انتقاد روشنفکر مشهور سوری از سیاست‌های اخیر پاریس

آدونیس: فرانسه خائن است

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۹۰۲۳۶۵ اخبار اصلی
آدونیس گفت: «اگر هدف دفاع از حقوق بشر است، فرصت‌هایی که برای این کار وجود دارند، کم نیستند، چرا از مساله حقوق بشر در فلسطین، سودان، عربستان سعودی و کلا کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت نمی‌شود.»
آدونیس: فرانسه خائن است

دیپلماسی ایرانی: علی احمد سعید اسبر، معروف به آدونیس، شاعر مشهور سوری و جهان عرب در تازه‌ترین اظهار نظر خود فرانسه را متهم به خیانت به اصول انقلابی‌اش کرد و گفت: «فرانسه در حال حاضر از همه حرکت‌های بنیادگرایانه رجعت‌طلب حمایت می‌کند.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، آدونیس در گفت‌وگو با مجله آفریقا – آسیا گفت: «هر کس که سیاست فعلی فرانسه را مراقبت ‌کند در می‌یابد که فرانسه در خصوص مسائل جهان عرب در حال خیانت به مبادی انقلاب فرانسه است.»

آدونیس همچنین ضمن رد استیلای اسلام‌گرایان و سازمان‌های اسلامی بر حکومت کشورهای عربی‌ای که انقلاب‌های اخیر را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: «فرانسه به جای آن که با حمایت از جریان‌های مردمی و دموکراتیک و تعددگرا که می‌توانند پایه‌های انقلابی فراگیر را بنا کنند از جریان‌های عربی قرون وسطایی که رنگ و بوی مدرن شدن به خود گرفته‌اند، حمایت می‌کند و این در حالی است که ادعاهای فرانسه در حمایت و همکاری از جریان‌های اصولگرای رجعت‌طلب به اسم حقوق بشر شرم‌آور است.»  

وی ضمن رد استبداد حکومت‌های سابق گفت که او علیه نظام زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق تونس و بشار اسد، رئیس جمهوری فعلی سوریه است ولی با روی کار آمدن اسلام‌گرایان تندرو نیز مخالف است.

این شاعر مشهور سوری که در فرانسه ساکن است، ضمن نقد اسلام‌گرایان افراطی که در سوریه نیز علیه حکومت بشار اسد فعالیت می‌کنند، همچنین گفت: «دیکتاتوری نظامی فقط بر عقل مسلط است در حالی که حکومت اسلامی بر عقل و کالبد ما تسلط می‌یابد.»

وی رسیدن به دموکراسی را برای کشورهای منطقه راه حل مناسبی ندانست و گفت که رسیدن اسلام‌گرایان از طریق انتخابات دموکراتیک اتفاق پسندیده‌ای نیست.

آدونیس با این حال تاکید کرد، من اگر بنا باشد اسلام‌گرایان از طریق دموکراتیک به قدرت برسند علیه دموکراسی خواهم شد اگر چه قبول دارم حضور آنها بهتر از دیکتاتوری است.

آدونیس اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه گاردین مواضع تازه‌ای را به خصوص در تحولات سوریه اتخاذ کرده بود و بیان داشته بود که علیه نظام‌های استبدادی است ولی در عین حال علیه استفاده از خشونت نیز هست و با هر گونه مداخله خارجی نیز به شدت مخالفت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد، طرفدار مکتب گاندی هستم و به هیچ وجه به مکتب چه‌گوارا اعتقاد ندارم.

مواضع اخیر آدونیس کاملا مغایر با مواضع سابقش به ویژه در خصوص عراق و اشغال آن توسط نیروهای امریکایی و بریتانایی که در سال 2003 انجام شد، محسوب می‌شود. وی در آن موقع از اشغال عراق توسط این دو کشور حمایت کرده بود.

آدونیس در این گفت‌وگو همچنین گفت: «اگر هدف دفاع از حقوق بشر است، فرصت‌هایی که برای این کار وجود دارند، کم نیستند، چرا از مساله حقوق بشر در فلسطین، سودان، عربستان سعودی و کلا کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت نمی‌شود. در برخی از این کشورها حتی قانون اساسی وجود ندارد.»

این شاعر مشهور سوری که نامزد سالانه دریافت جایزه ادبی نوبل نیز محسوب می‌شود، همچنین گفت: «هیچ کس نمی‌تواند از نظام‌های عربی دفاع کند. ولی چاره‌ای هم جز اصلاح شر که هر کدام به نوعی نمایندگان آن محسوب می‌شوند، وجود ندارد. این دقیقا همان چیزی است که در حال حاضر در فرانسه و کلا اروپا نیز امروزه جریان دارد.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :