اظهار نظر دیپلمات‌های غربی پس از گفت‌وگوهای مسکو

ایرانی‌ها در مذاکرات بسیار خونسرد بودند

۰۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۰۳۲۱۶ پرونده هسته ای
طرف ایرانی بسیار خونسرد رفتار می‌کرد. آنها در حالی در نشست حاضر شده بودند که هیچ اعتنایی به فشارهای طرف غربی نمی‌کردند و به گونه‌ای رفتار می‌کردند که انگار وقت بسیار است و باید همچنان مذاکره کرد.
ایرانی‌ها در مذاکرات بسیار خونسرد بودند

دیپلماسی ایرانی: با گذشت 6 روز از مذاکرات مسکو و ناتوانی غرب در تحمیل خواسته‌های خود به طرف ایرانی، غربی‌ها از احساسات و نظرات خود درباره پرونده هسته‌ای ایران می‌گویند. اگر چه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت از وجود شکاف‌های عمیق میان غرب با ایران بر سر مسائل مورد بحث در مذاکرات زد ولی در عین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات بتواند ادامه پیدا کند و سرانجام در نقطه‌ای توافقی میان دو طرف حاصل شود.

این در حالی است که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا که این روزها کشورش پیش قراول خصومت با ایران شده و در مواردی حتی جلوتر از امریکا و دیگر کشورهای اروپایی دشمنی‌اش با ایران را نشان داده است، پس از مذاکرات مسکو نیز به انتقاد از رفتار و تعامل جمهوری اسلامی ایران برخواست و مدعی شد که ایران قصد همکاری با جامعه غربی را ندارد و همچنان بر برنامه هسته‌ای‌اش پافشاری می‌کند و می‌خواهد به خواسته‌های جامعه جهانی بی‌اعتنا بماند.

در عین حال ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز سه روز پس از انجام این مذاکرات به انتقاد از رفتار غرب با ایران برخواست و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.

روزنامه القدس العربی، جاپ لندن به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت، دیپلمات‌های غربی گزارش دادند که در طول مذاکرات بارها به طرف ایرانی هشدار می‌دادند و تهدیدهای روشنی را متوجه آن می‌کردند اما طرف ایرانی نه تنها توجهی نمی‌کرد بلکه بر عکس خود نیز طرف غربی را تهدید می‌کرد.

یکی از دیپلمات‌های حاضر در نشست که نخواسته نامش فاش شود به این روزنامه اسرائیلی گفته است که کشورهای بزرگ بارها به ایرانی‌ها تاکید می‌کردند که هیچ مشکلی ندارند که مذاکرات را متوقف کنند و به کشورهای خود باز گردند چرا که آنها از این بابت ضرری نمی‌بینند اما اگر ایرانی‌ها بخواهند مذاکرات را رها کرده و به تهران برگردند هزینه‌های بسیاری را متحمل خواهند شد.

وی در ادامه می‌گوید: «کشورهای مذاکره کننده با ایران یعنی 1+5 در طول مذاکرات مسکو مسیر تندی را پیش گرفتند و با اتخاذ لحنی تند تقاضای ایرانی‌ها برای ادامه مذاکرات در سطح سران سیاسی را رد کردند و گفتند که بهتر است مذاکرات را کارشناسان حقوقی و متخصصان مرتبط با موضوع هسته‌ای پیش ببرند تا بر اساس نتایج گفت‌وگوهای آنها مذاکرات بعدی انجام شود. برای همین قرار است در استانبول کارشناسان درباره طرح‌های پیشنهادی دو طرف مذاکرات مفصلی داشته باشند تا ببینند که آیا می‌توانند مذاکرات را پیش ببرند یا خیر.»

این دیپلمات همچنین می‌افزاید: «کشورهای بزرگ غربی به طرف ایرانی اعلام کردند که خواستار اقدام عملی از سوی ایران هستند نه این که فقط وعده‌های کلامی بشنوند.»

در همین رابطه یک دیپمات غربی دیگر که او نیز نخواسته نامش فاش شود به روزنامه هاآرتص می‌گوید: «طرف ایرانی بسیار خون‌سرد رفتار می‌کرد. آنها در حالی در نشست حاضر شده بودند که هیچ اعتنایی به فشارهای طرف غربی نمی‌کردند و به گونه‌ای رفتار می‌کردند که انگار وقت بسیار است و باید همچنان مذاکره کرد.»

وی تاکید می‌کند، ظاهرا برای ایرانی‌ها مهم نیست که نتیجه مذاکرات چه خواهد شد. آنها عجله‌ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارند. می‌گویند به نتیجه نرسیدیم دوباره پشت میز مذاکره می‌آییم. آنها به هیچ وجه نگران نیستند، کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند و خوب می‌دانند که چه می‌خواهند. در طول مذاکرات طرف غربی‌ بارها از روند کند مذاکرات خسته شد و از عدم رسیدن به نتیجه‌ای روشن گلایه کرد ولی طرف ایرانی به هیچ وجه احساس خستگی نمی‌کرد و خیلی راحت مذاکرات را ادامه می‌داد گویی که زمان برای ما تنگ است نه آنها.

این در حالی است که جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده امریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس امریکا گفت: «غرب راهی جز مذاکره با ایران ندارد و باید آن قدر با ایرانی‌ها مذاکره کنیم تا به نتیجه برسیم.»

وی همچنین تاکید کرد، مذاکره و گفت‌وگو تنها انتخاب ما در برابر ایران است. ایران نه عراق نه کره شمالی است. اگر می‌خواهیم پرونده هسته‌ای‌اش به نتیجه برسد باید فقط با آنها گفت‌وگو کنیم.

بیکر احتمال حمله نظامی به ایران را بسیار ضعیف دانست و گفت: «به هیچ وجه امکان حمله نظامی به ایران وجود ندارد. نه اسرائیل نه امریکا توانایی لازم برای حمله به ایران را ندارند. اگر به ایران حمله کنیم ایرانی‌ها برای تکمیل برنامه هسته‌ای‌شان باانگیزه‌تر می‌شوند و این بار حمایت جامعه جهانی را نیز پشت سر خود خواهند داشت. مضافا بر آن پاسخ ایران به چنین حمله‌ای بسیار دردناک و پرمخاطره خواهد بود به گونه‌ای که ممکن است تحمل آن خارج از توان جامعه جهانی باشد.»  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :