حذف بیمه گران اروپایی از انتقال نفت ایران

نباید تحریم ها را دست کم گرفت

۰۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۹۰۳۲۴۵ گفتگو
مهندس امیرحسین توکلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به قطع بیمه نفتکش های حامل نفت ایران با اعمال تحریم های اروپا می پردازد و معتقد است هدف از این تحریم کاهش درآمدهای نفتی ایران است و ایران هم در حال حاضر توانمندی های مدیریتی زیادی در اختیار دارد که این تاثیر را به حداقل ممکن برساند.
نباید تحریم ها را دست کم گرفت


دیپلماسی ایرانی:
اجرای تحریم های نفتی اروپا علیه ایران که از اول ژوئیه، (یکشنبه هفته آینده)، آغاز خواهد شد، مشتریان آسیایی نفت ایران، شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را به دردسر خواهد انداخت، چرا که خدمات بیمه‌ای نفت صادراتی ایران به بازارهای آسیایی توسط شرکتهای اروپایی انجام می‌شد، اما از هفته آینده این خدمات بکلی قطع خواهد شد. این که خریداران نفت ایران چه راهکاری برای حل این مشکل دارند سوالی است که در گفتگو با مهندس امیرحسین توکلی، کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرده ایم. او معتقد است هدف از این تحریم کاهش جدی درآمدهای نفتی اتحادیه اروپایی و متحدانشان است و قطعا تحریم های بیمه ای تا حدی هزینه بیمه ما را افزایش می دهند که البته این هزینه ها خیلی ناچیزتر از آن است که بر اقتصاد کشور در کل تاثیری جدی داشته باشد. متن این مصاحبه را در زیر می خوانید:

 

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه، یک هفته دیگر، نه تنها واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد، بلکه پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را نیز قطع خواهد کرد. تا چه اندازه این مسئله اهمیت دارد. بیمه شرکت‌های اروپایی چه نقشی در حمل و نقل نفت دارند؟

 واقعیت این است که بیش از نود درصد از بیمه های نفتکش های جهان نزد بیمه گران اروپایی بیمه می شود. بنابراین با اعمال تحریم های اتحادیه اروپایی ما از نود درصد از بازار بیمه های جهان محروم خواهیم شد. اما واقعیت دیگر این است که بالاخره ده درصد دیگر هم جزو بازار بیمه جهان است و وجود دارد. ما با تجهیز ظرفیت های داخلی از یک سو و همکاری با شرکای خریدار نفتمان از سوی دیگر این بخش از قضیه یعنی تامین پوشش بیمه ای برای نفتکش های خود را رفع خواهیم کرد. کنسرسیوم بیمه های داخلی هم اکنون بخش عمده ای از ظرفیت خود را به صنعت نفت کشور تخصیص داده است. کشورهای خریدار نفت ما مانند هند هم از این فرصت بهره گرفته اند و از طریق بیمه گران کشور خود وارد بازار بیمه نفتکش ها شده اند. جهان امروز از منظر اقتصادی جهانی بسیار باز و گسترده تر از این حرف ها است.

 

در این شرایط کشورهایی که قصد وارد کردن نفت از ایران را دارند و از تحریم های نفتی آمریکا مستثنی شده اند چه اقدامی باید انجام دهند؟

 این کشورها اقدامات زیادی را در نظر گرفته اند. ژاپنی ها مترصد آن هستند که جای خالی بیمه گران اروپایی در این زمینه را خود پر کنند. این توانایی را هم به خوبی دارند. هندی ها هم همینطور. جهان امروز جهان باز و پر تنوعی است که می توان در آن با اندکی خلاقیت و مدیریت صحیح فضای حرکتی مناسبی را به وجود آورد. این کشورها هم به دنبال منافع خودشان هستند چنان که ما هم باید باشیم و هستیم. آنها هم می خواهند از تهدیدها فرصت هایی را برای خود به وجود آورند و برای همین هم اقدامات مناسبی را برای رفع مشکل خود و افزودن به توان بنگاه های اقتصادی کشورشان در نظر خواهند گرفت.

 

آیا امکان بیمه کشتی های نفتی توسط بیمه های داخلی ایران وجود ندارد؟

 این کار هم اکنون هم انجام می شود. بخش عمده ای از مدیریت ریسک صنعت نفت کشور بر عهده بیمه های داخلی قرار دارد. ظرفیت شرکت های بیمه داخلی برای این امر تجهیز شده است و البته می توان با اندکی همکاری بیشتر بین دستگاه های نظارتی و بیمه ها این ظرفیت ها را بیش از این نیز تجهیز کرد. شرکت های بیمه داخلی توانایی های زیادی در مدیریت ریسک دارند که اگر بیشتر از این مورد توجه قرار گیرند می توانند بار سنگین تری را بر دوش بکشند. کمک دولت و حمایت بیمه مرکزی تاکنون در این راستا منجر به تجهیز ظرفیت ها در سطح مناسبی شده است و این امر می تواند با اندکی حمایت بیشتر ابعاد جدیدی را نیز پیدا کند. کشورهای دوست ما یا خریداران نفت ما می توانند شرکت های بیمه مشترک و خاص برای ارایه این خدمات تشکیل دهند. بدین ترتیب ظرفیت بیش از سطح کنونی افزایش پیدا خواهد کرد. بیمه فعالیتی خلاق و پیشرو است که در صورتی که بیشتر مورد توجه قرار گیرد می تواند در بسیاری امور گره ار کارهای مردم و مملکت بگشاید. در امر بیمه باید به سطح جدیدی از خودباوری برسیم و به مدیران و متخصصان بیمه داخلی اعتماد بیشتری داشته و اختیارات بیشتری را برای ارایه توانمندی هایشان بدان ها بدهیم.

 

آیا تحریم بیمه ممکن است به کاهش درآمد نفتی ایران منجر شود؟

بالاخره نباید تحریم ها را دست کم گرفت. اتحادیه اروپایی کار عبث نمی کند. آنها هم برای رسیدن به اهداف خود از توانایی های بالایی برخوردارند و روشن است که از ظرفیت های خود برای آن بهره می گیرند. به نظر می رسد که کاهش جدی درآمدهای نفتی یکی از اهداف روشن و هماهنگ اتحادیه اروپایی با متحدانشان است. تحریم های بیمه ای تا حدی هزینه بیمه ما را افزایش می دهند که البته این هزینه ها خیلی ناچیزتر از آن است که بر اقتصاد کشور در کل تاثیری جدی داشته باشد. تحریم ها ابعاد دیگری به غیر از بیمه و مسایل مرتبط با آن هم می توانند داشته باشند که می توان در فرصت مناسب تری بدان ها نیز پرداخت. در هر صورت آنها به دنبال کاهش درآمدهای نفتی ما هستند و ما هم در حال حاضر توانمندی های مدیریتی زیادی در اختیار داریم که این تاثیر را به حداقل ممکن برسانیم.

تهیه کننده: دیپلماسی ایرانی/ 16 

نظر شما :