انتقاد شدید از دولت آلمان

لطفا به دیکتاتورها تانک ندهید

۲۰ تیر ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۹۰۳۹۴۵ اروپا
احزاب چپ و مجامع حقوق بشری آلمان همگی از این که دولت آنگلا مرکل تصمیم به فروش تانک به عربستان سعودی و اندونزی گرفته است به شدت انتقاد کرده اند.
لطفا به دیکتاتورها تانک ندهید

دیپلماسی ایرانی: تصمیم دولت آلمان به فروش یک‌ صد تانک دست دوم از نوع لئوپارد 2 ای 6 به اندونزی و عربستان سعودی با انتقادهای گسترده مواجه شده است. منقتدان می‌گویند که ارتش اندونزی در هنگام تنش‌های سیاسی در شرق این کشور مرتکب جنایت‌های بسیاری شده و نباید این تانک‌ها به آن فروخته شوند. قرار است یک محموله بزرگ‌تر تانک نیز به عربستان فرستاده شود که بر سر این مساله نیز انتقادهای تند و تیزی متوجه دولت آلمان شده است. عربستان این روزها در مناطق مختلف شیعه‌نشینش شاهد اعتراض‌های مردمی است که توسط حکومت و دستگاه امنیتی عربستان به بدترین شکل ممکن سرکوب می‌شود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این تانک‌ها در حقیقت تانک‌هایی است که توسط ارتش آلمان از رده خارج محسوب شده و دیگر در ناوگان نظامی این کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

در همین رابطه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه به جاکارتای اندونزی سفر کرده و قرار است درباره فروش این تانک‌ها به ارتش اندونزی با مقام‌های ارشد این کشور مذاکره کند.

این در حالی است که که قرار است آلمان 270 و 800 تانک‌ پیشرفته دیگر از نوع "لئوپارد 2 ای 7+" به ارزش 10 میلیارد دلار را عربستان سعودی بفروشد.

روزنامه سایتونگ چاپ برلین گزارش داد که 15 تانک از یک صد تانک‌ سفارش داده شده توسط ارتش اندونزی تا ماه اکتبر به اندونزیایی‌ها تحویل داده خواهد شد.

این روزنامه همچنین نوشت که فروش این تعداد تانک که ارزش آن به 280 میلیون دلار رسیده در مذاکرات اعضای کمیسیون سیاسی خارجی و امنیت ملی پارلمان اندونزی با مسئولان آلمانی در مارس گذشته انجام شده بود.

مشابه همین محموله را آلمان در سال 1994 به اندونزی و در زمان ریاست جمهوری سوهارتو، دیکتاتور سابق این کشور فروخته بود که وی نیز در دوران زمامداری‌اش بر اندونزی از آنها در برخی سرکوب‌های خیابان استفاده کرده بود.

پیش از این جاکارتا تلاش داشت که این تانک‌ها را از هلند که در گذشته مستعمره آن بوده خریداری کند که پارلمان هلند در رای‌گیری‌ای رای به فروش آن نداد چرا که دولت اندونزی را متهم به نقض حقوق بشر در ارخبیل، شرقی‌ترین نقطه این کشور کرده بود. پس از این اتفاق اندونزی به سراغ آلمان آمد و از این کشور خواست که این تانک‌ها را به آن بفروشد که به نظر می‌رسد اکنون با این در خواست اندونزی مواقت شده است. در حال حاضر مجامع حقوق بشری در آلمان همان اتهام‌های هلندی‌ها را می‌زنند و می‌گویند که دولت آلمان با فروش این تانک‌ها به حقوق بشر بی‌توجهی می‌کند. سازمان دفاع از ملت‌های در معرض تهدید با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که این اقدام آلمان که در نقض تصمیم دولت هلند است در تعارض با تلاش‌های جاری برای اتخاذ سیاست واحد از سوی اتحادیه اروپا است. این سازمان همچنین به سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در اندونزی اشاره می‌کند و از دولت آلمان خواسته است که در فروش این تانک‌ها به اندونزی تجدید نظر کند.

سازمان حقوق بشر سازمان ملل نیز فروش این تانک‌ها به اندونزی را نقض صریح حقوق بشر دانسته است.

مشابه همین انتقادها در مورد فروش تانک‌های آلمانی به عربستان سعودی نیز وجود دارد. احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و چپ‌های آلمان از فروش تانک‌های پیشرفته لئوپارد توسط دولت آلمان به عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که این حرکت نقض آشکار حقوق بشر توسط دولت آنگلا مرکل است. از ویژگی‌های تانک‌های سفارش داده شده عربستان به آلمانی‌ها وجود کولر خنک‌کننده در درون تانک‌ها است که باعث می‌شود استفاده کنندگان از آن در گرمای شدید بیابان از گرما رنج نبرند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

 

( ۱ )

نظر شما :