اعتراض مجامع حقوق بشری به آنکارا

ترکیه به یک زندان بزرگ تبدیل شده است

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۰۳۱۷۸ اروپا
ازدحام در زندان‌های ترکیه به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. به‌ گونه‌ای که در برخی زندان‌های این کشور در سلول‌هایی که تنها 8 نفر گنجایش دارند دست کم 20 نفر زندانی شده‌اند.
ترکیه به یک زندان بزرگ تبدیل شده است
دیپلماسی ایرانی: در دهه نود پخش فیلم امریکایی «قطار نیمه شب» در سینماها باعث خشم دولت وقت ترکیه شد به گونه‌ای که دستور داد از پخش این فیلم در سینماها و سینماهای خانگی خودداری شود. در آن فیلم وضعیت اسفبار زندان‌های ترکیه به تصویر کشیده شده بود. اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه بار دیگر زندان‌های ترکیه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. سه شنبه هفته گذشته 13 زندانی در زندانی در جنوب ترکیه در آتش سوختند تا اذهان دوباره فیلم قطار نیمه شب را به یاد آورد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این حادثه تنها چند روز پس از آن اتفاق می‌افتد که شکایت دیپلمات‌های غربی از وضعیت نامناسب آزادی بیان در ترکیه و افزایش موج دستگیری روزنامه نگاران و مخالفان دولت فضای مطبوعاتی و سیاسی تازه‌ای را علیه علیه دولت ترکیه در مجامع غربی ایجاد کرده بود.

حالا منابع خبری از وضعیت بد زندان‌های ترکیه و زندانیان موجود در آن می‌گویند. اخیرا تحقیقی در روزنامه‌ها منتشر شده مبنی بر این که ازدحام در زندان‌های ترکیه به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. به‌ گونه‌ای که در برخی زندان‌های این کشور در سلول‌هایی که تنها 8 نفر گنجایش دارند دست کم 20 نفر زندانی شده‌اند. آنها برای خوابیدن با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری نیز به دلیل کمبود جا با مشکل نشستن مواجهند. استفاده از دستشویی نیز به بدترین شکل ممکن است. این وضعیت برای کسانی که باید سال‌های طولانی در زندان به سر ببرند بسیار بدتر است. از سویی زمستان سخت ترکیه و نبود امکانات لازم برای گرم شدن زندان‌ها مشکلات متعددی به وجود آورده که از جمله آن جمع‌آوری چوب توسط زندانیان و ایجاد آتش برای گرم کردن خود در درون زندان‌ها است که مخاطرات بسیاری را موجب شده است.

سعد الله ارغیل، وزیر دادگستری ترکیه تایید می‌کند که وضعیت زندان‌ها مناسب نیست ولی می‌گوید که رسانه‌ها نیز در پوشش اخبار و گزارش زندان‌ها اغراق می‌کنند و بسیاری از اطلاعاتی که در رسانه‌ها می‌آورند عاری از صحت است.

وی درباره حادثه هفته گذشته نیز می‌گوید: «بر خلاف آن‌چه می‌گویند زندانیان در زندان مذکور به دلیل وضعیت بد زندان شورش نکرده بودند. بلکه آن حادثه به دلیل درگیری زندانی‌ها با یکدیگر و ناتوانی مدیریت زندان در اداره آن رخ داده بود.»

ارغیل ناتوانی‌اش در حفظ استقلال عمل در وزرات دادگستری را رد کرد و اظهار داشت، لازم است که زندان‌های بیشتری بسازیم تا از ازدحام موجود در زندان‌ها بکاهیم.

این در حالی است که انتقادها به رفتارهای سیاسی حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم بر این کشور به خصوص در برخورد با مخالفان بسیار افزایش یافته است. جان دون، روزنامه‌نگار مشهور در این باره می‌گوید: «حزب عدالت و توسعه ترکیه را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده است و امروز هم می‌خواهد آن را بزرگ‌تر کند نه برای این که اسباب راحتی برای زندانیان فراهم آورد بلکه مردم را بیشتر تحت فشار بگذارد.»

وی ضمن انتقاد از عملکرد سیاسی اردوغان گفت: «زمانی که اردوغان در سال 2003 به قدرت رسید شمار زندانیان کشور در حدود 60 هزار نفر بود در حالی که این رقم اکنون به حدود 126 هزار نفر رسیده است. تازه این رقم در حالی است که نزدیک به 10 هزار نفر از قانون جدید آزادی مشروط استفاده می‌کنند که نزدیک به دو سال است به اجرا در آمده است.»

کمال کیلگدار، رهبر جریان مخالف دولت در پارلمان ترکیه در این باره می‌گوید: «اردوغان سیاست دستگیری مخالفان را پیش گرفته است. چگونه می‌توانیم از دموکراسی حرف بزنیم در حالی که 8 نفر از نمایندگان مجلس در زندان هستند و صدها روزنامه‌نگار، 600 دانشجو و بیش از یک هزار فعال سیاسی در زندان به سر می‌برند.»

وی همچنین به حکم 8 سال حبس به زندانی دانشجویی که در جریان دیدار وزیر علوم از دانشگاهش نسبت به هزینه‌های تحصیلی اعتراض کرده و خواستار آموزش رایگان شده بود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «این دانشجو تنها جرات کرد و گفت که تحصیل رایگان می‌خواهد ولی او را دستگیر کرده‌اند و به زندان انداخته‌اند.»

نزدیک شش ماه پیش حزب ملت جمهوری، جریان مخالف حکومت در پارلمان ترکیه گزارشی از اوضاع زندان‌های ترکیه تهیه کرده بود که با انتقاد شدید مجامع بین‌المللی مواجه شد. این حزب در قرائت گزارش خود در صحن علنی پارلمان گفت که کشور با یک فاجعه انسانی روبه‌رو است.

این در حالی است که در ماه آوریل خبری منتشر شد مبنی بر این که محمد اغار، وزیر کشور سابق ترکیه به اتهام ایجاد یک باند مافیایی برای فشار به بازرگانان مورد حمایت حزب کارگران کردستان در دهه نود قرن گذشته میلادی به پنج سال حبس محکوم شده است. دولت ترکیه هنوز در قبال انتشار این خبر واکنشی از خود نشان نداده است.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

( ۷ )

نظر شما :