لاوروف: حضور ایران و عربستان در پرونده سوریه الزامی است

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۰۴۲۲۴ سرخط اخبار
سرگئی لاوروف اعلام کرد که نشست بعدی درباره مسایل سوریه باید با حضور همه شرکای با نفوذ خارجی از جمله ایران و عربستان برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری نووستی گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کرد نشست بعدی "گروه اقدام" در خصوص مسایل سوریه باید با حضور همه شرکای با نفوذ خارجی از جمله ایران و عربستان برگزار شود.
اولین کنفرانس بررسی مسایل سوریه روز 30 ماه ژوئن با حضور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه)، اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، کویت، قطر و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امور امنیتی در ژنو برگزار شد.
وزیر امور خارجه روسیه با یادآوری این که ایران، عربستان و سازمان همکاری اسلامی از آغاز در زمره کشورها و سازمان‌هایی بودند که باید از آنها برای شرکت در کنفرانس ژنو دعوت شود، گفت: ما عقیده داریم که عربستان و ایران به دلایل مفهومی بر اوضاع سوریه تاثیر دارند و سازمان همکاری اسلامی نیز یکی از ساختارهایی است که سوریه و کشورهای همسایه آن را متحد می کند.
وی ادامه داد: با این وجود، همتایان آمریکایی ما و بعضی از شرکای غربی قاطعانه مخالف شرکت ایران بوده و تصمیم گرفتند به عنوان اقدام تعدیلی از عربستان نیز دعوت نکنند.
به گفته لاوروف، چنین برخوردی غیر سازنده است و مانع پیشرفت می‌شود.
امنیت سازمان ملل تا به حال نتوانسته روش حل و فصل درگیری را پیدا کند و همچنین طرح کوفی عنان موثر واقع نشده است.


نظر شما :