حمله امریکا به عراق به سود ایران بود

۲۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۰۴۱۵۷ سرخط اخبار


یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اهداف آمریکا برای حمله به عراق تأکید کرد که جنگ عراق نه تنها نفوذ آمریکا در منطقه را تقویت نکرد بلکه به مستحکم‌ شدن رابطه ایران و عراق منتهی شد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "هافینگتون‌پست"، نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب درون و بیرون دولت "جرج بوش"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آغاز تلاش برای حمله به عراق وعده دادند که حمله آمریکا به این کشور به سرعت، عراق را به یکی از همپیمانان مستحکم آمریکا، یک الگوی یک کشور عرب از دموکراسی و یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت تبدیل می‌کند که این امر به کاهش قیمت نفت منتهی می‌شود.

رویکرد عراق دقیقا عکس چیزی بود که آمریکا می‌خواست

بوش در سال 2003 به جمعیتی از مردم در موسسه "امریکن اینترپرایز" درست چند هفته قبل از حمله به عراق گفت: رژیم جدید عراق، الگوی‌ چشمگیر و الهام بخش از آزادی برای دیگر کشورهای منطقه خواهد شد.

روزنامه هافینگتون پست با اشاره به این اظهارات بوش و این مطالب ادامه داد با گذشت یک دهه خونین و طاقت‌فرسا، عراق توانست از ویرانی‌های خود به وجود آید و خود را به عنوان بازیگر ژئوپلتیکی خاورمیانه احیا کند اما نه به آن شکلی که نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب می‌خواستند.

ایران و عراق همپیمانان مستحکمی برای هم هستند

بر اساس این گزارش، مسئله‌ای که بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا را ناراحت می‌کند، رابطه بسیار صمیمی و نزدیک عراق با ایران است و امروزه کشوری که زمانی رقیب مرگبار ایران بود، هم‌اکنون مستحکم‌ترین همپیمان این کشور است.

"چاس فریمن" یکی از کارشناسان خاورمیانه و منتقد نومحافظه‌کاران با اشاره به رابطه مستحکم ایران و عراق می‌گوید: این رابطه پیامد فوق‌العاده مداخله ما است و درخشندگی آن این است که این مسئله تأمل برانگیز است. اینکه عراق تا این حد به یار نزدیک ایران  تبدیل شده، در خور توجه است.

بر اساس این گزارش،‌ آمریکا در واقع هدایتگر تلاش‌های بین‌المللی برای اعمال فشار به ایران به دلیل داشتن برنامه هسته‌ای است به طوریکه در ماه ژانویه سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا موافقت کرد در تحریم‌ نفت ایران که اول ماه جاری میلادی اجرایی شد، به آمریکا بپیوندد.

بسیار نگرانند عراق به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک کند

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تلاش آمریکا برای انزوای ایران تصریح کرد که با این وجود به جای آنکه عراق در این تلاش‌های ضد ایرانی به آمریکا کمک‌ کند، درست عملکردی عکس از خود نشان داد. عراق یکی از منتقدان تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و بسیاری نگران هستند که این کشور به همسایه خود ایران کمک کند که با رد و بدل شدن کالا در مرز مشترک این دو کشور، ایران تحریم‌ها را دور بزند.

بر اساس این گزارش،‌ یکی دیگر از اهداف مهم دولت "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا، اعمال فشار به دولت "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه برای ترک این کشور است اما عراق در مخالفت با آمریکا، هرگونه تلاش واشنگتن برای خلع اسد از قدرت را محکوم می‌کند.

محور شیعه عراق، ایران و سوریه می‌تواند عربستان را به چالش بکشد

این گزارش با اشاره به نگرانی غرب از استحکام روابط ایران و عراق نوشت، در واقع برخی از کارشناسان خاورمیانه پیش‌بینی می‌کنند که پیدایش محور شیعه ایران، عراق و سوریه می تواند عربستان سعودی و دیگر کشورهای سنی خلیج فارس را برای کنترل منطقه به چالش درآورد.

دولت بوش تصور می‌کرد می‌تواند مدتهای مدیدی در عراق بماند

نومحافظه‌کاران دولت بوش تصور می کردند که عراق پس از حمله آمریکا، زمینه‌ آغاز برای قدرت نظامی آمریکا در منطقه را فراهم می‌کند. آمریکا حدود چندین پایگاه هوایی به ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار در عراق به همراه باند فرود، سنگرهای مستحکم ساخت که تمامی اینها به این مفهوم بود که می‌خواهد در عراق بماند.

این گزارش‌ می‌افزاید، آمریکا همچنان به دنبال حفظ نفوذ خود در عراق بود و سفارت خود در بغداد را گسترش داد و اندازه آن را به قدری گسترش داد که به اندازه شهر واتیکان درآمد و هزینه‌ای بالغ بر سه چهارم یک میلیارد دلار برای ساخت آن صرف کرد.

هافینگتون‌پست با اشاره به تلاش‌های ناکام آمریکا برای مستحکم کردن جای پای خود در عراق ادامه داد، اما حتی قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری "جرج بوش" رئیس‌جمهوری آمریکا، مردم عراق خواستار تعیین ضرب‌الاجل خروج نظامیان آمریکایی از کشور خود شده بودند و زمانیکه اوباما اواخر 2011 را بعنوان ضرب‌الاجل خروج نظامیان آمریکایی از عراق تعیین کرد، وزارت دفاع آمریکا همچنین مجبور شد مسئولیت تمامی پایگاههای نظامی آمریکا را به خود عراقی‌ها واگذار کند.

آمریکا مجبور به اعتراف شد که باید حضور دیپلماتیک در عراق را کاهش دهد

وزارت خارجه آمریکا نهایتاً اعتراف کرد که لازم است که حضور دیپلماتیک در عراق را کاهش دهد و "برت مک گورک" که نامزدی وی برای احراز سمت سفیر آمریکا در بغداد به دنبال انتشار یک سری ایمیل‌های ناجور لغو شد، در جلسه تأییدیه خود در ماه ژوئن سال جاری میلادی گفت: صریح باید بگویم که حضور ما در عراق در حال حاضر بیش از اندازه است. هیچ تناسبی بین تعداد آمریکایی‌ها و نفوذ ما در عراق وجود ندارد، در واقع ما سرمایه دیپلماتیکی بسیار زیادی را برای حفظ حضور خود در عراق هزینه می‌کنیم.

هافینگتون پست اینگونه ادامه می‌دهد که با اینحال وزارت خارجه آمریکا همچنان در تلاش است تا بتواند نفوذ از دست رفته خود را در عراق احیا کند به طوریکه در نظر دارد در سال مالی 2013، نزدیک به 5 میلیارد دلار در عراق هزینه کند و نیمی از این هزینه قرار است برای حفظ سفارت آمریکا در بغداد صرف شود.

یک سیاستمدار شیعه به ایران نیاز دارد

"جمشید چاکسکی" استاد مطالعات ایران در دانشگاه ایندیانا در خصوص نفوذ ایران و کاهش نفوذ آمریکا در عراق می‌گوید: رهبران عراقی این مسئله را درک کرده‌اند که آمریکا می‌آید و می‌رود. مردم منطقه می‌دانند که نمی‌توانند برای مدت طولانی به آمریکا تکیه کنند، یک سیاستمدار شیعه، به ایران نیاز دارد.

آمریکا به همراه شرکای خود در اتحادیه اروپا تلاش کرده است با تحمیل تحریم‌های نفتی علیه ایران، کشور جمهوری اسلامی ایران را به انزوا بکشاند اما تولیدات نفت عراق در حال شکوفایی است و در حالیکه صادرات و فروش نفت عراق می‌تواند خلاء نبود نفت ایران را به دلیل تحریم‌ها پر کند اما با اینحال عراق تا جایی که می‌تواند در زمینه نفت از ایران حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، در یکی از نشست‌های اخیر "اوپک"، عراق در حمایت از ایران در مقابل عربستان سعودی تلاش کرد با استفاده از نفوذ جدید خود قیمت‌ نفت را بالا ببرد و همچنین از این پیشنهاد حمایت کرد که اوپک رسماً به تحریم‌های جدید علیه ایران اعتراض کند.

جنگ عراق برای منافع آمریکا قطعا منفی بوده است

این روزنامه آمریکایی در ادامه همکاری و صمیمیت عراق با ایران نوشت که مرز گسترده و غیرقابل کنترل عراق با ایران می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را ناکارآمد کند.

فریمن در پایان این گزارش تصریح کرد: جنگ عراق هرچه که بود و هیچ‌گاه کامل درباره آن توضیح داده نشده است، خوب از کار درنیامد و در واقع عراق به شیوه‌هایی به نمو و شکوفایی خود ادامه می‌دهد که اگر برای منافع آمریکا مهلک و مخرب نباشد، قطعاً‌ منفی خواهد بود.



نظر شما :