دیدار مخالفان مالکی با مقتدی صدر

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۰۱۵۶۲ سرخط اخبار

مخالفان سرسخت نخست‌وزیر عراق دیروز با رهبر جریان صدر در نجف اشرف دیدار و با تکیه بر حمایت برخی دولت‌های عربی حوزه خلیج فارس همچنان بر دستیابی به سقف مطالبات خود پافشاری کردند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "نهرین‌نت"، نجف اشرف صبح دیروز شاهد نشست‌های مشورتی مهمی درباره تداوم فعالیت دولت کنونی یا سلب رای‌اعتماد از آن بود.

دشمنان "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق با دیدن رهبر جریان صدر، جسورتر شدند. "مسعود البارزانی" رئیس منطقه کردستان، نمایندگان اتحاد ملی کردستان، "ایاد علاوی" رهبر فهرست العراقیه، "اسامة النجیفی" یکی دیگر از رهبران این فهرست و رئیس پارلمان عراق از جمله افراد حاضر در نشست دیروز نجف بودند.

این افراد سعی دارند تا با سوء‌استفاده از برخی طرف‌ها در همپیمانی ملی، طرح منطقه‌ای خود برای تشکیل دولتی جدید در عراق با دو سر و تحقق طرح بایدن اجرایی کنند. آنها می‌خواهند شورای سیاست‌های راهبردی را با اختیاراتی مشابه اختیارات نخست‌وزیر، در دو عرصه سیاسی و امنیتی ایجاد کنند و این بهترین راه برای اجرایی کردن طرح تجزیه عراق خواهد بود.

موضوع مهم در دیدار مشورتی دیروز، غیاب نمایندگانی از ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی بود که به معنای مخالفت با پیش نویس 8 بندی اربیل بود.

دفتر "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر با صدور بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: در این نشست اسامة النجیفی، "هوشیار زیباری" وزیر خارجه، "برهم صالح" و "فواد معصوم" از رهبران همپیمانی کردستان نیز حضور داشتند.

بر اساس این بیانیه، "احمد چلبی" از ائتلاف ملی عراق، "جواد البولانی" و "حمزة الکرطانی" نماینده "صالح المطلک" از رهبران العراقیه در این نشست حضور داشتند.

در بیانیه مذکور هیچ اشاره‌ای به جزئیات نشست نشده است اما شخصیت‌های سیاسی عراق در این نشست حضور یافتند تا با مقتدا صدر به بررسی مهمترین تحولات سیاسی عراق بپردازند.

در پی تداوم مانع‌تراشی‌های فهرست العراقیه در روند سیاسی عراق، تنش میان مالکی و این فهرست بالا گرفت.

این تنش‌ها با پناهنده شدن "طارق الهاشمی" معاون فراری رئیس جمهور عراق از بغداد به منطقه کردستان، به بحرانی جدی تبدیل شد. وی که به اتهام دخالت در حملات تروریستی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته بود، تنش میان العراقیه و دولت را به منطقه کردستان کشاند.

منابع آگاه خلیج فارس اعلام می‌کنند که عربستان، قطر و امارات در پشت پرده پافشاری بارزانی و علاوی برای تحقق مطالباتشان قرار دارند.

به گفته این منابع، همین امر باعث شده که مخالفان مالکی، سقف مطالبات خود را بالاتر ببرند که تشکیل شورای عالی سیاست‌های راهبردی با تمامی اختیارات ممکن بیانگر صحت این ادعاست. شورایی که در صورت تشکیل آن موجب به وجود آمدن یک معادله سیاسی و امنیتی در عراق خواهد شد و بر اساس آن حاکم بودن اکثریت شیعه بر اداره کشور از بین خواهد رفت. درحالی که اکنون مالکی بعنوان نماینده اکثریت شیعه اداره امور دولت، ارتش، پلیس و دستگاه اطلاعاتی را برعهده دارد، با تشکیل این شورا با این میزان اختیارات، فهرست العراقیه نیز در زمینه‌های امنیتی و سیاسی صاحب‌نظر خواهد شد و این همان چیزی است که نفوذ عربستان، قطر و امارات در روند سیاسی عراق را تسهیل و تقویت می‌کند تا به این ترتیب در ترسیم نقشه امنیتی و سیاسی عراق دخالت کنند.

منابع آگاه حوزه خلیج فارس اعلام کردند که اغلب حاضران در نشست دیروز نجف، با مقتدا صدر نیز به طور ضمنی عداوت دارند و در واقع کسانی هستند که در پشت پرده به راه انداختن جنجال‌های اطلاع‌رسانی علیه صدر طی 5 سال گذشته قرار داشتند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مقتدا صدر با پافشاری بر مطلبات بارزانی و علاوی به چه چیزی خواهد رسید...آیا جریان صدر قادر است که کردها و عربهای اهل تسنن را از اجرای طرح‌های سعودی، قطری و اماراتی علیه روند سیاسی عراق برحذر دارد؟ آیا مقتدا صدر از بارزانی و علاوی تعهد خواهد گرفت که از روابط با دولت‌های سنی منطقه پرهیز کنند؟ این تعهد چه تضمینی دارد؟




نظر شما :