دیداری دیپلماتیک پس از حمله به سفارت انگلیس در تهران

صالحی و هیگ چه گفتند؟

۲۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۰۲۷۵۱ اخبار اصلی
به گزارش نیویورک تایمز، ابراز امیدواری در امورد ایجاد دفاتر حافظ منافع ایران و انگلیس، حاکی از عدم تحرک و پیشرفت در خصوص ترمیم روابط دیپلماتیک تعلیق شده ایران و انگلیس است.
صالحی و هیگ چه گفتند؟

دیپلماسی ایرانی: وزرای امور خارجه ایران و انگلیس روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی افغانستان با یکدیگر دیدار کردند و گفته می شود که این ملاقات با درخواست تهران انجام شده است. رو در رو قرار گرفتن دو مقام عالی دیپلماتیک ایران و انگلیس در حالی انجام شد که حدود 8 ماه از ماجرای حمله به سفارت انگلیس در تهران و کاهش روابط دیپلماتیک دو جانبه به پایین ترین سطح سپری می شود.

وزارت امورخارجه انگلیس که خبر ملاقات ویلیام هیگ با علی اکبر صالحی را برای نخستین بار منتشر کرده در بیانیه ای اعلام کرده است که این دیدار بنا بر درخواست وزیر امور خارجه ایران صورت گرفته است. این در حالی است که رسانه های دولتی ایران به طرف درخواست کننده این ملاقات اشاره ای نکرده و تنها دستور کار این نشست شامل سوریه؛ ایرانیان ساکن انگلیس و مذاکرات هسته ای مسکو را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش روزنامه نیوریورک تایمز، هیگ پس از حمله به سفارت انگلیس در تهران در نوامبر گذشته دستور داد، روابط دیپلماتیک لندن با تهران به پایین ترین سطح کاهش پیدا کند. به این ترتیب دیپلمات های انگلیسی ایران را ترک کردند و به دیپلمات های ایرانی نیز مدت کوتاهی فرصت داده شد تا خاک انگلیس را ترک کنند. مقامات انگلیس ، تهران را به دست داشتن در طرح حمله به سفارت متهم کردند اما ایران ضمن ابراز تاسف از این رویداد اعلام کرد این حمله توسط گروهی از دانشجویان معترض به تحریم های آمریکا و انگلیس علیه ایران انجام شده است. اما این حمله که خاطره گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران پس از انقلاب اسلامی را زنده کرده بود، با واکنش وسیعی در سطح جهانی همراه بود.

برخی بر این گمانند که حمله به سفارت انگلیس در تهران یکی از عوامل تاثیرگذار بر تصویب تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران بوده است که از نخستین روز ماه جولای به اجرا درمی آید. البته چندی پیش برخی مقامات انگلیسی از تلاش لندن برای به تعویق انداختن این تحریم ها اشاره کردند چرا که تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی تحریم بیمه تانکر های حامل نفت ایران را نیز شامل می شود و به این ترتیب بازار بیمه دریایی لندن که یکی از فعالترین بازارها در این زمینه است با برخی ناهمواری ها مواجه خواهد شد. با این حال مقامات اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرده اند که تحریم ها در تاریخ تعیین شده اجرا خواهند شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است هیگ در ملاقات با همتای ایرانی خود به موضوع حمله به سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد است. همچنین دو طرف ابراز امیدواری کرده اند که به زودی دفاتر حافظ منافع انگلیس و ایران ایجاد شود. به این ترتیب کشوری سوم، مسئولیت حفاظت از منافع را بر عهده می گیرد مانند آنچه سفارت سوئیس در 3 دهه گذشته در مورد منافع ایالات متحده در ایران انجام داده است.  

به گزارش نیویورک تایمز، ابراز امیدواری در این زمینه حاکی از عدم تحرک و پیشرفت در خصوص ترمیم  روابط دیپلماتیک تعلیق شده ایران و انگلیس است.

وزارت امور خارجه انگلیس همچنین اعلام کرده است که هیگ در گفت و گو با صالحی خاطرنشان کرده گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در رویکرد خود در قبال مجادله هسته ای ایران متحد هستند و پیشنهاد معتبری را به ایران ارائه داده اند.

تهیه کننده : تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

نظر شما :