تاجیکستان با تحریم‌ها علیه ایران مخالف است

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۹۰۱۴۹۰ سرخط اخبار
فارس: وزیر امور خارجه تاجیکستان که در آمریکا بسر می‌برد، در همایشی تخصصی اظهار داشت، این کشور مخالف هر نوع تحریم علیه ایران است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، "همراه خان ظریفی" این مطلب را ضمن سخنرانی در همایش "تاجیکستان و آسیای مرکزی پس از سال 2014 " در دانشگاهی در واشنگتن اعلام کرد.

سایت وزارت امور خارجه تاجیکستان در مطلبی با توضیح این موضوع افزود: ظریفی در این همایش که در پژوهشگاه مسائل آسیای مرکزی دانشگاه "جانز هاپکینز" در شهر واشنگتن برگزار شد با توضیح برنامه‌های همکاری تاجیکستان با کشورهای منطقه و بخصوص با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که این همکاری‌ها فقط به نفع این 2 کشور نبوده بلکه برای تمامی منطقه مهم است.

وزیر خارجه تاجیکستان با اشاره به اقدامات و تدابیری که برخی از کشورها در سطح سازمان و نهادهای بین المللی برای فشار بالای ایران وضع می‌کنند، بار دیگر تاکید کرد که دولت تاجیکستان با هرگونه تحریم‌ها علیه ایران مخالف است.

ظریفی هشدار داد که ایران، عراق و یا افغانستان نیست و یک دولت مقتدر و نیرومند و با مردمی خیلی با‌سواد است.

این مقام سیاسی تاجیکستان همچنین افزود: مسئله ایران باید فقط از راه مذاکرات دیپلماتیک حل و فصل شود در حالی که تصمیم‌گیری ها در زمینه تحریم‌های بیشتر علیه این کشور به اقدام و تصمیم گیری دولت ایران چندان تاثیری نخواهد داشت.

ظریفی همچنین تاکید کرده که ما به هرگونه تحریم‌ علیه ایران مخالف هستیم زیرا این کار تنها به مشکل مردم عادی می‌افزاید.

در همین حال، خبرگزاری "ایتار تاس" پایگاه رسمی خبری روسیه نیز با انتشار مطلبی از این همایش افزود که وزیر امور خارجه تاجیکستان در این همایش تاکید کرد: ایران اگرچه شریک مرکب است اما این کشور حق استفاده از انرژی هسته‌ای با هدف‌های صلح آمیز و مقاصد علمی را دارد.

بنا به نوشته این منبع، وزیر خارجه تاجیکستان در این همایش توسعه همکاری با ایران و کشورهای آسیای مرکزی را اصل برنامه همکاری‌های منطقه‌ای عنوان کرده که برای تامین ثبات و امنیت در افغانستان خیلی مهم است.

بنا به اطلاعیه وزارت امور خارجه تاجیکستان شرکت در این همایش، پس از دیدار و گفت و گو با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین دیدار و مذاکرات با "آلیس ولس" نماینده شورای امنیت آمریکا از دیگر بخش‌های محوری در برنامه سفر مقامات سیاسی تاجیک به آمریکا بود.

وزیر خارجه تاجیکستان در این دیدار و مذاکرات با این مقامات آمریکایی بر ضرورت ارائه کمک‌های بیشتر برای تحکیم مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان نیز تاکید کرده است.

بنا به این گزارش، موضوع تحکیم امنیت در افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و همچنین برخی از مسائل بین‌المللی در محور دیدار ظریفی با این نماینده شورای امنیت آمریکا بود.

وزیر امور خارجه تاجیکستان چهارشنبه گذشته در پایان سفر امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به مسکو و پس از شرکت در نشست‌های سازمان امنیت جمعی و نشست سران کشورهای جامعه همسود، از مسکو به واشنگتن سفر کرد.

بنا به گفته منابع رسمی، شرکت در نشست سالانه پیمان ناتو که قرار است روزهای 20 و 21 ماه می در شهر شیکاگو برگزار شود، از دیگر برنامه‌های سفر شش‌ روزه ظریفی به آمریکا خواهد بود.
 

( ۱ )

نظر شما :