رقابت شریان اماراتی با تنگه ایرانی

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۰۴۲۳۰ سرخط اخبار
شرق، رضا زندی: امارات دیروز خط لوله انتقال نفت «حبشان- فجیره» را افتتاح کرد. خط لوله‌ای که می‌تواند بخشی از نفت این کشور را بدون عبور از تنگه‌هرمز به دریای عمان برساند. ظرفیت این خط لوله 370 کیلومتری، یک‌میلیون و 500هزار بشکه اعلام شده است. این ظرفیت می‌تواند تا یک میلیون و 800هزار بشکه در روز ارتقا یابد. امارات متحده عربی مجموعا روزانه حدود دومیلیون و 500 تا دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. این خط، نفت ابوظبی را از منطقه «حبشان» به بندر «فجیره» می‌رساند. خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که نخستین محموله نفتی از این مسیر دیروز در یک نفتکش بارگیری شده است. وزیر نفت امارات مسیر «حبشان-فجیره» را مسیر جایگزین برای صادرات نفت عنوان کرد. ژاپن، کره‌‌جنوبی و تایلند بزرگ‌ترین مشتریان نفت امارات هستند.
خط لوله انتقال نفت فجیره را شرکت مهندسی و عمران نفت چین از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت چین «سی.ان.پی.سی» برای اماراتی‌ها ساخته است. از جمله معایب این خط لوله نبود ایستگاه‌های پمپاژ کافی در طول مسیر انتقال است. این پروژه می‌تواند 60درصد از نفت خام امارات را بدون نیاز به تنگه هرمز به بازارهای جهانی برساند. شرکت چینی در حالی پروژه اماراتی‌ها را پیش برده که در فاز 11 پارس‌جنوبی ایران سستی کرده است. خط لوله انتقال نفت امارات موسوم به «ادکاپ» تنها مسیر انتقال نفت برای دور زدن تنگه هرمز نیست. عربستان نیز خط لوله «پترولاین» را با ظرفیت 8/4میلیون بشکه در اختیار دارد. این خط لوله حدود نیمی از نفت تولیدی عربستان را به دریای سرخ منتقل می‌کند. عراق هم دو خط لوله برای صادرات نفت دارد. یکی با ظرفیت 500هزار بشکه از کرکوک به جیحان کشیده شده و دیگری که در حال بازسازی است، ظرفیتی معادل یک‌میلیون و 650هزار بشکه دارد که نفت را از بصره به بندر «ینبوغ» عربستان منتقل می‌کند. این خطوط بیش از 40درصد نفت منطقه را از تنگه هرمز دور می‌کند. با این وجود در صورت بسته شدن تنگه، روزانه حدود 9میلیون و 200هزار بشکه نفت خام به همراه 76میلیارد مترمکعب گاز «ال.ان.جی» قطر با ریسک مواجه می‌شود هر چند گفته می‌شود حدود 16 تا 17 میلیون بشکه از خاورمیانه خارج می‌شود.»
غلامحسین حسن‌تاش، تحلیلگر ارشد نفتی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «اجرای پروژه‌هایی نظیر خط لوله انتقال نفت «امارات»، قدرت مانور کشورهای دیگر را در تجارت نفت بالا می‌برد که این مساله نتیجه بزرگنمایی خطر بستن تنگه‌هرمز توسط تبلیغات غربی و نگرانی کشورهای همسایه از رخ دادن چنین وضعیتی است.»

نظر شما :