نفت ابزار تنش میان آنکارا-بغداد

۲۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۹۰۴۱۹۰ سرخط اخبار
دولت عراق با متهم کردن ترکیه به دست داشتن در قاچاق نفت این کشور از مقامات آنکارا خواست تا واردات نفت را از کردستان عراق متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در سخنانی اعلام کرد که صادرات نفت از کردستان عراق به ترکیه اقدامی غیرقانونی است و به روابط آنکارا و بغداد صدمه می‌زند.
وی با درخواست از ترکیه برای توقف واردات نفت از منطقه کردستان عراق گفت: نفت و گاز برای تمامی عراقی‌هاست و هرگونه صادرات و کسب درآمد از آن به عهده دولت مرکزی است و هیچ یک از مناطق عراق نمی‌توانند به طور مستقل اقدام به این کار کنند.
وی با اشاره به صدور نفت از طریق تانکر از کردستان عراق به ترکیه گفت: ترکیه با پذیرفتن نفت کردستان عراق در قاچاق نفت از عراق دست دارد و با این کار به روابط دو کشور آسیب جدی می‌زند.
ترکیه روز جمعه اعلام کرده بود که با واردات روزانه 5 تا 10 تانکر نفت از کردستان عراق موافقت کرده و این مقدار در ماه‌های آینده به 100 تا 200 تانکر خواهد رسید.
سیروان ابوبکر، مسئول منابع طبیعی منطقه کردستان عراق نیز در این باره گفت: صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به ترکیه تنها به منظور پالایش نفت است چرا که دولت مرکزی احتیاجات منطقه کردستان عراق را به مواد سوختی تامین نمی‌کند و نیروگاه‌های برق ما با کمبود شدید مواد سوختی مواجه هستند.


نظر شما :