کشور هستند.

مقامات واشنگتن بر این باورند، ممکن است پس از اردوغان در ترکیه، نزاع قدرت در حزب عدالت و توسعه و در مجموع در ترکیه شکل بگیرد. در چنین صورتی بنا بر عقیده آمریکایی‌ها، موضع ترکیه در قبال سوریه تضعیف خواهد شد.

نظر شما :